چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۲
نوقلمان همواره به حمایت نیاز دارند

برگزیده ششمین جشنواره گام اول خواستار تداوم حمایت از نوقلمان و گسترده‌تر کردن چتر حمایت از این افراد شد._

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی سنجری، مولف کتاب «مسئله منطقی شر از دیدگاه علامه طباطبایی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: به نظر می‌رسد اگر حمایت از نوقلمان مداوم و گسترده‌تر باشد، زمینه‌های ورود علاقه‌مندان به این حوزه بیش از پیش فراهم می‌شود. همچنین ‌انگیزه و اراده جدی نوقلمان برای ادامه کار در برخورد جامعه با آن‌ها ارتباط مستقیم دارد.

وی در پاسخ به این سوال که «کیفیت و نحوه برپایی جشنواره گام اول را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: حضور در ششمین جشنواره گام اول، ‌نخستین تجربه من بود. به نظرم کیفیت دعوت، پذیرایی، رفت‌وآمد و اجرای برنامه‌های این جشنواره عالی و بی‌نقص بود. البته درباره معیارها و ملاک‌های داوری این جشنواره اطلاعات چندانی ندارم.

برگزیده ششمین جشنواره گام اول درباره اطلاع از فرستاده شدن کتاب «مسئله منطقی شر از دیدگاه علامه طباطبایی» در این جشنواره عنوان کرد: موسسه بوستان کتاب این نوشتار را به ستاد اجرایی جشنواره گام اول فرستاد،در حالی که من اطلاعی نداشتم. برای نگارش کتاب «مسئله منطقی شر از دیدگاه علامه طباطبایی» زحمت‌های زیادی کشیدم و پژوهش‌های فراوانی انجام دادم. این در حالی بود که اصلا از برگزاری چنین جشنواره ای در سطح ایران خبر نداشتم.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا موفقیت در جشنواره گام اول می‌تواند در آینده رهاورد مادی و معنوی برای شما در پی داشته باشد؟» بیان کرد: به یقین موفقیت و برگزیده شدن یک اثر برای صاحب آن انگیزه‌، امید و اراده‌ای ویژه در پی خواهد داشت. موفقیت در جشنواره گام اول، من را برای ادامه کار در این راه مصمم‌تر می‌کند و از سوی دیگر، دریافت جایزه خستگی را از تن آدمی بیرون می‌آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سنجری درباره برنامه‌های آینده خود اظهار کرد: اکنون در حال نگارش درسنامه‌ای برای «جامعةالمصطفی» هستم و در نظر دارم در آینده‌ای نه چندان دور، مقاله‌ای مفصل و آکادمیک را درباره نظریه دانشمندان مسیحی «الوین پلنتینگا» درباره معرفت‌شناسی در غرب به رشته تحریر درآورم.

معاون فرهنگی مدرسه «جامعة المصطفی» در پاسخ به این سوال که در کتاب «مسئله منطقی شر از دیدگاه علامه طباطبایی» تفاوت نظریه‌های یک دانشمند مسیحی با یک اندیشمند مسلمان را چگونه ارزیابی کرده‌اید؟ گفت: پس از بررسی علمی و دقیق در این حوزه به یک عقیده قلبی رسیدم، مبنی بر این‌که متفکران مسلمان از متفکران غربی خواه متدین و خواه غیرمتدین، چندین درجه بالاترند، زیرا فلسفه مسلمانان دست‌ نخورده‌تر و الهی باقی مانده است.

وی افزود: سیستم فکری فلسفه مسیحیت به دلیل ورود انحرافات و دخل و تصرف زیاد دچار اشتباه است و در اغلب موارد کسانی مثل «الوین پلنتینگا» نمی‌توانند به حقیقت برسند، زیرا ریشه افکار آن‌ها غلط است.

مولف کتاب «مسئله منطقی شر از دیدگاه علامه طباطبایی» در پاسخ به این سوال که «چرا برای نگارش این اثر از نظریه‌های یک فیلسوف آمریکایی سال‌های 1930 به نام «الوین پلنتینگا» استفاده کردید؟ آیا جایگزینی در فیلسوفان متاخر مسیحی برای وی وجود نداشت؟» عنوان کرد:‌ «الوین پلنتینگا» تقریبا قوی‌ترین فردی است که به خوبی از خداوند و افکار مسیحیت دفاع می‌کند و یک‌تنه در مقابل ملحدین می‌ایستد. با این حال، اسلام از قدرت بالاتری در فلسفه برخوردار است و «الوین پلنتینگا» به این مطلب رسیده است که برای ادامه حرکت راهی جز دست به دامان افکار مسلمانان شدن وجود ندارد. در واقع، «الوین پلنتینگا» در سال‌های اخیر آمریکا تنها موجی است که توانسته بر امواج دیگر سوار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سنجری درباره کارهای بعدی‌اش بیان کرد: کتاب «60 درس عقاید» را نوشته‌ام که به زودی منتشر خواهد شد و درنظر دارم مقاله «نظریه دوم الوین پلنتینگا» درباره معرفت‌شناسی در غرب را بنویسم. «نظریه دوم الوین پلنتینگا» درباره معرفت‌شناسی در غرب به مبحثی می‌پردازد که بر مبنای آن لازم نیست اعتقادات بدیهی اولیه وجود داشته باشند، بلکه اعتقادات ریشه‌ای‌اند و در همه وجود دارند، فقط بدیهی نیستند. در مقاله «نظریه دوم الوین پلنتینگا» نمی‌خواهم متدین غربی را زیر سوال ببرم. معتقدم این راهی است که غرب می‌رود اما کافی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط