سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۵
«فانی و باقی» حرفه‌هنرمند درآمد

«فانی و باقی» با عنوان فرعی «درآمدی انتقادی بر مطالعه نقاشی ایرانی» نام جدیدترین کتاب مجید اخگر است که توسط انتشارات حرفه‌هنرمند منتشر شد. در این کتاب با تکیه بر نظریه‌های علوم انسانی، نظریه‌ای طرح می‌شود که بنا به کلام نویسنده آن، می‌تواند برای رسیدن به درکی جامع‌تر از نقاشی ایرانی از آن بهره جست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب پنج فصل دارد. در فصل نخست، پیش‌فرض‌های تئوریک و روش‌شناسی شرح و بسط مباحث کتاب آمده است. در فصل دوم کتاب با عنوان «تخیل: از هستی‌شناسی فردی تا معرفت‌شناسی فرهنگی» مباحث معرفت‌شناختی مقوله تخیل و عنصر خیال مطرح شده است. یکی از بخش‌های این فصل با عنوان «پدیدارشناسی تخیل» است که برای نخستین بار در کتابی به آن پرداخته می‌شود. 

فصل سوم با عنوان «سنخ شناسی تخیل و جهان ایرانی-اسلامی» به گونه‌ای ادامه فصل دوم به حساب می‌آید. در این فصل به طور کامل مقوله تخیل از منظر اندیشمندان مسلمان بررسی شده و همچنین نظریات آن‌ها با سنت‌هایی چون «طریق تفکر نوافلاطونی» مورد هم‌سنجی قرار گرفته است. 

اما نویسنده در فصل چهارم با عنوان «به سوی ترسیم برخی از مولفه‌های بوطیقایی نقاشی ایرانی» ابتدا نقاشی ایرانی را از منظر اصول جامعه‌شناختی تحلیل می‌کند، بر اساس این تحلیل نقاشی ایرانی نمونه‌ای هنر درباری و غیردینی خواهد بود، اما نویسنده با طرح مباحث نمادپردازی و رمزاندیشی در نقاشی ایرانی این چهره غیردینی را از نقاشی ایرانی پاک می‌کند. 

فصل پنجم کتاب عنوان «ملاحظاتی در پدیدارشناسی نقاشی ایرانی» را با خود دارد. اما بنا بر کلام نویسنده در مقدمه کتاب، فصل‌های دوم و سوم هسته نظری کلی کار را تشکیل می‌دهند و در صورتی که چارچوب نظری ترسیم شده در این دو فصل اساسا موفقیت و مناسبتی داشته باشد، می‌توان آن‌را برای فهم انتقادی برخی از ساخت‌های نهادی و گفتمانی جامعه ایران در دوره مرود نظر نیز به آزمون نهاد. 

«فانی و باقی» تالیف مجید اخگر را انتشارات حرفه‌هنرمند با شمارگان دو هزار نسخه، در 288 صفحه و بهای هشت هزار تومان منتشر کرده است. 

از جمله تالیفات و ترجمه‌های اخگر می‌توان به «هنر و ادراک بصری: روان‌شناسی چشم خلاق»، «آموزش و پرورش بازیگر در قرن بیستم»، «فیلم و فرهنگ، سینما و بستر اجتماعی آن»، «نظریه هنر آوانگارد»، «چشم‌اندازهای بازیگری، مقاله‌هایی پیرامون روش‌های گوناگون آموزش و تمرین»، «آیا مدرنیسم شکست خورده است؟»، «درباره عکاسی» و «بدن تکه تکه شده: قطعه به مثابه استعاره‌ای از مدرنیته» اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها