چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
سرمدی: به نثر درآوردن اشعار مولانا از زیبایی آن می‌کاهد

مجید سرمدی، پژوهشگر و مصحح معتقد است تاکنون اقدام موثری در ارتباط با معرفی و شناساندن مولانا به عموم مخاطبان صورت نگرفته و تنها کارهای انجام شده در قالب بازنویسی و به نثر در آوردن اشعار مولانا بوده است که این کار از زیبایی اثر می‌کاهد.

سرمدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به مناسبت هشتم مهر، روز بزرگداشت مولانا درباره چگونگی مردمی‌کردن و شناساندن مولانا و آثار او به عموم مردم گفت: متاسفانه تاکنون برای مخاطب عام در ارتباط با مولانا و آثار او اقدامی صورت نگرفته است و اگر کتاب‌هایی هم منتشر یا اقدامی انجام شده، بیشتر برای مخاطب گروه سنی کودک و نوجوان بوده است.

وی افزود: باید توجه داشت که گروه سنی کودک و نوجوان نیز به نوعی مخاطب خاص به حساب می‌آیند و مخاطب عام نیستند. بنابراین برای مخاطب عام کاری که شایسته شناساندن مولانا و آثارش باشد، انجام نداده‌ایم یا تنها به بازنویسی و به نثر درآوردن اشعار او بسنده کرده‌ایم که این کار نیز جذابیت اثر را کم می‌کند.

این پژوهشگر با تاکید بر ضرورت حضور رسانه‌ای چون صدا و سیما در این عرصه توضیح داد: رسانه‌ای مانند صدا و سیما در این زمینه کوتاهی می‌کند و ما شاهد تولید برنامه‌های جدید، فیلم، گزارش، گفت‌وگو یا معرفی کتاب از طریق این رسانه نیستیم. برخلاف دیگر کشورها که سعی می‌کنند به شدت در این زمینه و از طریق رسانه‌های ملی تبلیغ کنند.

وی ادامه داد: مردم ما بیش از آن‌که با کتاب ارتباط داشته باشند با صدا و سیما در ارتباط هستند، آن دسته از افرادی که اهل مطالعه هستند خود به سراغ کتاب می‌روند، اما برای آن‌هایی که چندان اهل مطالعه نیستند تبلیغ و معرفی کتاب از طریق رادیو یا تلویزیون بسیار اثرگذار است.

سرمدی مثالی در این زمینه ارایه و تشریح کرد: مساله تبلیغ یا معرفی کتاب از طریق رادیو یا تلویزیون و بررسی نتایج آن یکی از مسایلی است که در ارتباط با آن همیشه بررسی و مطالعاتی داشته‌ام. برای مثال کافی است یک روانشناس در یکی از شبکه‌های تلویزیون اشاره‌ای به یک کتاب درجه سه روانشناسی داشته باشد تا طی چند روز آن کتاب در کتابفروشی‌ها نایاب شود.

وی ادامه داد: بنابراین مشکل این‌جاست که از طریق رسانه‌ها هیچ گونه معرفی و تلاشی برای شناساندن مولانا و آثار او صورت نمی‌گیرد، البته مشکل وسیع‌تر از این است؛ چراکه اغلب آثاری که در رابطه با معرفی و آثار مولانا نوشته می‌شوند، نقد و بررسی نشده‌اند، این مساله نشان می‌دهد که حتی مخاطبان خاص هم چنین آثاری را مطالعه نمی‌کنند.

این پژوهشگر در پایان گفت: نشریات تخصصی حوزه کتاب و دیگر رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی را در ارتباط با معرفی و نقد آثار منتشر شده درباره مولانا به‌طور مستمر ایفا و توجه مخاطب عام را هم به خود جلب کنند، اقدامی که متاسفانه جای خالی آن در میان مطالب و صفحات مختلف نشریات دیده می‌شود.

هشتم مهر در تقویم رسمی روز بزرگداشت مولوی نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط