سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۹
رضایی: مخاطب‌شناسی مهم‌ترین رویکرد کانون پرورش فکری است

صادق رضایی، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در نشست خبری این مرکز به بهانه بیستمین دوره هفته کتاب گفت: شناخت مخاطب و سطح سلیقه‌ او از مهم‌ترین اصول کانون است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری مسوولان و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صبح امروز، سه‌شنبه، 9 آبان، در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری این مرکز برگزار شد. در این نشست ضمن اعلام فعالیت‌های این مرکز در هفته کتاب، پرخوانند‌ه‌ترین کتاب‌های کانون نیز معرفی شدند. 

صادق رضایی، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: مقام معظم رهبری، در سفری که به استان خراسان داشتند، به نکات بسیار مهمی اشاره کردند که از  مهم‌ترین آن‌ها، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان سنین و اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان بود. در این راستا کانون تاکنون برنامه‌های بسیاری را پی‌گیری کرده و کتاب‌های فراوانی به چاپ رسانده است.
 
وی گفت: تقریبا همه ۴۰ نوع فعالیتی که  در ۸۵۱ مرکز فرهنگی و هنری کانون، صورت می‌گیرند در راستای کتاب و کتابخوانی هستند و یا به نوعی به کتاب مربوط می‌شوند. 

رضایی افزود: برنامه‌های کانون، سبب شده تا امروز این ادعا را داشته باشیم که کودکان و نوجوانان ایرانی از گروه‌های سنی دیگر کتابخوان‌تر هستند. خوشبختانه میل و کشش به کتابخوانی در کودکان و نوجوانان امروز وجود دارد. اگر کودکی کتابی را دوست داشت و تا پایان آن را خواند،‌ کانون با فعالیت‌های جانبی باعث می‌شود تا کودک با کتاب بیشتر درگیر شود و زمان بیشتری را صرف آن کتاب کند. وقتی این میل در کودکان و نوجوانان وجود دارد، ما باید مخاطب‌شناسی را جدی‌تر بگیریم کنیم و این مساله از مهم‌ترین اصول کانون است.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: کانون و مجموعه هنرمندان آن باید مخاطب خود را بشناسند و زبان مخاطب را بلد باشند. باید بدانیم که کودک چه نیازهایی دارد. برخی از نویسندگان و شاعران نسبت به مخاطب شناختی ندارند و همین مساله سبب می‌شود آثارشان مورد توجه قرار نگیرد و رفته رفته از دنیای کودکان کنار بروند. ما باید کودکان را بر اساس شناختی که از آن‌ها به دست می‌آوریم، با اندیشه‌های خودمان جلو ببریم. 

رضایی عنوان كرد: مجموعه رمان‌ امروز کانون، با توجه به اصل مخاطب‌شناسی جلو می‌رود و تاکنون ۳۵ رمان از این مجموعه به چاپ رسیده است. در زمینه نمایشنامه نیز باید گفت که هم‌اکنون تعداد نمایشنامه‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. نوجوانان ما نیاز به نمایشنامه دارند. حتی اگر فقط نمایشنامه را مانند کتاب‌های دیگر به صورت شخصیت محور بخوانند، می‌تواند فعالیتی جذاب برایشان باشد. برای همین ما طرح نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان را نیز آغاز کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: به تازگی در عرصه شعر نوجوان هم فعالیت‌هایی را پی گرفته‌ایم و از شاعرانی که برای مخاطبان کودک و نوجوان شعر می‌نویسند، با توجه به ملاک‌های مورد نظرمان، کتاب چاپ می‌کنیم.

در ادامه نشست، محمدباقر آدوسی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز گفت: لازمه توسعه در ابعاد مختلف،‌ همچون اقتصاد، فرهنگ و سیاست، توسعه فرهنگ ترویج کتاب‌خوانی است. در کشور ما کتابخانه و کتاب کم نیست، اما انگیزه به خواندن باید افزایش یابد. از مهم‌ترین وظایف کانون، پرورش فکر است. 

وی تصریح کرد: در سال گذشته پنج میلیون و ۴۰۰ هزار جلد کتاب از کتاب‌خانه‌های کانون به امانت گرفته شدند، اما امانت دادن کتاب‌ها فعالیت اصلی کانون نیست. همکاران ما در سراسر کشور در سال گذشته، یک میلیون و ۴۶۰ هزار نوع فعالیت کتاب‌خوانی و قصه‌گویی داشتند. در این فعالیت‌ها ۲۱ میلیون نفر شرکت کردند که در مجموعه حدود ۲۶ میلیون نفر از کتاب‌های کانون بهره بردند.

آدوسی درباره فعالیت‌های کانون در هفته کتاب افزود: همایش کتاب‌خوانی، نقد کتاب، دفترچه‌ ثبت مطالعات، شبکه‌ کتاب رسان، یک فیلم و یک کتاب، طرح دانستنی‌های اسلامی، اردوی کتاب‌خوانی، انجمن‌های کتاب‌خوانی، تشکل‌های کتاب‌خوانی، جشنواره سرود و کتاب، نقدواره، نقاشی دوست کاغذی من، طرح رادیو کتاب، طرح فصل رویش، طرح اندیشمندان کودک و طرح سینمای کتاب‌های تصویری، بخشی از فعالیت‌های مراکز کانون سراسر کشور، در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران هستند.

محسن فضلی، مشاور فرهنگی کانون نیز در این نشست اظهار کرد: کتاب‌ «گروفالو» نوشته آتوسا صالحی «خفاش دیوانه» و «خاطرات یک عنکبوت» پرخواننده‌ترین کتاب‌های کانون هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط