یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵
«عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن» وارد کتابفروشی‌ها شد

کتاب «عناصر جذابیت درسینمای انیمیشن» نوشته محمدهادی ایراندوست منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ در مقدمه اين اثر بر انگيزه‌هاي انتشار اين كتاب از جمله جدی گرفتن هنر انیمیشن در ایران و همچنین کمک به بهبود منابع درسی تاكيد شده است.

این كتاب در چهار فصل به بحثی کاملا تخصصی در مورد عناصری پرداخته است که به آفرینش جذابیت در انیمیشن و به طور کلي سینما، کمک می‌کنند.

فصل اول کتاب با عنوان «عناصر جذابیت در سینما»، به بررسی عناصر ساختاری سینما شامل فیلمنامه، دکوپاژ، تدوین، قطع فیلم، صداگذاری، فیلمبرداری، زوایا و حرکت‌های دوربین، پلان‌ها، قاب‌ها، سکانس‌ و دیگر عناصر، پرداخته است.

فصل دوم به عناصر جذابیت‌آفرینی می‌پردازد که فقط اختصاص به انیمیشن دارد و نام کتاب نیز عنوان همین فصل است. در این فصل مخاطب، با موضوعاتي چون بررسی نقش عناصر زیبایی‌شناسی مانند: زمان‌بندی، اغراق، جزییات، جاندارپنداری و وزن در هنر انیمیشن آشنا خواهد شد. 

در فصل سوم آن دسته از عناصری که در هنر سینما و انیمیشن موثر هستند و از دیگر هنرها به کمک این هنر وارد می‌شوند، مورد بررسی قرار گرفته است و درباره نقش عناصری چون ترکیب‌بندی، رنگ‌بندی و نورپردازی در جذابیت آفرینی برای انیمیشن بحش شده است.

نویسنده در فصل پاياني کتاب که عنوان «عناصر جذابیت فرهنگی»را با خود دارد، به بحث و بررسی آن دسته از عناصر فرهنگی ملت‌ها چون اسطوره‌ها و افسانه‌ها، مراسم‌های محلی، نمایش‌های بومی و موسیقی ملی که در جذابیت آفرینی برای انیمیشن موثر هستند، می‌پردازد. بر اساس اين متن، این عناصر هویت فرهنگی یک ملت را به نمایش می‌گذارد که به طبع نشان دادن آن‌ها در قالب انیمیشن، می‌تواند برای مخاطبان دیگر کشورها بسیار جذاب باشد. این عناصر حتی در ساختار انیمیشن هم اثرگذارند.

کتاب «عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن» را انتشارات سوره‌مهر در 160 صفحه، قطع رقعی، تیراژ دوهزار و 500 جلد و با قیمت سه‌هزار و 200 تومان منتشر کرده است.

محمدهادی ایراندوست کارشناسی‌ارشد انیمیشن از دانشکده‌هنر دانشگاه تربیت‌مدرس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها