دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸
«سی سال تنهایی» آرش تنهایی از راه رسيد

کتاب مجموعه آثار آرش تنهایی، طراح، پژوهشگر و گرافیست معاصر با عنوان «سی سال تنهایی» منتشر شد. در این کتاب که با مقدمه‌هایی از ابراهیم حقیقی، قباد شیوا و کیانوش غریب‌پور منتشر شده، 6 مقاله تخصصی درباره پوستر به قلم تنهايي نيز به چاپ رسيده است.-

تنهایی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: قصد برگزاری نمایشگاهی از مجموعه آثارم را داشتم که انتشارات ایده خلاقیت انتشار کتاب مجموعه آثار همراه با نمایشگاه را به من پیشنهاد داد.

وی افزود: در گفت‌وگو با ناشر به این نتیجه رسیدیم که در کنار آثار و پوسترها، نوشتارها و مقالات تخصصی من در موضوع گرافیک، نیز در این کتاب منتشر شود، شاید برای دانشجویان گرافیک مفید باشد. قبل از این کتاب دو کتاب دیگر منتشر کرده بودم، اما هیچ‌کدام  مجموعه آثارم نبودند. در نهایت این کتاب با 50 پوستر من که از سال 1380 تا 1391 کار شده‌اند و همچنین 6 مقاله تخصصی درباره پوستر که قبلا در نشریاتی چون تندیس فرصت نشر پیدا کرده بودند، منتشر شد. 

این طراح و گرافیست در ادامه با اشاره به مقدمه‌های این کتاب، گفت: برای این کتاب استادان بزرگوارم، قباد شیوا، ابراهیم حقیقی و کیانوش غریب‌پور مقدمه‌هایی نوشته و در آن درباره آثار من توضیح دادند. همچنین مقدمه‌ای نیز خود من برای این کتاب نوشتم و در آن توضیح دادم که چگونه کار گرافیک و طراحی پوستر انجام می‌دهم. 

تنهایی در ادامه در پاسخ به این سوال که «با توجه به این‌که حجم بسیاری از آثارش طراحی پوستر تئاتر است، آیا از تمرین‌های گروه برای طراحی پوستر ایده می‌گیرد یا متن نمایشنامه؟» گفت: همان‌طور که بیان کردید حجم عمده‌ای از آثارم طراحی پوستر تئاتر بوده که برخی از آن‌ها نیز متن‌های مشهوری چون «مستخدم ماشینی» اثر هارولد پینتر و «کرگدن» اثر اوژن یونسکو بوده است. همیشه خود متن بر من تاثیر گذاشته و من ایده‌هایم برای طراحی پوستر را از متن اخذ می‌کنم. 

تنهایی گفت: من همیشه از کارگردان‌ها خواهش می‌کنم که متن را در اختیارم بگذراند، چرا که متن تخیل و قوه ایده پردازی‌ام را بیشتر تحریک می‌کند تا دیدن یک نمایش. ترجیح من این است که قبل از آن‌که سر تمرین گروه حاضر شوم، حتما متن را بخوانم و تاویل‌های شخصی خودم را از متن داشته باشم. به همین دلیل در طراحی پوستر تئاتر بیشتر وفادار به متن هستم تا وفادار به تصویری که قرار است توسط کارگردان ساخته شود. 

تنهایی در پایان با اشاره به کتاب‌های جدید خود، گفت: هم‌اکنون مشغول پژوهشی درباره «تاریخ پوستر در ایران» هستم. تحقیق درباره این حوزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های من است و امیدوارم این کار را تا دو سال آینده به اتمام برسانم. 

کتاب «سی سال تنهایی» گزیده‌ای از آثار و نوشته‌های آرش تنهایی، طراح و گرافیست معاصر، را انتشارات ایده خلاقیت در شمارگان هزار نسخه، 109 صفحه و بهای 6 هزار تومان منتشر کرده است. 

نمایشگاه پوستر «سی‌سال تنهایی» مجموعه آثار آرش تنهایی از روز پانزدهم آبان در نگارخانه میرمیران خانه هنرمندان آغاز به کار کرده است. این نمایشگاه تا روز 22 آبان برپا خواهد بود. 

پیش‌تر به قلم آرش تنهایی کتاب‌های «نگاهی به زندگی و آثار مرتضی ممیز» و «جشن‌نامه هفتاد سالگی کامران کاتوزیان» منتشر شده‌اند.
 
آرش تنهایی یکی از طراحان تخصصی جلد کتاب نیز به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها