شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۹
بهرامی: کتابخانه‌ها بودجه مستقل می‌خواهند

معاون فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان با انتقاد از تامین اعتبار کتابخانه‌ها در قالب سهم نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها گفت: گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیازمند بودجه مستقل است.-

محمد بهرامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای توسعه فرهنگ کتابخوانی باید ابتدا از نظر مالی تامین باشد سپس با داشتن بودجه مستقل و بدون وابستگی به ارگان‌های دیگر، بتواند کتابخانه‌های خویش را اداره کند.

وی با انتقاد از وابستگی بودجه‌ای کتابخانه‌های کشور به شهرداری‌ها در حالی که متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی‌اند، اظهار کرد: متاسفانه نگاه به شهرداری به عنوان یک بنگاه مالی در کشور ما رواج دارد. با توجه به مشکلات مالی شهرداری باید این سوال مطرح شود که «سهم نیم درصد کتابخانه‌ها از شهرداری چطور و از کجا باید تامین شود؟»

مدیر‌عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان با بیان این‌که بهتر است قانون دریافت سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها از سوی شهرداری‌های کشور مورد بازنگری قانونی قرار بگیرد، گفت: در شان فرهنگ کتابخوانی نیست که به ارگان یا نهاد دیگری وابسته باشد.

بهرامی همچنین از تنظیم سند توسعه مطالعه و کتابخوانی شهرداری‌ها و مراکز استان‌ها در کمیسیون فرهنگی اجتماعی کلانشهرها و مراکز استان‌ها از سوی معاونت فرهنگی شهرداری سمنان خبر داد و درباره اهداف آن عنوان کرد: دستیابی به شاخص‌های مطلوب مطالعه در اقشار و مراکز مختلف فرهنگی، هماهنگ‌سازی بخش‌های دولتی و غیردولتی در جهت یکسان‌سازی فرهنگ مطالعه، تقویت بیشتر نشاط اجتماعی با هدف ارتقای هویت فرهنگی مخاطبان و توزیع عادلانه امکانات برای دسترسی آسان به کتاب از سوی شهروندان، از اهداف تنظیم این سند به حساب می‌آیند.

معاون فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان با بیان این‌که فرهنگ توسعه مطالعه نیازمند تجمیع تصمیم‌گیری‌های نهاد‌های فرهنگی در حوزه کتابخوانی و تغییر نگاه کتابخوانی از سنتی به مدرن است، اظهار کرد: باید هر خانه را به یک کتابخانه تبدیل کنیم تا کتاب در کوتاه‌ترین زمان به دست مردم برسد و همچنین برپایی برنامه‌های مشخص برای کتاب باید با هماهنگی میان‌بخشی همراه باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد نگرشی جدید در عرصه ترویج مطالعه و کتابخوانی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های مناسب این موضوع مثل کتابخانه تلفنی شهرداری سمنان، شاهد رشد مطالعه و افزایش سرانه مطالعه در کشور باشیم.

بهرامی با بیان این‌که قرار بود کتابخانه‌های عمومی کشور طبق سند برنامه توسعه پنج ساله کشور زیرمجموعه شهرداری‌ها شوند، عنوان کرد: طبق این طرح قرار بود مدیریت کتابخانه‌های عمومی به شهرداری‌های کشور محول شود که در برنامه سند توسعه پنج ساله کشور از سوی مجلس شورای اسلامی حذف شد، در حالی که این روش در توسعه کتابخوانی و اداره کتابخانه‌ها بسیار موثر بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط