چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۷
برگزاري 40 كارگاه آموزشي رشته كتابداري در سطح كشور

دبير انجمن علمي دانشجويي كتابداري و اطلاع‌رساني ايران(ادكا) از چاپ كتاب الكترونيكي مقالات در دور جديد همايش‌هاي اين انجمن و نيز برگزاري 40 كارگاه آموزشي رشته كتابداري در سطح كشور تا پايان دوره پنجم ادكا خبر داد.-

نيما غلامي دبير اتحاديه انجمن علمي دانشجويي كتابداري و اطلاع‌رساني ايران(ادكا) با ارايه گزارشي از عملكرد اين انجمن در سال جاري و دور جديد فعاليت‌هاي آن در سال آينده به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: در ادكا كميته‌هاي متفاوتي وجود دارد؛ هم اكنون 8 كميته در آن فعاليت مي‌كند كه در كنار آن مشاوران و ناظراني هم ادكا را همراهي مي‌كنند. هركدام از اين كميته‌ها برنامه‌هاي متفاوتي دارد و به طور مثال كميته آموزش‌ ادكا كارگاه‌هاي آموزشي متعددي را در سطح كشور برگزار مي‌كند.

وي ادامه داد: اين كميته در نظر دارد تا پايان دوره پنجم ادكا 40 كارگاه آموزشي را در سطح كشور برگزار كند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا برگزاري همايش‌ها توسط اين كميته براي جذب دانشجويان كتابداري به ادكا مفيد بوده، گفت: در جلسه هفته گذشته هيات مديره ادكا درباره موضوع‌ همايش‌هاي جديد ادكا صحبت كردند. يكي از دغدغه‌هاي مهم ما ميزان اثربخشي همايش‌ها است؛ همايش‌هاي متعددي در كشور برگزار مي‌شود اما حتي مخاطبان از برگزاري آن اطلاع ندارند.

غلامي افزود: سال گذشته در ادكا ما همايشي با موضوع مجموعه‌سازي در كتابخانه‌ها برگزار كرديم، امسال نيز در دانشگاه سمنان همايشي برگزار شد كه مجموعه‌سازي در نشريات از موضوعات آن بود بدون اين‌كه همايش قبلي ما در اين باره بررسي شده باشد؛ اين موضوع نشان مي‌دهد كه همايش‌ها خيلي تأثيرگذار نيستند.به همين دليل سعي داريم تا همايش‌ها ساختار قديمي خود را نداشته باشند.

وي ادامه داد:  در همايش‌هاي رايج تعدادي مقاله ارايه مي‌شود و بعضاً تعداد مقالات هم بسيار زياد است ولي هيچ دانش جديدي به مخاطب اضافه نمي‌كند و براي برخي از مخاطبان مقالات حتي قابل فهم نيست.

دبير اتحاديه ادكا با اشاره به كاهش مقالات ارايه شده در همايش‌هاي جديد گفت: سعي كرديم تا تعداد مقالات ارايه شده در همايش‌ها را كاهش دهيم؛ به طور مثال براي يك همايش يك روزه 5 مقاله ارايه مي‌شود، اين در حالي است كه در همايش‌هاي قبلي در يك همايش يك روزه 12 مقاله ارايه مي‌شد.

غلامي اضافه كرد: از سوي ديگر تعداد كمي از دانشجويان مي‌توانند مجموع مقالاتي كه به صورت كتاب در حاشيه‌ همايش‌ها چاپ مي‌شود را تهيه كنند؛ سال گذشته كتاب مقالات همايش ادكا با شمارگان 800 نسخه چاپ شد و تنها 150 نسخه آن به ما داده شده كه تعدادي از آن به طور رايگان در اختيار ارايه كنندگان مقالات و هيات مديره ادكا قرار گرفت و ساير كتاب مقالات نيز به دانشجويان حاضر در همايش فروخته شد در حالي‌كه مخاطبان شهرستاني ما امكان دسترسي به اين كتاب را نداشتند.

وي تأكيد كرد: برگزاري همايش بايد با هدف جذب دانشجويان كتابداري باشد. با شرايط فعلي مخاطبان شهرستاني حتي نمي‌توانند كتاب مقالات را خريداري كنند.

دبير اتحاديه ادكا با اشاره به الكترونيكي شدن كتاب مقالات در دور جديد همايش‌هاي اين انجمن افزود: از اين پس كتاب مقالات به صورت سي دي توزيع مي‌شود و متن كامل مقالات هم روي سايت قرار مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: اين كار به دسترسي آزاد اطلاعات كمك مي‌كند و مخاطبان ما از همه مناطق كشور قادر خواهند بود تا مقالات همايش‌ها را استفاده كنند.

غلامي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: همچنين مقالات ارايه شده در همايش به استادان ويژه هر موضوع سفارش داده مي‌شود تا سطح كيفي مقالات بالا رود. از سوي ديگر نشست‌هاي تخصصي و كارگاه‌هاي آموزشي را به صورت پنل و كارگروه در حاشيه همايش برگزار مي‌كنيم. سعي شده تا در دور جديد همايش‌هاي انجمن در كنار آموزش نظري، آموزش عملي هم داشته باشيم.

دبير اتحاديه ادكا، با اشاره به شعار امسال انجمن گفت: شعار ما «ادكا متعلق به همه دانشجويان كتابداري ايران» است و اگر چه شايد شعاري به نظر بيايد اما اعتقاد قلبي ما است.

وي همچنين درخصوص فعاليت‌هاي اين انجمن براي افزايش علاقه دانشجويان تازه وارد به اين رشته گفت: متأسفانه اقبال دانشجويان نسبت به رشته كاهش پيدا كرده است و اگر ساختارمند به اين موضوع نگاه كنيم بايد نام رشته تغيير پيدا كند البته متاسفانه ما در اين زمينه نمي‌توانيم كاري كنيم اما دلمان مي‌خواهد اين اتفاق بيفتد چون در جلسات ماهانه انجمن هميشه دانشجويان مي‌پرسند كه چرا نام رشته تغيير پيدا نمي‌كند!

وي افزود: هم‌اكنون دانشگاه فردوسي مشهد، دانشگاه شهيد بهشتي، انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني ايران و ... به صورت عملياتي دنبال اين موضوع هستند. در حال حاضر با تغييرات بسيار در واحدهاي درسي، اين نام براي اين رشته مناسب نبوده و بيانگر اطلاعات و محتواي رشته نيست.

غلامي تصريح كرد: در حال حاضر اين نگاه وجود دارد كه دانشجويان كتابداري پس از فارغ‌التحصيلي تنها بايد كتاب بگيرند و امانت دهند در حالي كه اين گونه نيست و بايد فكر اساسي براي تغيير نگرش به اين رشته انجام شود.

اين كارشناس ارشد كتابداري در پايان اظهار كرد: پايين بودن شأن نام رشته كتابداري موجب شده تا بسياري از دانشجويان اين رشته در بدو ورود به دانشگاه انصراف داده يا تغيير رشته بدهند و تعدادي نيز كه در اين رشته باقي مي‌مانند از نام فعلي رشته كتابداري رضايت ندارند بنابراين هر چه سريع‌تر بايد براي رفع مشكل توسط نهادهاي ذيصلاح اقدامي صورت گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها