شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۱
داستان انقلاب با جست‌وجوی زواياي تاریخی به بلوغ می‌رسد

سيدهاشم حسيني، داستان‌نویس معتقد است: داستان انقلاب به دليل ضعف در تحقيقات هنوز به بلوغ نرسيده‌ است. نويسنده‌اي هم كه صرفا به جايزه ادبي جشنواره داستان انقلاب بينديشد، در نگارش دچار آسيب خواهد شد. در حالی که مولف مي‌تواند با تكيه بر مطالعه اسناد، كتاب‌هاي تاريخي و خاطرات، زواياي جديدي از روز‌هاي گذشته انقلاب اسلامی را بيابد و با خلاقيت نويسندگي در هم آميزد.-

سيدهاشم حسيني که رمان «بود و نابود» را به دبيرخانه پنجمین جشنواره داستان انقلاب ارسال كرده، درباره این اثر به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: ماجراي اين داستان به زندگي خانواده يكي از نيرو‌هاي ساواك اشاره دارد كه در آستانه پيروزي انقلاب دچار مشكلات بسياری مي‌شوند.

اين داستان‌نویس درباره ماجراي «بود و نابود» افزود: حوادث داستان ريشه در واقعيت دارند. طرح داستان پيشنهاد همسرم بود و روند داستان با توجه به موضوع به خوبي پيش رفت و براي اين جشنواره آماده شد. عنوان كتاب نيز از جنبه كلي به بودن رژيم پهلوي و نابودي آن اشاره دارد.

حسيني درباره تاثیر منابع تاریخی بر اثرش گفت: براي دنبال كردن حوادث سال‌هاي 1356 و اوايل سال 1357 بيشتر به روزنامه كيهان مراجعه كردم تا مراكز اسنادي، زيرا در روزنامه، حوادث روز به روز دنبال شده بودند و اين وضعیت كمك بيشتري به جريان‌سازي در روند داستان داشت. این داستان 150 صفحه شد.

وي درباره جايگاه جشنواره داستان انقلاب توضيح داد: حضور نويسندگان باتجربه و جوان در اين جشنواره نشان مي‌دهد كه داستان انقلاب جايگاه خود را در جامعه ادبي كشور پيدا كرده است و روز‌هاي خوبي را پيش رو دارد. امسال با توجه به حضور توجه‌برانگیز مولفان شاهد داستان‌هاي بهتري نسبت به سال‌هاي نخست برگزاري خواهيم بود.

حسيني در پاسخ به اين سوال كه بر چه اساسي به اين جشنواره اثر فرستاده‌ و جنبه مادي و جوايز جشنواره چقدر در اين زمينه تاثير‌گذار بوده‌اند، گفت: جنبه مادي جشنواره براي تمامي نويسندگان مهم است. اين مساله براي من نيز مهم بود، اما به آن معنا نيست كه شركت در اين جشنواره فقط براي بردن جايزه نقدي است. در واقع براي ارايه اثرم در جشنواره شركت كردم تا با اثري موفق به اعتبار كار نويسندگي‌ام بيفزايم.

وي افزود: رمان «قسمت دوم» بنده در سومين جشنواره داستان انقلاب جايزه نگرفت، اما چاپ شد. اين اثر امسال از سوی انجمن قلم ايران مورد قدردانی قرار گرفت و چندي پيش نامزد جايزه كتاب سال شد.  اين اتفاق‌هاي مهم براي رمان «قسمت دوم» به دليل جشنواره داستان انقلاب بود و انگيزه‌اي شد تا تلاش بيشتري براي نوشتن داستان با موضوع انقلاب داشته باشم.

این داستان‌نویس در پاسخ به اين سوال كه چه تعريفي از داستان انقلاب براي نگارش بهتر آثار مي‌توان ارايه داد، گفت: داستان انقلاب اين گونه براي ما تعريف شده است كه به صورت مستقيم و غير مستقيم به جريان انقلاب بپردازد. اتفاق‌ها و مبارزات گرو‌ه‌هاي مختلف در پيش از پيروزي انقلاب و دو سال نخست پس از پيروزي انقلاب را مي‌توان در چارچوب زماني داستان انقلاب قرار داد. 

حسینی افزود: داستان انقلاب با توجه به موضوع بايد به مساله انقلاب بپردازد زيرا در طول سي و چند سال گذشته داستان‌هاي بسياري با موضوع های گوناگون نوشته شده‌اند كه ارتباطي با حوادث انقلاب ندارند. در داستان‌هايم تلاش مي‌كنم، موضوع انقلاب را به نسل امروز منتقل كنم.

وي درباره نقد آثار برگزيده و قابل چاپ جشنواره‌های داستان انقلاب گفت: فرصت اين گونه نقد‌ها در جشنواره‌ها وجود ندارد، اما آثار چاپ شده، در فاصله برگزاری جشنواره‌ها قابلیت نقد و بررسي را دارند. حوزه هنري در سال گذشته اين كار را بیشتر انجام مي‌داد، ولي امسال برگزاري جلسه‌های نقد كتاب در اين مركز فرهنگي كم‌رنگ شده است.

حسینی در پاسخ به اين سوال كه «آیا داستان‌ها و رمان‌هاي منتشر شده جشنواره داستان انقلاب را مطالعه كرده و چه نظري درباره آن‌ها دارد؟» افزود: برخي داستان‌ها را به صورت كامل و برخي را تا نيمه مطالعه كرده‌ام. نظر كلي من آن است كه داستان انقلاب هنوز به بلوغ كامل نرسيده است. زيرا در جنبه‌‌هاي تحقيقي و فني با ضعف روبه‌روست.

وی ارسال چند اثر از يك مولف به جشنواره داستان انقلاب را كاري عجولانه دانست و گفت: يكي از نقص‌هايی كه بر داستان‌هاي جشنواره وارد است، شتاب برخي نويسندگان و ارسال چند اثر به جشنواره است. اگر نويسنده‌اي صرفا به جايزه ادبي جشنواره فكر كند و فقط به چند جنبه مشخص مانند نيرو‌هاي ساواك و پخش اعلاميه‌ها در ماجراي آثارش بپردازد و دنبال موضوع جديد نباشد، دچار آسيب مي‌شود. 

این داستان‌نویس یادآور شد: مولف مي‌تواند با تكيه بر تحقيقات و مطالعه اسناد، كتاب‌هاي تاريخي و خاطرات، زواياي جديدي از روز‌هاي گذشته اين انقلاب را بيابد و آن‌ها را با خلاقيت نويسندگي در هم آميزد و نوشته تازه‌ای را بیافریند.

حسینی ادامه داد: آثار برگزيده سال‌هاي گذشته اين جشنواره نشان داده است مولفاني كه صرفا يك اثر با موضوع جديد فرستاده‌اند شانس بيشتري براي برنده شدن داشتند. در واقع نگارش داستان از موضوع‌های تكراري، باعث جذب مخاطب نمي‌شود.

اختتامیه پنجمین جشنواره داستان انقلاب به همت مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود.

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط