شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰
پرمخاطب بودن آثار با نظرسنجي مشخص مي‌شود

چاپ نوزدهم كتاب «منوچهر مدق به روايت همسر شهيد» به بازار كتاب رسیده است. مریم برادران، نويسنده كتاب معتقد است: قبل از تعداد چاپ هر اثر بايد به تعداد نسخه آن توجه كرد و آنچه مي‌تواند نشان پرمخاطب بودن يك اثر باشد نظرسنجي و دريافت نظر مخاطبان و منتقدان است.-

مريم برادران در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) درباره كتاب «منوچهر مدق به روايت همسر شهيد» كه تاكنون 105 هزار نسخه آن منتشر شده و اكنون به چاپ نوزدهم رسيده است، اظهار كرد: موضوع جنگ، مي‌تواند باعث جذب مخاطب و پر تيراژ شدن يك اثر شود. آنچه اين اثر را برجسته كرد، ذات روايت آن بود.

وي در اين‌باره كه كتاب‌هاي بسياري در حوزه جنگ تحميلي عراق عليه ايران نوشته مي‌شود، اما تعدادی از آن‌ها جذابيت چنداني براي مخاطب ندارد افزود: مشكل موضوع يا سوژه مطرح در كتاب نيست بلكه این امر ناشي از ناتواني نويسنده در روايت است. نويسنده نبايد در متن ماجراي يك واقعه دست ببرد بلكه بايد با آن ماجرا ارتباط برقرار كند و با توجه به اصول و فن نويسندگي آن را براي مخاطب خواندني و جذاب كند.

برادران، چاپ نوزدهم كتاب خود را دليلي كافي براي پر مخاطب بودن اين كتاب ندانست و گفت: قبل از تعداد چاپ بايد به تعداد نسخه آن توجه كرد زيرا برخي ناشران كتاب‌ها را با تيراژ پايين و صرفا براي تبليغ تجديد چاپ مي‌كنند. شايد اين روش براي مخاطب عام قابل توجيه باشد، اما آنچه مي‌تواند نشان پر مخاطب بودن يك اثر باشد نظرسنجي و دريافت نظر مخاطبان و منتقدان است.

وي ادامه داد: نقد و بررسي منصفانه يك اثر مي‌تواند بهترين معيار براي سنجش كيفيت محتواي كتاب باشد تا به واسطه آن نويسنده معايب كار خود را برطرف كند. به كاربردن اصول حرفه‌اي براي نوشتن يك كتاب، به خودي خود باعث تيراژ بالا و تجديد چاپ يك اثر خواهد شد.

چاپ نوزدهم كتاب «منوچهر مدق به روايت همسر شهيد» به عنوان نخستين اثر از مجموعه «اينك شوكران» در قطع پالتويي و 88 صفحه، با شمارگان پنج هزار و 500 نسخه و بهاي 16 هزار و 500 ريال از سوي انتشارات روايت فتح به بازار كتاب رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط