چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰
زمان برپایی نمایشگاه استاني کتاب در 26 استان قطعی شد

مدیر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از برگزاری نمایشگاه کتاب استانی در سراسر کشور در سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون زمان برپایی نمایشگاه کتاب در 26 استان قطعی شده است و برنامه زمانی پنج استان دیگر نیز به زودی مشخص می‌شود.-

محمد عظیمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: امسال زمان برپایی 26 نمایشگاه کتاب در استان‌های کشور قطعی شده و زمان ميزباني چهار یا پنج استان هم به زودی مشخص می‌شود. برنامه برپايي نمایشگاه‌هاي استانی کتاب امسال خیلی گسترده‌تر و خیلی اثر گذارتر از سال گذشته خواهد بود.

وي درباره هدف از برپایی نمایشگاه‌های کتاب استاني اظهار کرد: فلسفه وجودی نمایشگاه کتاب استانی، تقویت کتاب و کتابخوانی و ارتقای شاخص کتابخوانی است. این رویکرد، یکی از مهم‌ترین مسایلی محسوب مي‌شود که از بدو انقلاب در نظام مقدس جمهوری اسلامی مورد توجه بوده است. ما شاخص‌های خاصی برای این توسعه فرهنگی داریم كه از جمله آن‌ها می‌توان به امور و مصارف فرهنگی اشاره کرد. در شاخص مصارف فرهنگی، مساله کتاب و میزان مطالعه کتاب درسی و نشر و امثال این‌ها اهمیت دارد. 

عظیمی ادامه داد: دليل اين‌كه نمایشگاه‌های استانی را دایر می‌کنیم، این است که می‌خواهیم کتاب و کتابخوانی را توسعه بدهیم و شاخص کتاب و کتابخوانی را بهبود بخشیم و مردم با آشنا شدن با کتاب‌های جدید و تازه‌های نشر، به مطالعه روی بیاورند و به کتاب خواندن ترغيب شوند.
 
وی درباره دیگر اهداف‌ برگزاری نمایشگاه کتاب استانی گفت: وقتی نمایشگاه استانی را برگزار می‌کنیم، ناشران از امکان توزیع کتاب‌هایشان به صورت گسترده برخوردار می‌شوند و می‌توانند آن‌چه را در طول سال‌ تولید کرده‌اند، به مردم عرضه کنند. در نتيجه، هم مردم ساده‌تر و سهل‌تر به کتاب پیدا دسترسی می‌کنند و هم ناشران می‌توانند کتاب‌هایشان را در موقعیتی مناسب به‌فروش برسانند.
 
عظیمی افزود: اگر ناشر بخواهد کتاب‌هایش را در طول سال به صورت تدریجی بفروشد، تدریجی هم پولش را دریافت می‌کند، در حالی که در طول برگزاری نمایشگاه کتاب، ناشران به دليل فروش نقدی می‌توانند به سرعت هزینه‌هایشان را جبران كنند و این موضوع از نظر اقتصادی خیلی به صرفه است. 

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی ضمن این‌که به توزیع کتاب و توسعه کتابخوانی و ارتقای شاخص کتابخوانی کمک بسیار زیادی می‌کند، از نظر کمک اقتصادی به حوزه نشر و سایر فعالان اقتصادی در شهرستان‌ها هم اقدامي شایان توجه محسوب مي‌شود. به همین دلیل بسیاری از ناشران رغبت زیادی دارند که در نمایشگاه‌ها شرکت و کتاب‌هایشان را در آن‌جا عرضه کنند. 

عظیمی درباره استقبال مردم از نمایشگاه‌های کتاب استانی توضیح داد: مردم نیز راغبند که چنین مجموعه‌هایی تشکیل شود، چرا که برگزاری نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند با تازه‌های نشر آشنایی پیدا کنند و نیازی به این نباشد که برای تهیه یک کتاب از شهرستان‌ها و مرکز استان به تهران بیایند.

مدیر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره امکان برگزاری چند‌باره نمایشگاه کتاب در یک استان گفت: ما تاكنون در مراکز استان‌ها یک نمایشگاه کتاب برگزار می‌کردیم اما امسال علاوه بر نمایشگاه‌های کتاب استانی و نمایشگاه «کتاب یار مهربان» که هر سال در مراکز استان‌ها برگزار می‌شد، برنامه‌هایی برای بعضی از شهر‌های بزرگ در هر استان طراحی کرده‌ایم تا بتوانیم یک نمایشگاه کتاب نیز در آن‌جا دایر کنیم.
 
وی با ذکر چند مثال، طرح و برنامه جدید موسسه نمایشگاه‌ فرهنگی در اين باره را توضیح داد و گفت: به عنوان مثال، در استان اصفهان علاوه بر شهر اصفهان که مرکز استان است، کاشان هم شهری بزرگ است و می‌تواند یک نمایشگاه مختص به خودش را داشته باشد. در استان خراسان رضوی هم علاوه بر شهر مشهد می‌توانیم در نیشابور و سبزوار هم نمایشگاه کتاب برگزار کنیم. به این صورت، تعداد نمایشگاه‌های ما در استان‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. 

مدیر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره چشم‌انداز و هدف بالاتر اين موسسه از برپایی نمایشگاه کتاب در استان‌های کشور گفت: هدف اصلی ما این است که شاخص کتابخوانی را در کشورمان بالا ببریم تا تعداد عنوان‌های منتشر شده کتاب در هر سال رشد بیشتری داشته باشد. این موضوع، بیانگر رشد فرهنگی و توسعه فرهنگی مردم است. اگر بتوانیم این شاخص‌ها را بهبود بخشیم و ارتقا بدهیم، کار بزرگی در کشور انجام داده‌ایم. من حتي به بالاتر از این‌ها توجه دارم. نگاه آرمانی من این است که ما باید از برگزاری هر نمایشگاه به دنبال یک هدف عالی‌تری باشیم؛ یعنی یک تغییر فرهنگی را در جامعه هدف ببینیم. یعنی اگر یک نمایشگاه را برگزار کردیم و تعداد قابل توجهی بازدید کننده هم داشتیم که آمدند و کتاب‌ها را نگاه کردند و خریدند، باید ببینیم در آن‌جا آیا کتابخوانی رشد پیدا کرده یا خیر. اگر کتابخوانی رشد پیدا کرده و بهبود یافته چه تغییری در رفتار مردم ایجاد شده و آیا تغییر فرهنگی با برگزاری نمایشگاه کتاب ایجاد شده است يا خير. 

عظیمی گفت: ما به دنبال تغییر فرهنگی در رفتار مردميم و این تغییر فرهنگی در جهت ایجاد و تثبیت اعتقادات و پایداری مردم برای دفاع از فرهنگ، تمدن، باورهای دینی و اعتقادیشان است. در واقع، اگر بخواهیم از این هم بالاتر نگاه کنیم، باید بگویم که با هر فعالیت فرهنگی از جمله برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، پایداری مردم را به حدی برسانیم که بتوانند در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمنان ایستادگی کنند.
 
وی تثبیت و استحکام در باورها واعتقادات را بهترین راه مبارزه با نبرد فرهنگی معرفی کرد و گفت: ما امروز در مقابل دشمنی قرار داريم که یک جنگ فرهنگی را به ما تحمیل کرده‌ و به دنبال تغییر فرهنگی به نفع فرهنگ غرب ‌است. برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی دشمن و اثرات تهاجم فرهنگی، لازم است در کشورمان اقدامات موثری را انجام دهیم و فعالیت‌های فرهنگی را معطوف به این هدف کنیم که بازدارندگی ایجاد شود. بازدارندگی نيز وقتي ایجاد می‌شود که بتوانیم در فکر و اعتقادات مردم پایداری ایجاد کنیم. برگزاری نمایشگاه‌های کتاب باعث می‌شود که پایداری در اعتقاد مردم و بازدارندگی فرهنگی شکل بگیرد و تهاجم فرهنگی دشمن اثرش نامحسوس شود یا اصلا از بین برود.
 
مسوول برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی تصریح کرد: این نگاه و دیدگاه من است و امیدوارم که از برگزاری نمایشگاه به این دیدگاه‌ها برسیم. من اصلا به این‌که صرفا نمایشگاهي تشکیل بشود، نگاه نمی‌کنم و اعتقادی به این ندارم که نمایشگاه صرفا محلی برای عرضه کتاب باشد، بلکه باید برای رسيدن به اهداف عالي برنامه‌ریزی کرد.  
به همین دلیل است که توصیه کرده‌ام حتما کارهای تحقیقی انجام شود تا بر اساس نیازها و مطالبات هر منطقه‌ای، کتاب ببریم و نمایشگاه دایر کنیم تا این مقاوم‌سازی،  پایداری و بازدارندگی دراستان‌ها شکل بگیرد. 

عظیمی همچنين با اشاره به برنامه‌های جنبی در نمایشگاه‌های استانی کتاب گفت: در هیات مدیره و هیات امنا تصویب کرده‌ایم تا علاوه بر کتاب، فعالیت فرهنگی و هنری هم داشته باشیم. البته کتاب محور اصلي است و خود کتاب جذابیت خاصی دارد و برگزاری نمایشگاه کتاب هم از جاذبه خاصی برخوردار است. مردم به نمايشگاه می‌آیند و بازدید می‌کنند اما سعی ما این است که در حاشیه نمایشگاه‌ها از امکانات هنری و سایر امکانات فرهنگی استفاده کنیم تا جاذبه‌های جدیدی برای بازدید کنندگان فراهم شوند.
 
عظیمی با بيان اين‌كه فرهنگ دارای مولفه‌های مختلفی است، توضیح داد: تنها کتاب به عنوان مصرف فرهنگی مطرح نیست، چنان‌چه بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی دیگر هم می‌توانند در کنار کتاب برای این هدفی که ما داریم، موثر واقع بشوند و از این رو، فعالیت‌های فرهنگی را در حد قبول و به طور مناسب طراحی می‌کنیم و در کنار نمایشگاه‌ها به مرحله اجرا در می‌آوریم.
 
وی برای توضیح برنامه‌های جانبی نمایشگاه‌های کتاب استانی مصداقی را ذکر کرد و گفت: به عنوان مثال، از دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی دعوت کرده‌ام تا کنار نمایشگاه‌ها فعال شوند. اخیرا نامه‌ای برای رییس مرکز اجتماعی فرهنگی وزارت کشور نوشتم و اعلام کردم که ما آمادگی داریم در کنار نمایشگاه‌های استانی، فعالیت فرهنگی و اجتماعی شما را هم ساماندهی کنیم و انجام دهیم. در واقع، اگر آن‌ها در فعالیت فرهنگی برای حجاب و عفاف تلاش می‌کنند، ما می‌توانیم غرفه‌هایی را در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا این فعالیت‌ها را در آن‌جا به نمایش بگذارند و دیدگاه‌های خودشان را در پروژه‌های خودشان به اجرا درآورند یا در حوزه‌های هنری و صنایع دستی می‌توانیم کارها را ساماندهی کنیم و صنایع دستی استانی را به نمایش عموم بگذاریم.
 
مسوول ارشد نمایشگاه‌های استانی کتاب اظهار کرد: هدف این است که فرهنگ و تمدن غنی استانی مبادله شود تا مردم استان آشنایی بیشتری با هم پیدا کنند و نسبت به یافته‌های فرهنگی خودشان و فعالیت‌های هنری و نمایشی و موسیقیایی دیگران آشنا شوند. این‌ كارها می‌توانند در کنار نمایشگاه‌های کتاب، جایگاه ویژه‌ای داشته باشند.
 
وی درباره طراحی برنامه‌های متنوع برای جذب دانش‌آموزان و کودکان گفت: برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها که یکی از ارکان اصلی بازدید کننده از نمایشگاهند، برنامه‌های جذابی طراحی کرده‌ایم. در واقع، بخش‌های خاصی از نمایشگاه برای کودکان و نوجوانان است و ما تمام سعی خودمان را خواهیم کرد که جذب حداکثری را داشته باشیم. 

عظیمی عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب استانی فرصتی برای ناشران سراسر کشور فراهم می‌کند تا کتاب‌هایشان را به مردم عرضه کنند و در ارتباط تنگاتنگ، نیازهای مردم را شناسایی و در برطرف کردن آن‌ها سعی کنند. 

وی افزود: اصل مطلب این است که حضور ناشران در یک نمایشگاه و به ویژه ناشران غیربومی در استان‌ها موجب رقابت شود و همچنین زمینه‌های رو به رشد و توسعه نشر و انتشارات را فراهم کند. این که چند ناشر در یک استان باشند و کارشان انحصاری باشد و دیگران در آن‌جا حضور نداشته باشند، برخلاف اصول توسعه فرهنگی است. 

عظیمی حضور ناشران در نمایشگاه‌های استانی را بسیار مطلوب دانست و گفت: به نفع اقتصاد و فرهنگ کشور است که ناشران در نمایشگاه کتاب استانی شرکت کنند و اگر ناشران تهرانی به یک استانی می‌روند، ناشران شهرستانی با نحوه و نوع کار آن‌ها آشنا می‌شوند که این یک فرصت و موقعیت خوبی را برای دو طرف ایجاد می‌کند.
 
وی اظهار کرد: اگر ناشران شهرستان به خودشان محدود باشند، هم مردم خسارت می‌بینند و هم ناشران، زیرا دسترسی به تازه‌های نشر ناممکن می‌شود و الگوی مناسبی برای رشد نخواهند داشت.
 
عظیمی ادامه داد: ما به ناشران استانی کمک ویژه‌ای می‌کنیم؛ به آن‌ها غرفه به اندازه نیازشان در جایگاه ویژه داده می‌شود تا داشته‌هایشان را عرضه کنند و نشان بدهند که چگونه می‌توانند با ناشران سایر استان‌ها رقابت کنند.
 
عظیمی در پاسخ به آن دسته از ناشران که مدعی‌اند کتاب‌هایشان در جابه‌جایی و حضور در نمایشگاه کتاب دچار خسارت می‌شوند، گفت: مسوولان نمایشگاه کتاب استانی تمام تلاش خودشان را می‌کنند تا هیچ نوع مشکلی برای هیچ ناشری پیش نیاید. اگر هم چنین اتفاقی بیفتد، تمام نمایشگاه بیمه شده است و ناشران می‌توانند خسارت احتمالی را دریافت کنند. البته حوادث این‌چنینی به ندرت در نمایشگاه‌های استانی اتفاق افتاده است.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره رویکرد مسوولان نمایشگاه کتاب در توجه به گفته‌های سخنرانان مراسم افتتاحیه عنوان کرد: همه دیدگاه‌های سخنرانان افتتاحیه و سخنرانی‌های اختتامیه مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند و پس از کار پژوهشی علمی، برنامه‌ای را طراحی می‌کنیم که در زمان مقتضی به اجرا گذاشته می‌شود.
 
عظیمی ادامه داد: من اخیرا بخشی را با عنوان مدیریت فرهنگی و نمایشگاهی موسسه طراحی کرده‌ام که وظیفه پژوهش و برنامه‌ریزی فرهنگی و نمایشگاهی را به عهده دارد. وظیفه این بخش، بررسی همه جانبه هر موضوع مطرح شده است. به طور مثال، بررسی می‌شود که در هراستانی چه نوع کتابی مورد نیاز است، چه نوع فعالیت فرهنگی باید انجام شود یا چه زمانی باید این فعالیت فرهنگی برگزار بشود، خواسته‌های مردم چیست و چگونه می‌توان گفته‌های سخنرانان افتتاحیه را محقق کرد. در واقع، ما مشغول طراحی یک کار پژوهشی و علمی و برنامه‌ریزی و اجرایی توامان و ترکیبی هستیم تا بتوانیم نمایشگاه کتاب را به آن هدف‌هایی که مورد نظر ماست برسانیم. ما یک چشم انداز داریم و رسیدن به آن برای ما خیلی مهم است. 

عظیمی تاکید کرد: چشم‌انداز ما ارزشی است و برای رسیدن به چنین هدفی از تمام امکانات و موقعیت‌ها استفاده می‌کنیم و همچنین از هر پیشنهاد یا انتقادی بهره لازم را می‌بریم.

مجری برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی کشور درباره عملکرد نمایشگاه کتاب استانی در سال 1390 گفت: در سال گذشته، 24 نمایشگاه کتاب استانی را برگزار کردیم که به طور میانگین حدود 393 ناشر در هر نمایشگاه شرکت کرده‌اند. ارقامی که می‌گویم عدد میانگین است، زيرا در یک استان 1000 ناشر مانند تبریز و در یک استان دیگر، 800 ناشر و در یک استان کوچک مانند خراسان شمالی 200 ناشر شرکت کرده‌اند. 

عظیمی ادامه داد: در هریک از نمایشگاه‌های کتاب استانی در سال گذشته به‌طور میانگین 40 هزار عنوان کتاب عرضه شدند که در بعضی نمایشگاه‌ها مانند تبریز این رقم 100 هزار عنوان بوده است و ناشران توانسته‌اند بیش از 12 میلیارد تومان فروش کتاب داشته باشند که این جا‌به‌جایی پول و کتاب می‌تواند به اقتصاد نشر کمک بسیاری کند.

مدیر نمایشگاه‌های فرهنگی کشور محور اصلی برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی در سال 1391 را رشد کمی و کیفی نمایشگاه‌ها معرفی کرد و گفت: ما می‌خواهیم امسال به اقتصاد نشر کمک کنیم و آن را بهبود ببخشیم و به همین دليل تمام سعی خود را خواهیم کرد تا در فضایي مناسب تعداد ناشران، تعداد عنوان كتاب‌ها و تعداد بازدیدکنندگان را افزایش دهیم و بتوانیم فضای مطلوب فرهنگی را در استان‌ها ایجاد کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط