شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱
«طلوع خورشيد» در كتابفروشي‌ها نمايان شد

كتاب «طلوع خورشيد: سالشمار زندگاني امام خميني‌(ره)» نوشته علي‌اكبر ذاكري از سوي موسسه بوستان كتاب به چاپ رسيد. در 17 فصل این کتاب زندگي امام (ره) از تولد تا روز 22 بهمن 1357و مهم‌ترین تحولات این دوره بازگو شده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «طلوع خورشيد» در 17 فصل با عناوین «از تولد تا تحصيل در قم»، «شاهد مبارزات علما»، «امام(ره) در مسند تدريس»، «دوران مبارزه علني امام خميني (ره)»، «حمله به فيضيه و اعتراض شديد امام(ره) و مردم»،‌«دستگيري امام(ره) و اعتراض مردم و علما به آن»، «تبعيد امام(ره) به تركيه و نجف»، «مبارزه در اوج خفقان»، «مخالفت با اقدامات شاه و حزب رستاخيز»، «يورش به فيضيه و قيام 19 دي قم»، «شتاب نهضت»، «امام(ره) در پاريس»، «اوج انقلاب و تشكيل دولت نظامي»، «راهپيمايي عظيم تاسوعا و عاشورا و شكست دولت نظامي»، «نخست‌وزيري بختيار»، «تشكيل شوراي انقلاب و فرار شاه» و «بازگشت امام (ره) و پيروزي انقلاب اسلامي» تدوین شده است.

مولف در مقدمه كتاب هدف اصلي از نگارش این اثر را آشنايي با زندگاني، شيوه و سيره امام خميني (ره) در تحصيل، تدريس، نگارش كتاب، مبارزه و برخورد با حكومت فاسد پهلوي و موضع‌‌گيري‌هاي به موقع و به جاي ايشان كه منجر به پيروزي انقلاب شد، عنوان کرده‌ است. 

وی سعي كرده مقاطع تاثير‌گذار در زندگاني سياسي امام خميني (ره) مانند تغيير حكومت ايران و انتقال از قاجار به پهلوي، ‌حوادث مرتبط با رضاخان، كودتاي 28 مرداد 1332 و تغييرات سياسي در عراق و تلاش‌هاي علماي مبارز در مخالفت با حكومت رضاخان به ويژه كوشش‌هاي شهيد آیت‌الله سید حسن مدرس را به اختصار مورد توجه قرار دهد.

در نگارش كتاب «طلوع خورشيد: سال‌شمار زندگاني امام خميني‌(ره)» از اسناد و خاطراتي كه در روشن شدن شرح زندگاني امام(ره) نقش دارند به گونه‌اي مختصر استفاده شده و مولف در بررسي تاريخي موضوعات، در مواردي به تصحيح تاريخ حوادث با ذکر موارد اشتباه در برخی منابع مشهور پرداخته است.

همچنین در شرح برخي حوادث تاريخي از سال 1356 به بعد مانند قيام 19 دي، نویسنده کتاب براي روشن شدن موضوع‌ها، مشاهدات خود را هم نقل كرده و در مواردي كه امام(ره) نامه‌اي به افراد نوشته يا اشخاصی در جريان حادثه‌اي تأثيرگذار بوده‌اند، به آنان مراجعه شده و در اين موارد تاريخ دقیق وقایع به نقل از آنان آورده شده است. 

علي‌اكبر ذاكري در مقدمه كتاب مبناي انتخاب نام «طلوع خورشيد» را برای این اثر اين گونه عنوان کرده است: «انتخاب اين نام از‌ آن جهت است كه خورشيد تابناك امام(ره) كه جهان را به سوي نور اسلام هدايت كرد، براي جهانيان ناشناخته بود و با پيروزي انقلاب اسلامي در 22 بهمن سال 1357 طلوع كرد و دنيا از گوهر و جودايشان آگاه شد و شعاع نور او كه برگرفته از اسلام است جهان را روشن كرد.»

در بخشي از فصل پانزدهم كتاب با عنوان «نخست‌وزيري بختيار» و در ذیل تاريخ پنجشنبه 14 دي 1357 آمده است: «امام خميني در 14 دي سه مصاحبه داشتند؛ يك مصاحبه با خبرنگار سي.بي.اس بود. در پاسخ به اين سوال كه: بختيار گفته است كه هر موقع حضرت عالي بخواهيد، مي‌توانيد به ايران برگرديد، مي‌گويند: «تاكنون تصميمي نگرفته‌ام» و هر نوع حكومتي كه در آن شاه باشد مورد قبول واقع نخواهد شد. خبرنگار مي‌گويد: شما متهم به ضد آمريكايي بودن هستيد! و امام پاسخ مي‌دهند: «اگر معناي ضديت با آمريكا اين است كه ما نمي‌خواهيم وابسته به آمريكا باشيم،‌ آري ما ضد آمريكايي هستيم و اگر ترس آمريكا از اين است، آري بايد بترسند.»

كتاب «طلوع خورشيد: سال‌شمار زندگاني امام خميني‌(ره)» در قطع وزيري و 828 صفحه با شمارگان هزار و 200 نسخه و بهاي 170 هزار ريال توسط موسسه بوستان كتاب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط