دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۶
ماجراهای «مدرسه‌ی عجیب و غریب» از «افق» آمد

«مدرسه‌ی عجیب و غریب» با ترجمه‌ی «محبوبه نجف‌خانی» منتشر شد. این مجموعه‌ی ۱۵ جلدی اثر «دن گاتمن» است که در آن ماجراهای مدرسه‌ای به نام «الامنتری» را روایت می‌کند. البته عجیب و غریب بودن «الامنتری» فقط به دانش‌آموزان آن محدود نمی‌شود؛ مدیر و معلمان مدرسه هم دست کمی از شاگردانشان ندارند.

ایبنا نوجوان: در «مدرسه‌ی عجیب و غریب» برخلاف بیشتر مدرسه‌ها، همه اتفاقات حول محور بچه‌های مدرسه نیست. گاهی مدیر باحال مدرسه «آقای ناوال»، گاهی مستخدم و گاهی هم معلم هنر «خانم فالکن» دست به کارهایی می‌زنند که حتی به فکر بچه‌ها هم نمی‌رسد.

«دن گاتمن» نویسنده این اثر، در هر یک از کتاب‌های این مجموعه، یکی از اتفاقات مدرسه را روایت می‌کند.

مثلاً در «خانم بریج معلم گیج» بچه‌های کلاس دوم با معلمی روبه‌رو می‌شوند که نه بلد است بخواند نه بنویسد و نه جمع و تفریق کند. بچه‌ها فکر می‌کنند او کم‌هوش‌ترین معلم کل تاریخ جهان است که باید خواندن و نوشتن و ریاضی را به او آموزش دهند که البته کار چندان راحتی هم نیست.

«ای. جی» که راوی داستان‌های «مدرسه‌ی عجیب و غریب» است، یکی از اصلیترین شخصیت‌های مدرسه و البته شرور‌ترین آن‌هاست. این پسر‌ کلاس دومی، در کتاب «دکتر فورمن مدیر پوست‌کن» دست به کار می‌شود تا مدیر جدید مدرسه «آقای فورمن» را ذله کند چرا که می‌خواهد «آقای ناوال» را به مدرسه بازگرداند. او برای این کار نقشه‌های زیادی در سر دارد که بیشترشان را هم عملی می‌کند و در ‌‌نهایت موفق می‌شود مدیر محبوب مدرسه را بازگرداند.

«ای. جی» که چندان علاقه‌ای به مدرسه رفتن ندارد، ذهن خلاقی دارد اما وقتی به موضوعی مشکوک شود، حتماً دردسری می‌آفریند. مثلاً در کتاب «آقای میچل دانشمند خل و چل» او به آقای ميچل که آزمایش‌های عجیبی انجام می‌دهد مشکوک می‌شود و حس می‌کند این دانشمند می‌خواهد اختیار جهان را در دست بگیرد.

اینجاست که ‌ای. جی احساس مسوولیت می‌کند و می‌خواهد دنیا را از دست این دانشمند نجات دهد.
راوی داستان‌های مدرسه‌ی عجیب و غریب، در کتاب «خانم براشت مربی بهداشت» هم به این معلم مشکوک می‌شود و گمان می‌کند او یک جاسوس بین‌المللی است. او فکر می‌کند اگر قرار باشد بچه‌ها بین او و کشورشان یکی را انتخاب کنند باید چه کار کنند؟

بچه‌های «مدرسه‌ی عجیب و غریب» در بقیه‌ی کتاب‌های این مجموعه، ماجرا‌ها و اتفاقات دیگری را پشت سر می‌گذرانند.

«آقای ناوال مدیر باحال»، «خانم مارکوزه راهنمای موزه»، «خانم بادی نویسنده‌ی غیرعادی»، «خانم تیشین معلم جانشین»، «خانم فالکن آشغال جمع‌کن»، «خانم داگلاس راننده‌ی بی‌حواس»، «خانم ماتی معلم قاتی پاتی»، «خانم فابیان سرایدار قهرمان»، «خانم اسپاک ناظم ترسناک»، «خانم لیزار ما را گذاشته سر کار» و «خانم دانته ما را دست انداخته» بقیه‌ی کتاب‌های این مجموعه‌اند. 

«مدرسه‌ی عجیب و غریب» را انتشارات افق با ترجمه‌ی «محبوبه نجف‌خانی» ترجمه کرده است. هر یک از کتاب‌های مجموعه هم سه هزار تومان قیمت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها