یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۱
نگرش نو به آموزش و پرورش با کتاب «هویت انسانی توسعه»

مرتضی نظری مولف کتاب «هویت انسانی توسعه» گفت: این اثر با ایجاد نگرش نو درباره آموزش و پرورش، ارتباط و نقش متقابل آموزش و پرورش و توسعه انسانی را در جامعه ایران مطالعه و بررسی می‌کند.-

مرتضی نظری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: مخاطبان با مطالعه كتاب «هويت انساني توسعه» با مفهوم توسعه انساني و نقش و كاركرد نظام آموزشي در فرآيند توسعه انساني آشنا مي‌شوند.

وی افزود: اين نوشتار از هفت بخش «توسعه انساني»، «آموزش و پرورش»، « آموزش و پرورش و توسعه انساني»، «تغييرات مهم فكري و فلسفي جديد در آموزش و پرورش»، «ويژگي‌هاي فرهنگي و شخصيتي جامعه ايران»، «تحليل وضع موجود نظام آموزشي ايران» و «راهبردهاي توسعه انساني» تشكيل شده است.

مولف کتاب «هويت انساني توسعه» با بیان این‌که ارزش انسان به دامنه انتخاب‌های او بستگی دارد، گفت: هر اندازه قدرت انتخاب انسان بیشتر باشد، توسعه یافته‌تر محسوب می‌شود. از قدرت انتخاب لباس، شغل، سبک زندگی و مذهب گرفته تا انتخاب نوع حکومت در این دایره می‌گنجد.

وی در ادامه سخنانش گفت: این توصیف، ویژگی افرادی است که به خودشکوفایی رسیده و از نظر فکری و شخصیتی در جایگاه بالایی قرار دارند. رسیدن انسان به این جایگاه تا حد زیادی به نظام تربیتی و آموزش و پرورش وابسته است.

این کارشناس آموزشی با اشاره به کتاب «هویت انسانی توسعه» مهم‌ترین نقش وزارت آموزش و پرورش در پیشرفت کشور را ایجاد آرامش و فرصت‌های جدید یادگیری برای دانش‌آموزان دانست.

مولف کتاب «هویت انسانی توسعه» از کاهش سرانه مطالعه در میان فرهنگیان خبر داد گفت: اگر اهالی فرهنگ مطالعه نکنند نمی‌توانند دانش‌آموزان را به کتابخوانی علاقه‌مند کنند.

وی با اشاره به حضور تعداد زیادی از دانش‌آموزان در کلاس‌های درس افزود: کلاس‌هایی که با ازدحام جمعیت دانش‌آموزان مواجه است تمرکز حواس دانش‌آموزان و معلمان و پرداختن به کار آموزشی و یادگیری موثر را خدشه‌دار می‌کند. شلوغی کلاس‌ها از یک سو و مسایل معیشتی از سوی دیگر کتابخوانی و پژوهش را در مدارس به حداقل رسانده است.

نظری اظهار کرد: نسل امروز در دوره‌ای به سر می‌برد که هر روز تازه‌های دنیای نانو و شگفتی‌های فناوری او را احاطه و غوطه‌ور می‌کند به نحوی که دامنه اطلاعات نوجوانان ایرانی بسیار بیشتر از معلمان و کتاب‌های درسی است.

مولف کتاب «هویت انسانی توسعه» در ادامه سخنانش گفت: نظام آموزشی کشور با این وضعیت منزوی خواهد شد و جاذبه خود را در بین دانش‌آموزان از دست خواهد داد. دانش‌آموزان به دلیل حس نوجویی از هر محصول جدیدی استقبال می‌کنند و هیچ‌گاه این نیروی میلیونی را نمی‌توان متوقف یا حتی کنترل کرد. تنها راه نجات آموزش و پرورش ایران، پرهیز از شتابزدگی و کمک به فکر کردن و مطالعه در بین دانش‌آموزان و معلمان است.

چاپ دوم کتاب «هویت انسانی توسعه» با شمارگان پنج هزار نسخه، 200 صفحه و بهای هفت هزار و 900 تومان به تازگی از سوی انتشارات نگارش شرق راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط