دوازده عنوان از مجموعه کتابهای «سرآمد» انتشارات فاطمی منتشر شدند. این آثار ضمن پاسخگویی به نیازهای معلمان و دانشآموزان، زمینههای تسهیل فرآیند یاددهی ـ یادگیری را فراهم میکنند. رشد خلاقیت دانشآموزان، تقویت مهارتهای تفکر و حل مساله هدف اصلی انتشار این کتابهاست.-
برگزیده ششمین دوره کتاب سال دانشجویی عنوان کرد: انتشارات فاطمی در سال 1375 بهموجب توافقنامهای که با وزارت آموزش و پرورش به امضا رسیده بود، مجموعهای را با عنوان «کتابهای کار و راهنمای مطالعه دانشآموز» منتشر کرد.
وی درباره کتابهایی تاکنون در بخش «سرآمد» منتشر شدهاند توضيح داد: از نخستین دستاوردهای «سرآمد» بستهای است متشکل از دو کتاب و یک وبسایت پشتیبان. کتابهای این بسته که یکی «راهنمای مطالعه و محتوای تکمیلی» و دیگری «کارگاه حل تمرین و فعالیتهای تکمیلی» نام دارند، منتشر شدهاند. وبسایت این بسته، اجرای آزمایشی را پشتسر گذاشته است و به زودی راهاندازی خواهد شد. تولید یک لوح فشرده نیز در دستور کار بخش «سرآمد» قرار دارد.
برگزیده نهمین و سومین جشنواره کتابهای آموزشی رشد افزود: کمک به مطالعه موثرتر و روشمند کتاب درسی، کمک به درک مفاهیم در لایههای عمیقتر، آشکار کردن نکتههای پنهان آن و ایجاد مهارت برای پاسخگویی به سوالها و آزمونهای مختلف از اهداف این بسته آموزشی محسوب میشوند.
دبیر بخش سرآمد انتشارات فاطمی درباره رویکرد و ساختار «راهنمای مطالعه و محتوای تکمیلی» گفت: اين کتابها دانشآموزان را در مطالعه کتابدرسی همراه با تفکر، تامل و تحقیق یاری میدهند و اشکالهای احتمالی آنها را در درک مفاهیم برطرف میکنند.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به ساختار اصلی این آثار گفت: «تصویر کوچک شدهای از صفحه کتاب درسی»، «توضیحات» و «پرسشها» سه قسمت اصلی این ساختار را تشکیل میدهند. در قسمت نخست هر جا که به شرح و بسط یا تعمیق مطالب نیاز باشد، با شمارهای مشخص و در قسمت توضیحات با همان شماره شرح داده شده است. هدف قسمت توضیحات نیز غنیسازی، دانشافزایی و عمقبخشی به محتوای کتاب درسی است.
تقدیرشده پنجمین دوره کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رویکرد و ساختار کتابهای «کارگاه حل تمرین و فعالیتهای تکمیلی» گفت: در این مجموعه، به حل تمرین به عنوان یکی از راهبردهای یادگیری نگاه شده است. نوآوری در طرح سوال، تنوع در سطح و قالب سوالات و همچنین توجه به شیوههای نوین ارزشیابی از جنبههای مهمی محسوب میشود که به آن پرداخته شده است.
وی با بیان اینکه در مرحله نخست، این مجموعه برای دوره دبیرستان منتشر میشود اما بهتدریج و همگام با تغییرات نظام آموزشی برای سایر پایهها نیز منتشر خواهد شد، اظهار کرد: درک درست مفاهیم و تسلط در حل تمرین از اهداف این بسته به شمار میآیند.
آلمحمد با اشاره به محتوای مجموعه «راهنمای مطالعه و محتوای تکمیلی» گفت: کتاب درسی برای سطح علمی مفروضی نوشته و برای دانشآموزان سراسر کشور عرضه میشود اما سطح علمی دانشآموزان ممکن است فراتر، برابر یا فروتر از آن باشد. هدف مجموعه «راهنمای مطالعه و محتوای تکمیلی» توجه به تفاوتهای فردی این دانشآموزان و متناسبسازی محتوای کتاب درسی با نیازها و انتظارهای آموزشی آنهاست.
دبیر بخش سرآمد انتشارات فاطمی درباره وضعيت چاپ اين مجموعه گفت:در حال حاضر دوازده عنوان از کتابهای این مجموعه برای پایه اول دبیرستان منتشر شده است. طبق برنامه امیدواریم تا پایان امسال نزدیک به چهل عنوان دیگر نیز منتشر و دوره دبیرستان کامل شود.
نظر شما