پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۵
تجزیه و تحلیل «57 سال اسارت» به آخرین جلد رسيد

جلدهای نهم و دهم كتاب «57 سال اسارت» با موضوع تجزيه و تحليل رخداد‌هاي دوران پهلوي به قلم علي محمد بشارتي، توسط موسسه چاپ و نشر عروج منتشر شده‌اند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، جلد نهم «57 سال اسارت» به حوادث بسيار مهم و اثرگذار هجرت امام خميني (ره) به پاريس در سال1357 و همزمان با آن، سرعت گرفتن رويداد‌هاي كشور مي‌پردازد. اين جلد شامل پنج فصل با عنوان‌هايی مانند «عوامل زوال در ذات رژيم شاه»، «هجرت تاريخي و تاريخ‌ساز امام خميني (ره)» و «ارتباط پيوسته و گسترده‌تر امام(ره) با مردم» است.

جلد دهم نيز که «پایان 57 سال اسارت» نام گرفته 6 فصل با عنوان‌های «دودمان پهلوي دست نشانده انگليس»، «امام خميني(ره) سياستمدار برنامه‌دار»، «تشكيل و شكست دولت نظامي»، «دولت نيم‌بند بختيار و فرار شاه»، «سرعت گرفتن رويداد‌هاي سياسي» و «بازگشت پيروزمندانه امام(ره)» را شامل مي‌شود.

علي محمد بشارتي اين مجموعه كتاب را بر اساس اسناد به جاي مانده از حكومت پهلوي نوشته است و در‌ آن نگاهي تحليلي به رويداد‌هاي دوران 57 ساله این رژيم دارد. 

جلد‌های نخست تا پنجم كتاب «57 سال اسارت» بين سال‌هاي 1382 تا 1386 توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و جلد ششم آن در سال 1387 توسط انتشارات هنرسراي انديشه به بازار کتاب آمده است. جلدهای هفتم تا دهم نيز بين سال‌هاي 1389 تا 1391 توسط موسسه چاپ و نشر عروج منتشر شده‌اند.

نويسنده در هر جلد موضوعي را محور قرار داده است كه به ترتیب عبارتند از «دوران رضاخان»، «از تبعيد رضاخان تا ترور رزم‌آرا»، «از رزم‌آرا تا شروع مبارزات امام خميني(ره)»، «از قيام پانزده خرداد تا تبعيد امام خميني(ره)»، «از تبعيد امام(ره) تا جشن‌هاي 2500 ساله»، «بعد از جشن‌هاي 2500 ساله تا سقوط هويدا»، «از ارتحال حاج آقا مصطفي خميني تا انفجار نور در قم»،‌ «استراتژي حضرت امام خميني(ره) براي سرنگوني شاه (از پايداري در تبريز تا فاجعه 17 شهريور)»، «از هجرت امام خميني(ره) به پاريس تا بي‌اثر شدن تهديدات شاه» و «بازگشت پيروزمندانه امام(ره)».

در صفحه 320 جلد دهم کتاب «57 سال اسارت» و ذیل عنوان «جنايت بزرگ شاه» آمده است: «حضرت امام(ره) در روز 13 بهمن 1357 طي سخنراني نسبتا طولاني ضمن اشاره به برخي از جنايات شاه فرمودند: «جناياتي كه سلسله پهلوي در جامعه ما كرد شايد هيچ جنایتي بالاتر از اين جنايت نبود كه نير‌وهاي فعاله انساني ما را يا از بين بردند يا فعاليت آن‌ها را خنثي كردند براي مدت‌هاي زياد. آن‌هايي كه بايد به اين امت خدمت كنند مثل علماي اعلام و اشخاص روشنفكر اين‌ها را در زندان بردند. ده سال، پانزده‌سال، پنج سال در زندان‌ اين‌ها را بردند. صرف‌نظر از ‌آن زجر‌هايي كه به اين‌ها كردند. آن خلاف انسانيت‌هايي كه با اين اولياي خدا كردند اين نيرو‌ها را هدر دادند. يعني نيرويی كه بايد در جامعه فعال باشد. اگر مدرس است عده‌اي را تربيت بكند، ‌اگر محصل است خودش تربيت بشود. اگر فعاليت‌های سياسي دارد فعاليت سياسي بكند، فعاليت‌هاي مذهبي دارد، ‌فعاليت‌های مذهبي بكند. تمام اين‌ها را دودمان پهلوي به هدر دادند.»

جلدهای نهم و دهم كتاب «57 سال اسارت» در قطع وزیری و به ترتیب در 289 و 345 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و بهاي 61 هزار ريال برای هر مجلد توسط موسسه چاپ و نشر عروج، وابسته به موسسه تنظيم و نشر‌ آثار امام خميني (ره) منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها