مولف و کارشناس حوزه آموزش و پرورش:
«کار و فناوری» زمینه شکوفایی استعدادهای دانشآموزان را فراهم میکند
سیدمحمود صموتی، مولف و کارشناس حوزه آموزش و پرورش درباره کتاب درسی «کار و فناوری» ویژه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی گفت: این اثر زمینه شکوفایی استعدادهای دانشآموزان با هدف تولید یک محصول نهایی را فراهم میکند.-
وی ادامه داد: در قسمت «پودمانهای کار» بیشتر تاکید مولفان بر دستورزی دانشآموزان و رسیدن به یک محصول نهایی است اما در قسمت «پروژههای ساخت» بر فرایند تولید یک محصول و به ذهن، تفکر و خلاقیت دانشآموزان تاکید شده است.
مولف کتاب درسی «کار و فناوری» افزود: در قسمتهای «پودمانهای کار» و «پروژههای ساخت» معلمها باید تا نیم سال دوم سال تحصیلی حداقل یک پودمان و یک پروژه را در مدرسه اجرا کنند. معلم با توجه به امکانات و تجهیزات موجود در مدرسه انتخاب پروژه را بر عهده دارد. اجرای بخشی از پروژهها در کلاس درس و بخش دیگر در منزل به کمک والدین دانشآموزان صورت میگیرد.
صموتی عنوان کرد: گروههای دانشآموزی باید در جلسه آخر از کلاس درس «کار و فناوری» محصول نهایی خود را با استفاده از نرمافزار پاورپوینت ارایه کنند.
وی افزود: «کارپوشه» عنوان بخش دیگری از کتاب درسی «کار و فناوری» محسوب میشود که دانشآموزان باید نتایج فعالیتهای خود را که در هر جلسه از کلاس درس انجام دادهاند، هم در بخش پودمان و هم در بخش پروژه در آن ارایه کنند تا معلم بر اساس این نتایج، آنها را ارزیابی کنند.
این مولف و کارشناس حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: استعدادهای دانشآموزان با مطالعه این اثر شکوفا میشوند، چرا که دانشآموزان در طول سال تحصیلی از قوه تخیل و نوآوری خود استفاده میکنند.
صموتی ادامه داد: همچنین این اثر زمینههای چگونگی برخورد با مشکلات زندگی را برای دانشآموزان فراهم میکند و احساس مسوولیت، احساس مالکیت و تعلق به محیط، رعایت مسایل ایمنی و بهداشتی را در دانشآموزان شکوفا میکند.
وی در پایان گفت: برای این اثر، کتاب راهنمای معلم نیز تالیف شده است که در یک مجموعه سه جلدی ارایه خواهد شد. دو جلد نخست بهترتیب ویژه پودمانهای کار برای بخش صنعت و خدمات کشاورزیاند. جلد دیگر برای پروژههای ساخت تالیف شده است.
نظر شما