پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰
هفته کتاب را با تولید کتاب‌های گردشگری همراه کنیم

مدیر انتشارات «زانیار» شهر کرمانشاه گفت: تولید کتاب‌های گردشگری شامل فرهنگ عمومی استان‌ها و همچنین تاریخچه آن‌ها از طریق همکاری سازمان میراث فرهنگی و شهرداری‌ها برای معرفی شهر‌های ایران، یکی از بهترین کارهای فرهنگی در هفته کتاب است.-

علی کاکایی در گفت‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این که استان‌ها، شناسنامه فرهنگی کشورند، عنوان کرد: متاسفانه بودجه فرهنگی برای تولید کتاب های گردشگری بسیار نازل است و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری شهرستان‌های کشور فقط به روزهای ویژه‌ای مانند عید نوروز آن‌ هم از طریق رسانه ملی محدود می‌شود. 

وی با اشاره به نزدیک شدن به هفته کتاب گفت: شهرداری‌های استان‌ها نقش بزرگی در توسعه فرهنگ عمومی شهرستان‌های تابعه خویش دارند و سرمایه‌گذاری برای تولید کتاب‌های تاریخی و گرشگری و همچنین معرفی آن‌ها در قالب نمایشگاه‌های کتاب با همکاری مراکز میراث فرهنگی، ورود گردشگران به کشور را افزایش می‌دهد.

مدیر انتشارات زانیار کرمانشاه با بیان این که شهرداری‌ها می‌توانند در مناسبت‌های مختلف مانند هفته کتاب از محیط‌های شهری برای تبلیغ و معرفی کتاب استفاده کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال، معرفی سوغات هر شهرستان در ورودی هر شهر با ارایه یک کتاب مرتبط، نصب مجسمه‌های مشاهیر بزرگ علم، ادب و فرهنگ استانی در مکان‌های فرهنگی کشور با ایجاد تابلوهای راهنما و برپایی نمایشگاه‌های کتاب مرتبط با آن‌ها، می‌توانند صنعت گردشگری را رونق دهد.

کاکایی با بیان این که در مناسبت‌هایی مانند هفته کتاب این کالای فرهنگی باید از طریق رسانه ملی نیز تبلیغ شود، عنوان‌کرد: هفته کتاب بهترین فرصت برای تبلیغ کتاب‌های گردشگری، تاریخی و بومی استان‌ها از طریق رسانه ملی است و استانداری‌ها می‌توانند با ارایه بودجه‌ای ویژه برای خرید کتاب‌های تاریخی و بومی کشور در این هفته و ایجاد یک مرکز پخش ثابت، صنعت گردشگری داخلی را تقویت کنند.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد نمایندگی تعاونی ناشران و کتابفروشان در همه استان‌ها گفت: کتاب مهم‌ترین ابزار فرهنگی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مطرح شدن حرفه‌های کتابفروشی و نشر به عنوان مشاغل رسمی کشور است و با پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، هزینه‌های درمان این ناهنجاری‌های اجتماعی را می‌توان صرف کارهای پژوهشی و تولید کتاب‌های آگاهی‌دهنده با همین موضوع کرد. 

کاکایی با بیان این که انجام اقدامات مقطعی در حوزه فرهنگ مانند تولید و انتشار کتاب نتیجه‌ای ندارد و این حوزه نیازمند مدیریت فرهنگی و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بلندمدت است، عنوان کرد: اطلاع‌رسانی وسیع در حوزه تبلیغ، معرفی و توزیع کتاب در شهرستان‌ها، افزایش کیفیت نمایشگاه‌های  کتاب این مراکز، در دسترس قرار دادن کتاب برای مردم همه مناطق و فرهنگسازی برای مطالعه کتاب در حوزه های خانوادگی و اجتماعی، عواملی‌اند که کتاب را وارد سبد کالای خانوار‌ها می‌کنند.

وی درباره استفاده از مشاهیر استانی برای تولید کتاب و افزایش سرانه مطالعه در شهرستان‌های  کشور اظهار کرد: به عنوان مثال، کرمانشاه با داشتن مشاهیری مانند علی‌محمد افغانی (نويسنده)، شهرام ناظری (موسیقدان)، علی‌اشرف درویشیان (نویسنده) و میر جلال الدین کزازی (استاد ادبیات) می‌تواند با تولید کتاب زندگینامه، این مشاهیر را به نسل جوان کشور معرفی کند تا از این طریق استان کرمانشاه نیز شناخته شود. 

مدیر انتشارات زانیار با اشاره به توسعه فرهنگ کتابخوانی در میان مدارس، هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها گفت: به عنوان مثال، معرفی تاریخچه دانشگاه رازی کرمانشاه، توجه به موسیقی محلی مناطق مرزی و ثبت آن‌ها به صورت مکتوب، شناخت صنایع دستی، میراث باستانی و سوغات شهرهای ایران چون کرمانشاه باعث می‌شود دانشجویان و دانش آموزان در جریان تحصیل، با ظرفیت‌های فرهنگی این شهر نیز آشنا شوند.

استاد بازنشسته دانشگاه‌های تهران با بیان این که باید هر خانه را به کتابخانه تبدیل کنیم، اظهار کرد: مسوولان فرهنگی از طریق رسانه، گردهمایی و دعوت‌های خانوادگی توسط مراکز فرهنگی و پخش تیزرهای تبلیغاتی برای معرفی کتاب پیش از برنامه‌های پرطرفدار و اخبار، باید کتاب را جایگزین سریال‌های بی‌کیفیت در رسانه ملی کنند و اطلاع‌رسانی در این حوزه را بهبود بخشند.

وی افزود: رسانه ملی با سرمایه‌گذاری فرهنگی روی معرفی کتاب‌هایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و برنامه‌سازی برای معرفی راه‌های پیشگیری از انحراف‌های اجتماعی می‌توانند سرمایه بزرگی را برای تولید کتاب ذخیره و هزینه‌های درمان را صرف پیشگری‌های آگاهی‌دهنده از طریق تولید این محصول کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط