دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
شاکری: کار «خبرگزاری کتاب» را رسانه‌های عمومی نمی‌توانند انجام دهند

احمد شاکری فعالیت تخصصی خبرگزاری کتاب را در مقایسه با عموم خبرگزاری‌ها منحصر به فرد دانست و گفت: واضح است که خبرگزاری‌های دیگر تمرکز لازم را برحوزه کتاب ندارند و اغلب نگاهی مقطعی، شتابزده و بی‌تخصص به این حوزه داشته‌اند؛ به ویژه درباره حوزه ادبیات داستانی که بسیار از آن غفلت شده است.-

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شاکری در آستانه روز خبرنگار (17 مرداد) درباره اهمیت «خبرگزاری کتاب» سخن گفت و این رسانه را حلقه مکمل و ضروری توسعه کتابخوانی و فرهنگ در جامعه بیان کرد.

وی درباره نسبت خبرگزاری کتاب با دیگر فعالیت‌های فرهنگی گفت: مجموعه برنامه‌ریزی‌ها در حوزه کتاب و فرهنگ تاثیرات خود را در جامعه بر جای می‌گذارند؛ اگر چه ما در توجه مسوولان نسبت به این عرصه دچار مناسبت‌زدگی هستیم.

این داستان‌نویس افزود: به هر حال رویدادی مانند نمایشگاه کتاب در مقطعی از سال توجه مسوولان،‌ رسانه‌ها و مردم را به خود جلب می‌کند، که طبعا گذرا است، ولی خبرگزاری کتاب حلقه ضروری و مکمل حوزه فرهنگ و کتابخوانی است؛ چرا که بسیاری از اخبار متنوع کتاب که شامل نقد، معرفی و گزارش و یادداشت است، توسط خبرگزاری کتاب، در تمام طول سال منتشر می‌شود.

این نویسنده درباره تفاوت «خبرگزاری کتاب» با دیگر مسایل مربوط حوزه کتاب افزود: خبرگزاری کتاب به نحو مستمر و در بازه زمانی وسیع اخبار را منتشر می‌کند؛ در حالی‌که مثلا نمایشگاه کتاب در چند روز محدود برگزار می‌شود. از این منظر مساله اطلاع‌رسانی به موقع و روزمره نیز از طریق خبرگزاری قابل انجام است.

شاکری در ادامه به لزوم فعالیت «خبرگزاری کتاب» در میان خبرگزاری‌های عمومی تاکید کرد و گفت: به طور طبیعی خبرگزاری‌های عمومی تمرکز لازم را بر موضوع کتاب ندارند و تخصص لازم نیز بر موضوع کتاب در اغلب خبرگزاری‌ها کمرنگ است و ما در این نشریات با نوعی سطحی‌اندیشی و شتابزدگی در حوزه کتاب مواجهيم؛ به ویژه حوزه ادبیات داستانی که بسیار از آن غفلت شده است و غیر تخصصی به آن نگاه می‌شود.

این منتقد در ادامه عنوان كرد: واضح است که فعالیت خبرگزاری کتاب در این زمینه بسیار منحصر به فرد و ضروری است و این اشتباه است که فکر کنیم کاری که خبرگزاری کتاب می‌تواند انجام دهد، دیگر خبرگزاری ها نیز قادر به انجامش هستند. البته خبرگزاری کتاب باید در توجه به گرایش‌های متنوع کتاب حرکت ویژه‌ای داشته باشد.

شاکری همچنین درباره لزوم توجه به نیازهای اقشار و افکار مختلف در خبرگزاری کتاب توضیح داد: با توجه به ضرورت در نظر گرفتن نیازهای جامعه، ‌نظام و شرایط امروز مخاطبان، باید اتاق‌های فکری تاسیس شود که برنامه‌ریزی‌ها برای هدایت رویکردهای حوزه کتاب براساس همفکری‌ها و مصلحت‌های اجتماعی و فرهنگی صورت بگیرد. در «خبرگزاری کتاب» نیز وجود اتاق فکر حرکتی لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها