دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰
هزینه چاپ کتاب در استان فارس بیداد می‌کند

مدیر موسسه انتشاراتی دل‌افروز در استان فارس گفت: هزینه چاپ کتاب در استان فارس دو برابر استان‌های تهران و قم است._

سید ابراهیم حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با یادآوری بحران به وجود آمده در صنعت چاپ ‌و نشر استان فارس اظهار کرد: بیشتر نویسندگان و به ‌تعبیر دیگر مشتریان ما، سفارش‌هایشان را به استان‌هایی مانند تهران و قم می‌دهند، چون پولی که در آن‌جا پرداخت می‌کنند، نصف پولی است که ما در این استان از آن‌ها دریافت می‌کنیم. 

وی افزود: بی‌سر و سامانی در صنعت چاپ ‌و نشر استان فارس بیداد می‌کند و آشفتگی که از نابرابری قیمت‌ها بوجود آمده، این صنعت را دچار رکود کرده است.
 
ابراهیم حسینی گفت: عجیب است که سفارش‌ چاپ‌هایی که به استان‌های تهران و قم داده می‌شوند با وجود هزینه‌های کرایه حمل ‌و نقل و خسارات احتمالی که به‌واسطه دوری راه بوجود می‌آیند، باز هم دو برابر ارزان‌ترند. 

مدیر موسسه انتشاراتی دل‌افروز با بیان این‌که هنوز کارشناسی دقیقی برای علت‌یابی این تفاوت قیمت‌ها انجام نشده‌ است عنوان کرد: شاید امتیازاتی به ناشران تهرانی یا قمی داده می‌شود که من از آن بی‌خبرم . با این وجود، بهتر است مسوولان فرهنگی استان فارس این معضل ریشه‌یابی و موانع نشر را در این استان برطرف کنند. 

این فعال فرهنگی گفت:‌ یکی از دلیل‌هایی که به گرانی دامن می‌زند، حضور غیرحرفه‌ای‌ها در صنعت چاپ‌ و نشر استان فارس است. این افراد که نام ناشر را با خود به یدک می‌کشند، تنها‌ دنبال تهیه بیلان کاری برای ارایه اداره ارشاد استانند.
 
ابراهیم حسینی به خصوصیت‌های ناشران غیرحرفه‌ای اشاره کرد و گفت:‌ برای آن‌ها اصلا مهم نیست که کتاب‌های منتشر شده‌شان از نظر محتوی و قطع دارای چه ویژگی‌هایی است،چون همان‌قدر که کتابی را چاپ کنند و بر آمار خود بیفزایند، کفایت‌شان می‌کند، زیرا هدف آن‌ها تمدید پروانه نشر در اداره ارشاد استان فارس است. 

وی اظهار کرد: بهترین راه برای کاهش هزینه‌های چاپ کتاب در استان فارس، تفکیک ناشران حرفه‌ای از غیرحرفه‌ای است. پس از شناسایی ناشران حرفه‌ای استان، مسوولان می‌توانند کاغذ، فیلم و زینگ یارانه‌ای را در اختیار ناشران حرفه‌ای قرار دهند تا به ‌این وسیله، موجی از امیدواری در میان ناشران و اصحاب قلم بوجود آید.
 
ابراهیم حسینی گفت: اکنون تمام قرار دادهایی که با مشتریانم تنظیم می‌کنم، یک‌ماهه‌اند. به عنوان مثال، اگر هزینه چاپ یک کتاب یک‌ میلیون تومان است، من هم به عنوان ناشر در قراداد یک‌ماهه، مبلغ یک‌ میلیون تومان را متعهد می‌شوم چون تنظیم قرارداد با زمان بیش از یک‌ماه ریسک است و ترجیح می‌دهم که با توجه به بازار کنونی، چنین ریسکی را انجام ندهم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط