جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
کاش «ناصر حجازی» پیش از رفتن حجازی می‌آمد

کتاب «ناصر حجازی» یک سال پس از درگذشت این چهره‌ نام‌آشنای ورزش کشورمان منتشر شد. مدیرعامل موسسه آموزشی شهر از منتشر نشدن این اثر در زمان حیات حجازی اظهار تأسف كرد و گفت: اين کتاب نخستین اثر جامع درباره زندگی ورزشی و وجهه اجتماعی حجازي است._

کیهان محمدخانی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: «ناصر حجازی» در برگیرنده زندگینامه، خاطرات و دیدگاه‌هایی درباره سنگربان فقید فوتبال ایران و دومین دروازه‌بان برتر قرن آسیا، یکی از مجموعه کتاب‌های «مفاخر و نام‌آوران ایران‌زمین» است که پس از کتاب «جهان‌پهلوان تختی»،‌ دومین اثری است که در این مجموعه به اسطوره‌های ورزش کشورمان اختصاص دارد. 

وي با اشاره به بخش‌های متنوع این اثر اظهار كرد: متاسفانه پس از درگذشت حجازی، کتابی که به صورت جامع به اتفاقات زندگی این چهره فوتبال کشورمان بپردازد، منتشر نشده است و کتاب حاضر را می‌توان نخستین اثری دانست که ضمن اشاره به زندگینامه و افتخارات وی، شامل دیدگاه‌ها و خاطراتی از سوی اعضای خانواده، دوستان و همبازیانش و همچنین چهره‌های سرشناس فرهنگی و هنری،‌ درباره دروازه‌بان فوتبال ایران است. 

مدیرعامل موسسه آموزشی شهر درباره منابع و مراجع کتاب ناصر حجازی گفت: نقل قول‌های مستقیمی که از حجازی در کتاب ذکر و با رنگ آبی متمایز شده،‌ حاصل گفت‌وگوهای وی با رسانه‌ها و همچنین مطالبی است که از قول حجازی در وب‌سایت این ملی‌پوش فقید فوتبال کشورمان منتشر شده است. 

وی ادامه داد: از اعضای خانواده حجازی برای انجام گفت‌وگو دعوت کردیم و این عزیزان نیز با حضور در دفتر موسسه آموزشی شهر و بیان خاطرات و دیدگاه‌های خود درباره زندگی ورزشی و اجتماعی حجازی،ارزش ویژه‌ای به این اثر بخشیدند. 

محمدخانی درباره زمان انتشار این اثر توضیح داد: قرار بود کتاب ناصر حجازی هنگامی که وي در قید حیات بود منتشر شود که متاسفانه به دلیل برخی مشکلات،‌ در آن زمان موفق به این کار نشدیم. 

وی در پایان سخنانش گفت: این اثر با 104 صفحه، قطورترین کتاب از مجموعه‌‌ مفاخر و نام‌آوران ایران زمین به شمار می‌آید و یکی از نکات جالب توجه این اثر،‌ انتشار عکس‌های ورزشی و غیرورزشی از دوران کودکی تا روزهای آخر زندگی حجازی، در صفحات زوج است.

ناصر حجازی دروازه‌بان فوتبال ایران، دوم خرداد سال گذشته، پس از تحمل یک دوره بیماری در بیمارستان کسرای تهران درگذشت. وی که به دلیل شیوه دروازه‌بانی‌اش به عقاب آسیا معروف بود، با تیم ملی ایران در سال‌های 1972 و 1976 فاتح جام ملت‌های آسیا شد و در بازی‌های جام‌جهانی 1978 آرژانتین، به عنوان دروازه‌بان اصلی تیم ایران را همراهی کرد. حجازی در دوران مربیگری نیز کارنامه قابل قبولی داشت و با استقلال تهران به مقام نایب قهرمانی جام باشگاه‌های قاره کهن رسید. 

کتاب ناصر حجازی اواخر سال گذشته توسط گروه تحقیق و تالیف موسسه آموزش شهر گردآوری شد و به تازگي با شمارگان 2000 نسخه و بهای 2 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات این موسسه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها