سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
روایت تازه‌ای از «سرگذشت موسیقی در ایران» منتشر شد

کتاب «سرگذشت موسیقی در ایران» تالیف عزت الله الوندی از سری مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی توسط نشر افق منتشر شد. در این کتاب سعی شده با زبانی ساده موسیقی ایرانی و اصطلاحات تخصصی آن و مباحث سازشناسی، معرفی شود.-

 الوندی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: من به دلیل دلبستگی شدید به موسیقی سال‌ها مسوول صفحات موسیقی روزنامه‌ها و نشریات مختلف بودم و به همین دلیل ضمن آشنایی با استادان این حوزه، مدام در جریان اتفاق‌های حوزه موسیقی قرار داشتم. بر این اساس در حدود هشت سال پیش طرحی در رابطه با تعریف موسیقی با زبان ساده برای کودکان و نوجوانان به فکرم رسید و بر اساس آن پیش‌نویس‌هایی برداشتم.
 
وی افزود: پنج سال پیش نیز نشر افق از من و چندتن دیگر برای انتشار مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی برای نوجوانان، دعوت کرد و من بر اساس پیش‌نویس‌هایم این کتاب را به سرانجام رساندم. 

الوندی با اشاره به پیشینه کتاب‌‌های تالیفی در این حوزه گفت: متاسفانه موسیقی ایرانی تاکنون مورد بی‌مهری واقع شده و به همین خاطر برای کودکان و نوجوانان شناخته شده نیست، به نحوی که این گروه سنی بسیاری از سازهای ایرانی را نمی‌شناسند. به نظر من کتاب‌های منتشر شده در این موضوع بسیار کم است و باید جبران شود. 

الوندی درباره رویکرد خود برای نگارش کتاب «سرگذشت موسیقی در ایران» گفت: رویکرد من در نگارش این کتاب تاریخی – داستانی، البته با تکیه بر ترتیب تاریخی است. همچنین زبان کتاب ساده است و این مساله به ویژه برای تعریف اصطلاحات تخصصی کمک شایانی به مخاطب می‌کند. 

الوندی در پایان گفت: به نظر من به دلیل این‌که در این کتاب هم جنبه‌های تاریخی و هم جنبه داستانی لحاظ شده، در هنگام خوانش جذابیت زیادی برای مخاطب ایجاد می‌کند. 

کتاب «سرگذشت موسیقی در ایران» نوشته عزت‌الله الوندی را نشر افق در 141 صفحه و بهای چهار هزار و 800 تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است. 

به تازگی از مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی، نشر افق، کتاب‌های «سرگذشت شعر در ایران»، «سرگذشت نمایش در ایران»، «سرگذشت سینما در ایران» و «سرگذشت نقاشی در ایران» منتشر شده است. 

عزت‌الله الوندی یکی از نویسندگان پرکار در حوزه کودک و نوجوان است. از جمله تالیفات او می‌توان به «بچه‌ها دلم برایتان تنگ می‌شود»، «دیو کوچولو و بچه‌ی آدم»، «مردی به رنگ پرتقال: زندگینامه‌ داستانی شهید سیدموسی نامجو»، «فردوسی»، «زرین‌کوب»، «خوابی به رنگ فراموشی»، «ایوان بهار»، «پشت شیشه‌های مات»، «دوباره برمی گردی مرد بارانی: بر اساس زندگی شهید سیدحسین فاضل الحسینی»، «مثل همیشه ای کاش» و «تپه‌های بی‌مهتاب: زندگی‌نامه‌ داستانی سردار شهید علی چیت‌سازیان»، اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها