كارشناسان آموزش و پرورش استثنايي از كتابهاي درسي اين حوزه ميگويند/2
امينلو: دانشآموزان با اختلالات يادگيري، كتابهاي كمك آموزشي دریافت میکنند
كارشناس مسوول واحد مشكلات يادگيري رفتاري سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور گفت: دانشآموزان با اختلالات يادگيري، كتابهاي درسي دانشآموزان عادي را مطالعه ميكنند. مراكز اختلالات يادگيري علاوه بر آن، كتابهاي كمك آموزشي نيز تهيه و در اختيار آنها قرار ميدهند.-
وي ادامه داد: اغلب معلمان مراكز اختلالات يادگيري به دليل ابتكار و خلاقيتي كه از خود نشان ميدهند، با توجه به نيازها و تواناييهاي دانشآموزان، دست به تاليف كتابچه ميزنند. اين كتابچهها با ارايه تمرينها و تكاليف ويژه، زمينههاي تقويت مهارتهايي را فراهم ميكنند كه دانشآموزان با اختلالات يادگيري در انجام دادن آن مهارتها ضعيفاند.
كارشناس مسوول واحد مشكلات يادگيري رفتاري سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور افزود: اين سازمان همچنين براي معلمان مراكز اختلالات يادگيري كتابهاي راهنماي آموزش را به اين مراكز معرفي ميكند. معلمان اين مراكز ميتوانند اينكتابها را با هدف تسهيل فرآيند ياددهي ـ يادگيري تهيه كنند.
شيري امينلو ادامه داد: واحد مشكلات يادگيري رفتاري سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور با توجه به رويكردهاي جديد اين سازمان، كتابهايي را در دست تاليف دارند. كتابهاي مربوط به آزمونهاي شناسايي «استنفورد بينه»، «وِكسلِر ورژن 4»، «وود كاك جان سون» و «حافظه فعال» از جمله اين كتابها به شمار ميروند.
وي با بيان اينكه «اين آثار به عنوان راهنما براي تشخيص دانشآموزان با اختلالات يادگيري در اختيار معلمان اينگونه از دانشآموزان قرار ميگيرند»، عنوان كرد: اكنون تاليف كتاب مربوط به آزمونهاي شناسايي «استنفورد بينه» به پايان رسيده است و از مهرماه سال تحصيلي 92 ـ 91 در مراكز اختلالات يادگيري توزيع ميشود. ساير كتابهاي مذكور در طول دو سال آينده تاليف و توزيع ميشوند.
كارشناس مسوول واحد مشكلات يادگيري رفتاري سازمان آموزش و پرورش استثنايي در ادامه سخنانش با ارايه تعريفي از دانشآموزان با اختلالات يادگيري گفت: اين دانشآموزان با عناوين متعددي شناخته ميشوند. دانشآموزان با اختلالات يادگيري، دانشآموزان با ناتواناييهاي ويژه يادگيري، دانشآموزان با نارسايي ويژه يادگيري و دانشآموزان با مشكلات ويژه يادگيري برخي از اين عناوين را تشكيل ميدهند.
شيري امينلو اظهار كرد: بيشتر منابع مكتوبي كه به بررسي اين گروه از دانشآموزان استثنايي ميپردازند، آنها را با عنوان دانشآموزان با ناتواناييهاي ويژه يادگيري معرفي ميكنند. سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور از اينگونه از دانشآموزان با عنوان دانشآموزان با مشكلات ويژه يادگيري ياد ميكند.
وي با اشاره به اين كه «اينگونه از دانشآموزان استثنايي در مراكز اختلالات يادگيري به صورت پاره وقت ثبتنام و خدمات آموزش ترميمي را همزمان با آموزش رسمي دريافت ميكنند» افزود: توانايي ذهني اين دانشآموزان در حد متوسط يا اغلب بالاتر از متوسط نيز هست اما ممكن است عملكرد تحصيلي و رفتاري متفاوتي در زمانهاي مختلف از خود نشان دهند. همچنين ممكن است سطح عملكرد تحصيلي آنها در مقايسه با همكلاسيهايشان و حتي از ميزان تواناييهاي خود نيز پايينتر باشد.
نظر شما