به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب نماد مار را در هنرهای بودایی و هندویی بررسی کرده و وجوه مختلف و همچنین تجلیات آن را در عرصه اسطورهشناسی، شمایلنگاری و هنرهای مربوطه تحلیل کرده است.
مطالب مندرج در کتاب شامل هشت بخش اصلی است؛ بخش نخست کتاب به مفهوم واژه ناگا (مار) پرداخته و در بخش دوم جایگاه مار در آیین بودایی شرح شده و حکایات مندرج در متون، به ویژه درباره نقش مار در نیل بودا بررسی شده است.
نویسنده در بخش سوم جایگاه مار را در آیین هندویی شرح کرده و در ضمن آن هفت حکایت اساطیری را که در آنها مار نقش نمادین و محوری دارد، ذکر کرده است. بخش چهارم به مفاهیم نمادین مار، بر اساس مطالب متون مقدس و همچنین استنباط از آثار هنری دینی، اختصاص دارد. در این بخش 6 مفهوم نمادین ذکر شده است.
بخش پنجم کتاب به جلوههای نمادین مار در شمایلها و بخش ششم به نقل مار در تشریفات آیینی اختصاص یافته است. نویسنده در بخش هفتم جلوههای متنوع مار در آلات و آرایههای مختلف زینتی را معرفی و بررسی کرده است. در بخش هشتم این کتاب با عنوان «ناگامورا» حالات خاص دست که از مفاهیم نمادین مار در علم الادیان و اسطورهشناسی هند استخراج شده و به آداب دینی و تمرکزی راه یافته، معرفی شده است.
کتاب همچنین شامل یک واژهنامه با بیش از 50 مدخل است که در درک و فهم مطالب کتاب به مخاطب کمک خواهد کرد.
«مار در هنرهای بودایی و هندویی» پاییز امسال(1391) در شمارگان هزار و 500 نسخه، 73 صفحه با بهای پنج هزار تومان از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر منتشر شده است.
این کتاب دومین جلد از مجموعه نمادشناسی هنر شرق است که به قلم امیرحسین ذکرگو در موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر، منتشر میشود.
نخستین جلد این مجموعه با عنوان «فیل در شمایلهای هندویی و بودایی» در سال 1388 روانه کتابفروشیها شد.
امیرحسین ذکرگو دکترای زیباییشناسی و فلسفه هنر دارد و هماکنون عضو هیات علمی موسسه و دانشگاه بینالمللی اندیشه و تمدن اسلامی مالزی است.
از جمله آثار منتشر شده ذکرگو میتوان به کتابهای «سیر هنر در تاریخ، دبیرستان و پیشدانشگاهی هنر»، «اسرار اساطیر هند» و ترجمههای «فلسفه هنر مسیحی و شرقی» «مبانی سنتی هنر و زندگی و تاملی در کتاب رقص شیوا» و «مقدمهای بر هنر هند»(نوشته آناندا کوماراسوآمی) اشاره کرد.
پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۲
نظر شما