یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
هوای محیط زیست را داریم/طراحی آکادمی فیدیبو با هدف استعدادیابی

مدیرعامل پلتفرم «فیدیبو» با اشاره به آغاز فعالیت شبکه تعاملی، از طراحی آکادمی فیدیبو با هدف استعدادیابی نویسندگی و صداپیشگی خبر داد.

امیر بهدانی مدیرعامل پلتفرم «فیدیبو» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به مهم‌ترین فعالیت‌های این سکوی کتابخوانی در سال ۱۴۰۳، عنوان کرد: یکی از گام‌های مهم فیدیبو رونمایی از سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی بود. سال ۱۴۰۳ برای فیدیبو سال پُرباری بود و فعالیت‌های جدیدی را کلید زدیم که یکی از آن‌ها سرویس «راوی» بود.

وی ادامه داد: این سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی tts است که درحال حاضر باکیفیت‌ترین نسخه موجود در ایران است که می‌تواند متن را به صوت تبدیل کند.

بهدانی با بیان اینکه ری‌برندینگ دیگر اتفاق مهم سال ۱۴۰۳ برای فیدیبو بود، افزود: سالی که گذشت، فیدیبو، به ری‌برندینگ اقدام کرد و در نهایت به لوگوی «فیل سیاه» رسیدیم که از قضا به کتاب هم شباهت دارد. نکته مهم اینکه این تغییرات به سرعت میان کاربران و اهالی فیدیبو پذیرفته شد و در این مسیر با چالش جدی مواجه نشدیم.

جایزه «فیل» و تجلیل از مروجان کتابخوانی

مدیرعامل فیدیبو همچنین درباره طراحی جایزه «فیل» به‌عنوان دیگر اتفاق پلتفرم در سال ۱۴۰۳، گفت: این جایزه یکی از اقدامات فیدیبو در سال ۱۴۰۳ بود. در واقع جشنواره «فیل»، نخستین جایزه حوزه کتاب الکترونیک و صوتی بود که همزمان با مراسم ریبرندینگ در شهریورماه برگزار شد.

بهدانی درباره اهمیت و هدف برگزاری چنین رویدادی گفت: جایزه کتاب الکترونیک به‌عنوان صنعتی که در فیدیبو عمری ۱۰ ساله دارد، اتفاق منحصربه‌فرد و تازه‌ای است. اطلاعات و داده‌های متنوعی که «فیدیبو» در اختیار دارد از ۹۰ هزار عنوان کتاب گرفته تا پوشش حداکثری بر تمامی ناشران و دست‌اندرکاران آن‌ها موجب شد تا به این باور برسیم که باید برای حمایت از مروجان کتاب و اهالی ادب قدمی برداریم.

وی ادامه داد: همچنین امسال جشن و جایزه «فیل» را برگزار کردیم و در نهایت در ۳۶ ماده به انتخاب کاربران در حوزه‌های گوناگون نظیر کتاب صوتی، متنی، انتخاب بهترین گوینده و… برگزار شد؛ همچنین در بخش غیررقابتی از مروجان کتابخوانی همچون سروش صحت، مجتبی شکوری، شرمین نادری و گلاره عباسی نیز تجلیل شد.

بهدانی در پاسخ به این پرسش که آیا جایزه «فیل» ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: حتماً؛ اتاق فکر «فیدیبو» به دنبال انجام هر تلاش موثری در فرهنگ و ادبیات است و به همین منظور دومین دوره جایزه فیل نیز در اواخر شهریور_اوایل مهر ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.

مدیرعامل فیدیبو در توضیح دیگر سیاست‌های گسترش برند در بازار توضیح داد: دغدغه مسئولیت اجتماعی و دایره وسیع مصرف‌کنندگان، معیار فیدیبو برای انتخاب همکاری با سایر برندهاست؛ البته که این تصمیم، ارتباطی دوسویه است؛ بنابراین «فیدیبو» خدمات فرهنگی خود مثل فروش و تمدید اشتراک را در سکوها و برندهای دیگر نیز ایجاد کرده‌ایم و سال جدید نیز برای همکاری با سایر برندها در این مسیر اعلام آمادگی می‌کنیم.

سبزخوانی به سبک فیدیبو

امیر بهدانی همچنین با تاکید بر حفظ محیط‌زیست در فعالیت‌های اخیر این سکوی کتابخوانی و همسو با توجه به مسئولیت اجتماعی نیز گفت: فیدیبو متمرکز بر مسئولیت اجتماعی، حفظ محیط‌زیست و آگاهی‌رسانی است از همین رو این روزها در «دشت ارژن» شیراز مشغول به کاشت درخت هستیم، نام این پویش که وابسته به همکاری و مطالعه کاربران فیدیبو رشد می‌کند، «سبزخوانی» است.

وی افزود: در «سبزخوانی» اگر کاربر طبق مسیر مطالعه مستمر پیش برود و در بازه زمانی کتابخوانی وقفه‌ای نباشد، «فیدیبو» این پیام را به او مخابره می‌کند که با مطالعه کتاب الکترونیک نه‌تنها درختی قطع نمی‌شود بلکه حتی مسبب کاشته شدن نهالی با شناسنامه‌ای به نام خودت به‌عنوان کاربر سبزخوان «فیدیبو» می‌شوی.

این فعال فرهنگی درباره میزان استقبال کاربران از این پویش گفت: آبیاری، کاشت درختان بیشتر و توسعه این هدیه معنوی وابسته به نحوه مطالعه کاربران ادامه پیدا می‌کند. از زمان رونمایی تاکنون از سرویس «سبزخوانی» کاربران استقبال بی‌نظیری کرده‌اند.

مسیر توسعه در فیدیبو؛ کوه بدون قله

مدیرعامل فیدیبو با تاکید براینکه آغاز فعالیت شبکه تعاملی فیدیبو پس از ریبرندینگ شکل گرفت، وی درباره هدف تاسیس این شبکه گفت: کتاب از آن دسته کالاهایی است که افراد تمایل دارند درباره کم و کیف آن باهم گفت‌وگو کنند. از نقد اثر گرفته تا پیشنهاد آن به دیگران و انتشار بخش‌های محبوب کتاب در فضای مجازی که به همین منظور شبکه تعاملی فیدیبو ایجاد شد. یکی دیگر از ویژگی‌های این شبکه تعاملی آشنایی با سلیقه کاربران است که می‌توانیم متناسب با آن در فیدیبو به نیازهای خوانندگان پاسخ مناسب دهیم.

وی همچنین با اشاره به این نکته که این شبکه تعاملی نسبت به همه نسخه‌های مشابه بومی کامل‌تر است، ادامه داد: سرویس تعاملی فیدیبو نسبت به سایر نسخه‌های بومی، جزئیات بیشتری دارد که این اتفاق را مدیون جمعیت زیاد کاربران خود هستیم؛ البته توسعه این شبکه تعاملی از اهداف و اولویت‌های نقشه راه آینده فیدیبو خواهد بود. مسیر در «فیدیبو» کوه بدون قله است و همچنان باید به جلو برویم.

ایجاد آکادمی فیدیبو با هدف استعدادیابی

بهدانی همچنین درباره فعالیت دیگری که سال آینده انجام خواهد شد، گفت: رویکرد اصلی این برنامه، استعدادیابی در حوزه‌های فرهنگی هنری است، در فیدیبو معتقدیم که ایران سرشار از استعداد است به همین دلیل رسالت استعدادیابی بخش جدایی‌ناپذیر برند ماست. در جای جای ایران نویسنده، صداپیشه و افراد مستعد بالقوه بسیاری وجود دارد.

وی همچین درباره هدف «فیدیبو» از طراحی این آکادمی توضیح داد: رسالت «فیدیبو» آکادمی این است که از طریق ارتباطی که با جامعه باارزش فرهنگ و هنر می‌گیرد از جوانان ایران‌زمین حمایت کند. «فیدیبو» می‌کوشد تا با برقراری ارتباط بین افرادی که غنای فرهنگی ادبی زیادی دارند و از قضا مخاطب نیز آن‌ها را دوست دارد استعداد بچه‌های ایران را شکوفا کند.

به‌گفته بهدانی، وعده ما این است که آثار منتخبان آکادمی در سکوی فیدیبو منتشر شود و در برنامه‌های آتی توسعه آکادمی و رشته‌های درن ظر گرفته شده در این استعدادیابی به زودی اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین