شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
تحلیل محتوای عمقی

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

ادغام کلیدواژه‌ها

عمل بعدی که در روش تحلیل محتوای عمقی و در کدنامه معکوس بسیار مهم است، عمل ادغام کردن کلیدواژه‌هاست که تحت مضامین و کدهای اصلی دسته‌بندی می‌شوند. توصیه اول این است که سعی کنید کار ادغام را روی یک میز بزرگ انجام دهید بعد به مرور زمان کلید واژه‌های همسان و همگن را در یک ستون دسته‌بندی کنید. سپس برای هر ستون یک برگه، تقریباً دو برابر برگه‌‌ای که برای کلیدواژه‌ها در نظر گرفتید، به عنوان موضوع ستون مدنظر قرار دهید. سعی کنید یک کاغذ رنگی باشد و عناوینی که در ابتدا موقتی و بعد باید قطعی شود، برای هر ستون در نظر بگیرید.
در ادامه لازم است که عناوین ستون‌ها تا آنجا که می‌شود در هم ادغام شود. این عملیات حذف و ادغام کدها ممکن است روزها به طول بیانجامد؛ چون باید کاملاً انجام شود. ممکن است نتیجه بگیرید که باید جای کلید واژه‌ها عوض شود یا دو سر عنوان کلیدواژه‌ها با هم ادغام شوند و یک عنوان جدید برای آنها انتخاب کنید. به هر حال، کار بسیار پیچیده و دقیقی است و خطاهای شما در تحلیل‌های کیفی، خود را نشان می‌دهد. 

صفحه 18 / تحلیل محتوای عمقی/ دکتر امیر عبدالرضا سپنجی/ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/ چاپ اول/ سال 1391/ 22 صفحه/ 600 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها