چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
«مراقبت پرستاري پيشرفته در تروما» از کاشان می‌آید

مدیر مسوول انتشارات مرسل شهرستان کاشان از انتشار کتاب «مراقبت پرستاري پيشرفته در تروما» در هفته آتی خبر داد.-

حسینعلی پورمدنی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: این کتاب توسط انجمن پرستاري آمريكا منتشر شده و توسط محمدرضا مزدي‌پز و دكتر مهرداد حسين‌پور به زبان فارسی ترجمه شده است.

وی افزود:‌ در این کتاب مباحثی درباره اقدامات اوليه پرستاري از بيمار ترومايي برای اطرافیان، خانواده و حتی پرستاران بیمارستان‌ها ارایه شده است.

پورمدنی با اشاره به بیماری تروما گفت: تاکنون تعريف واحدي از تروما ارایه نشده اما تروما وارد شدن هرگونه انرژي خارجي به بدن است كه باعث ايجاد زخم، سوختگي و ساير آسيب‌هاي ديگر می‌شود.

وی اظهار کرد: در كشور ما حوادث رانندگي و تلفات جاده‌اي از عمده‌ترين دلایل بروز تروما در میان مردم کشور به شمار می‌آیند.

پورمدنی با اشاره به شاخص DALY كه ميزان عمر از دست‌رفته را محاسبه مي‌كند، توضیح داد: عمر از دست‌رفته ناشي از حوادث و تروما، یک و نیم برابر مجموع عمر از دست‌رفته ناشي از بيماري‌هاي قلبي و سرطانی است و علت آن جوان بودن اكثر مصدومان ترومايي است، در حالي‌كه بيماران قلبي و سرطاني اغلب افراد مسن را شامل مي‌شوند.

وی با بیان این‌که اطلاعات موجود در این کتاب می‌تواند به کاهش آسیب‌های تروما در جامعه کمک کند، گفت: با توجه به این‌که مرگ و مير ناشي از تروما را مي‌توان با مداواي سريع و موثر كاهش داد، آگاهي از چگونگي ارزيابي و مداخلات لازم در برخورد با اين نوع بيماران مي‌تواند در مراقبت اوليه از بيماران ترومايي نقش مهمی داشته باشد. 

به گفته پورمدنی، اين كتاب شامل شش فصل است که موضوعاتی مانند ارزيابي اوليه، كنترل راه هوايي و تهويه، شوك هموراژيك، تروماي سر، آسيب ستون فقرات و اندام‌ها و تروماي كودكان را دربر می‌گیرد.

وی گفت: مطالعه این کتاب می‌تواند برای تمام كساني كه با بيمار ترومايي برخورد دارند، مفید باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط