جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
مشكلي به نام وابستگي بودجه به درآمد شهرداري

مهم‌ترین مشکل کتابخانه‌های یزد، وابستگی بودجه جاري این نهاد به درآمد شهرداري‌هاست. این موضوع به دلیل متغير و غیرقابل پیش‌بینی بودن بودجه شهرداري‌ها، معضلات بسیاري را براي کتابخانه‌ها به ويژه در مناطق محروم ایجاد کرده است._

مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: به نظر می‌رسد اختصاص ردیف بودجه مشخص و مختص نهاد کتابخانه‌ها در بودجه عمومی سالانه کشور می‌تواند این معضل را تا حدودي حل کند.  

محمدحسین پارسائیان همچنين از احداث زیرساخت‌های لازم برای نصب نرم‌افزارهای جدید مدیریت کتابخانه و خرید تجهیزات دیجیتال خبر داد و گفت: در سال جدید تمام کتابخانه‌های عمومی استان یزد به مرکز اطلاع‌رسانی و کافی‌نت مجهز می‌شوند.

وی درباره برنامه‌های اجرا شده سال گذشته در کتابخانه‌های این استان گفت: در سال 90 برنامه‌هایی نظیر طرح هاتف کتاب، طرح کودك کتابخانه‌هاي عمومی، طرح جذاب‌سازی و زیباسازي محیط در تعدادي از کتابخانه انجام شد.

مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد به اجراي برنامه‌های جانبی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد در سال گذشته اشاره کرد و گفت: از جمله اين برنامه‌های جانبي، برپایی جلسات شب شعر درکتابخانه‌ها و دوره‌هاي قصه‌خوانی متعدد ویژه کودکان بود.

پارسائیان درباره ميزان گسترش امكانات اينترنتي در كتابخانه‌هاي عمومی اين استان بیان کرد: اتصال تمام کتابخانه‌هاي شهري و روستایی به اینترنت پرسرعت و راه‌اندازي مرکز اطلاع‌رسانی و کافی‌نت در 60 درصد کتابخانه‌هاي استان، از جمله فعالیت‌هایی محسوب مي شود که مورد استقبال و توجه مردم این استان قرار گرفته است.

مدیر‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد درباره ايجاد زمينه‌هاي همكاري با سایر سازمان‌های فرهنگی در استان گفت: سال گذشته جلسات متعددي با آموزش و پرورش با هدف ترویج فرهنگ مطالعه بین دانش‌آموزان داشتیم که نتیجه آن‌ها، ارتباط بیشتر مدارس با کتابخانه و حضور بیشتر و فعال‌تر دانش‌‌آموزان در کتابخانه‌ها بود. این روند در سال 1391 نیز ادامه خواهد يافت.

پارسائیان در تشریح برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد در سال جدید گفت: یکی از برنامه‌های امسال ما توسعه بخش کودك کتابخانه‌ها و راه‌اندازي این بخش در همه کتابخانه‌هاي استان است.

وی همچنين درباره نحوه‌ به‌روز رساني نرم‌افزارهاي كتابداري در اين استان گفت: امسال زیرساخت‌هاي لازم براي نصب و راه‌اندازي نرم‌افزار جدید مدیریت کتابخانه‌ها در سطح استان ايجاد می‌شوند.

مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد درباره توافق با وزارت آموزش ‌و ‌پرورش برای جذب حداکثری دانش‌آموزان به کتابخانه‌ها گفت: ارتباط و تعامل مؤثر و مستمر با مدارس براي جذب بیشتر دانش‌آموزان به کتابخانه‌ها از برنامه‌های جدی امسال محسوب مي‌شود.

وی درباره برخي راهكارهاي افزايش استقبال دانش‌آموزان از كتابخانه‌ها توضيح داد: از طریق اجراي برنامه‌ها و مسابقات فرهنگی و تشکیل کلاس‌هاي درسی در کتابخانه‌ها شاهد حضور بیشتر دانش‌آموزان خواهیم بود.

پارسائيان ادامه داد: برای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی دوره‌ها، امسال آزمون تخصصی سنجش و ارزیابی سطح فنی کتابداران را در سطح استان برگزار می‌کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های یزد از خرید منابع «کودك مفید» براي بخش‌هاي کودك و تزریق اين منابع به کتابخانه‌ها خبر داد و گفت: این منابع خريداري شده‌اند و به زودي در اختیار کتابخانه‌ها قرار می‌گیرند.

وی درباره ديگر فعاليت‌هاي جنبي كتابخانه‌ها در سال جاري توضيح داد: امسال کانون‌هاي ادبی در کتابخانه‌های عمومی این استان تشکیل می‌شوند وسعی خواهیم کرد که این کانون‌ها را فعال کنیم.

پارسائیان عنوان کرد: ساخت و نصب تابلو‌هاي سر در کتابخانه‌‌ها بر اساس طرح مصوب نهاد کتابخانه‌هاي عمومی کشور، از جمله برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد در سال 1391 است.

وی اظهار کرد: همسان‌سازي تبلیغات فضاي داخل کتابخانه‌ها و سالن‌هاي مطالعه، از رئوس برنامه‌های ماست.

پارسائیان درباره وجود کتابخانه‌های سیار در این استان گفت: ‌اکنون هيچ کتابخانه سیاري فعال نیست. البته در صورت تأمین هزینه از سوي شهرستان‌هاي متقاضی، این اداره کل آمادگی دارد در شهرستان‌هایی که روستاهاي متعدد و پراکنده دارند، این طرح را اجرا كند. در صورت راه‌اندازی کتابخانه سیار، شهرستان طبس در اولویت قرار دارد. 

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های یزد درباره اجرای برنامه‌های جنبی در کتابخانه‌های این استان گفت: برپایی دوره‌هاي حافظ‌خوانی، برگزاري شب شعر در کتابخانه‌ها، برگزاري مسابقات نقاشی، کاردستی و دوره‌هاي قصه‌خوانی ویژه کودکان و نوجوانان، فراخوان برگزاري دوره‌هاي نویسندگی و برپایی جلسات نقد کتاب، از جمله برنامه‌هاي مورد توجه این اداره براي ترغیب اقشار مختلف به کتابخوانی محسوب مي‌شوند.

وی ادامه داد: همچنين برگزاري مسابقات کتابخوانی و تدوین روند مطالعاتی مفید در دستور کار جدي این اداره قرار دارند.

پارسائیان اظهار کرد: بخشی از این برنامه‌ها در سال 90 اجرا شدند و امسال نیز در قالب طرحی کامل و مدون، به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

وي مهم‌ترین مشکل کتابخانه‌های یزد را مشكل مالی عنوان كرد و گفت: مشکل اساسی ما، وابستگی بودجه جاري این نهاد به درآمد شهرداري‌هاست. این موضوع به دلیل متغیير و غیرقابل پیش‌بینی بودن بودجه شهرداري‌ها، معضلات بسیاري را براي کتابخانه‌ها به ويژه در مناطق محروم ایجاد کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط