شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۸
کتاب پربارتری از زندگی حجازی تدوین شود

بهناز شفیعی، همسر زنده‌یاد ناصر حجازی در نشست نقد کتاب «ناصر حجازی» که عصر شنبه 27 خردادماه در سرای اهل قلم برگزار شد خواستار تدوین کتاب کامل‌تری از زندگی حجازی شد و گفت: کتاب فعلی برای کسانی که ناصر را نمی‌شناختند آشنایی خوبی ایجاد می‌کند اما افراد دیگر و قدیمی‌ترها می‌خواهند بیشتر از زندگی ورزشی و خصوصی وی بدانند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این جلسه با حضور بهناز شفیعی، همسر زنده‌یاد ناصر حجازی، فرامرز ظلی، پیشکسوت فوتبال و دروازه‌بان سابق تیم ملی ایران، حسین غیاثی، مدیر مسوول انتشارات فرزین و سعید سعیدی، دبیر نشست،‌ در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با یک ساعت تاخیر آغاز شد، بهناز شفیعی با قدردانی از تهیه‌کنندگان کتاب «ناصر حجازی» در موسسه نشر شهر، به مقدمه کتاب اشاره کرده و بخش‌هایی از آن را برای حاضران خواند. 

وی در ادامه با بیان انتقادی مبنی بر کم‌حجم بودن کتاب و بیان این‌که کتاب می‌توانست پربارتر باشد، افزود: گلایه دیگر من اندکی دل‌گرفتگی از گران بودن کتاب است که این مقوله باعث شده نه تنها خواندن این کتاب، بلکه مطالعه کتاب‌های دیگر نیز کمرنگ شود. 

شفیعی افزود: خواهش من این است که این کتاب و کتاب‌های دیگری که بیم می‌رود به فراموشی سپرده شوند، در مدارس و اماکن عمومی به صورت رایگان هدیه شوند.

در ادامه جلسه، سعید سعیدی، برپایی این نشست را بهانه‌ای برای زنده شدن خاطرات خود از زنده‌یاد حجازی دانست و گفت: کتاب «ناصر حجازی» به یقین کتاب خوبی است. نوشتن درباره اسطوره‌ها کار زیبایی است، هر چند ممکن است نقص‌هایی داشته باشد اما حتی اگر کتاب کاستی‌هایی نیز داشته باشد این مساله متوجه مظروف نیست. مگر می‌توان تضمین کرد اگر کتاب بزرگتری نوشته می‌شد حجازی در آن می‌گنجید؟ 

وی با قدردانی از موسسه نشر شهر برای تهیه و انتشار کتاب «ناصر حجازی» ادامه داد: این کتاب اثر خوبی است و اطلاعات زیادی درباره زنده‌یاد حجازی ارایه می‌دهد اما می‌شد کتاب بهتری درباره حجازی نوشت. در این کتاب ابتدا بیوگرافی مختصری از حجازی آمده و پس از آن، سالشمار زندگی او از تولد تا مرگ بیان شده است.

سعیدی افزود: کتاب شامل نکته‌های خوبی درباره حجازی است. شاید امروز کسی به یاد نداشته باشد که حجازی در منچستر یونایتد بازی می‌کرد. البته چنان‌که در پایان این کتاب بیان شده است، منابع نگارش آن محدود بوده است.

وی در ادامه جملاتی درباره ناصر حجازی از قول برخی شخصیت‌های معروف از جمله علی دایی از این کتاب قرائت کرد.

سعیدی در ادامه از شفیعی پرسید که کدام بخش این کتاب نظر او را بیشتر جلب کرده است؟ 

شفیعی پاسخ داد: بخش‌هایی از این کتاب را که نقل قول شخصیت‌ها درباره ناصر است بیش از همه می‌پسندم.

ظلی نیز در این باره گفت: اگرچه هنوز کتاب را به طور کامل نخوانده‌ام اما معتقدم با همکاری اندیشمندان و اهل علم، این کتاب باید پربارتر شده و شخصیت حجازی در آن پررنگ‌تر شود. به نظر می‌رسد شخصیت ناصر حجازی در این کتاب خوب پرداخته نشده است. 

در ادامه این نشست سعیدی نثر کتاب «ناصر حجازی» را روان و برای همه قابل فهم دانست و ویراستاری آن را خوب ارزیابی کرد. 

وی همچنین با اشاره به تشکیل اتحادیه ناشران کتاب‌های ورزشی در کشور، از غیاثی، مدیر انتشارات فرزین، سوال کرد: آیا اگر این اتحادیه به طور رسمی آغاز به کار کند، می‌تواند پیگیر انتشار کتاب‌هایی مشابه کتاب «ناصر حجازی» در زمینه زندگینامه قهرمانان باشد؟ 

غیاثی به این سوال پاسخ مثبت داد و افزود: این اتحادیه در حال برداشتن گام‌های ابتدایی است و هنگامی که رسما آغاز به کار کند، قطعا در این راستا گام برمی‌دارد. 

در ادامه این نشست، سعیدی از بهناز شفیعی پرسید: آیا در زمان حیات زنده‌یاد ناصر حجازی، پیشنهادی برای نوشتن زندگینامه یا نوشتن فیلمنامه‌ای بر اساس زندگی او دریافت کردید؟ 

شفیعی پاسخ داد: خیر، تنها هفته‌نامه «آوای ساوه» بود که در زمان حیات حجازی زندگینامه مختصری از او تهیه کرد و در همان نشریه منتشر شد اما بعد از آن شخص دیگری برای این کار پیشقدم نشد. 

وی افزود: علاقه‌مندم این کتاب پربارتر و قطورتر شود، یعنی زندگی‌نامه و شرح حال کامل‌تری از ناصر ارایه شود، زیرا کتاب فعلی بسیار مختصر است. این کتاب برای کسانی که ناصر را نمی‌شناختند آشنایی خوبی ایجاد می‌کند اما افراد دیگر و قدیمی‌ترها می‌خواهند بیشتر از زندگی ورزشی و خصوصی وی بدانند. 

شفیعی، صداقت را راز ماندگاری حجازی دانست و افزود: او پیشنهادهای زیادی برای درمان در خارج از کشور داشت اما دلش می‌خواست در ایران مداوا شود و به خاطر همین مسایل است که مردم او را از خودشان می‌دانستند. 

ظلی نیز با انتقاد از فراموش شدن پیشکسوتان ورزش کشور در این باره گفت: ما در کوچه پس کوچه‌های خاطره گم شده‌ایم و تنها روزی سراغ ما را می‌گیرند که از دنیا می‌رویم و حتی در جلسه ختم ما نیز مسولان عجله دارند که به جلسه خود برسند! 

سعیدی در ادامه  نشست اظهار کرد: در کشورهای خارجی، در زمان حیات ستاره‌ها کتاب زندگی آن‌ها نوشته شده و با امضای خود آن‌ها منتشر می‌شود که همین امضا قیمت آن کتاب را صد برابر می‌کند. از سوی دیگر این امکان هست که از روی این کتاب‌ها فیلمنامه تهیه شود. 

در پایان این نشست، ظلی از اهل قلم خواست تا در راستای نگارش خاطرات پیشکسوتان ورزشی و قهرمانان پیشقدم شوند. 

کتاب «ناصر حجازی» توسط گروه تحقیق و تالیف موسسه آموزش شهر با شمارگان دو هزار نسخه، 104 صفحه و بهای دو هزار و 500 تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط