شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۸
مدال نقره چاپ بر گردن کتا‌ب‌های کودک و نوجوان

هفته‌ای دیگر آمد و رفت و کتاب‌های کودک‌و‌نوجوان با ۳۱۳ عنوان کتاب همچنان در صدر جدول حوزه‌های چاپ قرار گرفته‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آخرین روزهای بهمن و چهار روز نخست اسفند ماه، ۳۱۳ عنوان کتاب برای بچه‌های کشور به همراه داشت. این ۳۱۳ کتاب سبب شد تا کتاب‌های کودک و نوجوان که هفته گذشته در صدر لیست‌ کتاب‌های منتشر شده هفته را در اختیار داشتند، صدرنشینی را به حوزه علوم عملی واگذار کنند. این هفته کتاب‌های حوزه علوم عملی با ۳۲۲ عنوان کتاب، کودک و نوجوان با ۳۱۳ و کتاب‌های علوم اجتماعی با ۲۹۲ عنوان کتاب جایگاه‌های اول تا سوم حوزه‌های چاپ را در اختیار داشتند.

مولفان در باند سبقت

مولفان کتاب‌های کودک و نوجوان، این هفته باز هم خواستند تا فاصله خود را از ماشین ترجمه زیادتر کنند. این هفته مولفان ایرانی ۲۳۷ عنوان اثر برای نوجوانان روانه بازار کردند تا به تنهایی ۵/۷۵ درصد کتاب‌های این هفته را منتشر کرده باشند. مترجمان این هفته با ۷۶ اثر سهم ۵/۲۴ درصدی در بازار داشتند.

تجدید چاپ همچنان پیشتازتر از چاپ نخستی‌ها

این هفته کتاب‌های تجدید چاپ شده با ۲۲۹ عنوان کتاب، ۱/۷۳ درصد بازار کتاب‌ کودک و نوجوان را تشکیل می‌دادند. این در حالی است که کتاب‌های چاپ نخست این هفته ۸۴ عنوان بیشتر نبودند. تجدید چاپی‌ها در ماه‌های اخیر، در بسیاری از موارد، کتاب‌های چاپ نخست را جا گذاشته‌اند.

۹۵ درصد کتاب‌های هفته در تهران

ناشران پایتخت باز هم بار چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان را بر دوش کشیدند و با ۲۹۹ کتاب از ۳۱۳ کتاب منتشر شده، ۵/۹۵ درصد کتاب‌های بازار کودک و نوجوان را راهی بازار کردند. این آمار تقریبا همیشگی، نشان از ضعف فرآیندهای تولید و چاپ کتاب در 30 استان دیگر کشور و نیز تمرکز اغلب نویسندگان در تهران دارد!

کاهش نسبی در شمارگان کتاب‌های کودک و نوجوان 

این هفته شمارگان کتاب‌های کودک و نوجوان نسبت به هفته گذشته،‌ کاهش ۱۳ درصدی داشت. هفته گذشته شمارگان متوسط کتاب‌های کودک و نوجوان سه هزار و ۶۶۵ جلد بود، اما این هفته رقم به سه هزار و ۲۹۹ جلد کاهش یافت. 

میانگین صفحات کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته به ۴۲ صفحه رسید. این کمیت نسبت به هفته گذشته کاهش ۸ صفحه‌ای را تجربه کرد.

ترین‌ها!

«شنگول و منگول» نوشته اسدالله رنجبریان این هفته ارزان‌ترین کتاب بود. این کتاب تنها ۵۰۰ تومان بها داشت. گران‌ترین کتاب این هفته بازار کتاب کودک و نوجوان نیز قیمتش ۲۰ هزار تومان بود و «پل‌ها و تونل‌ها» نام داشت. این کتاب نوشته «راینر کوته» است که با ترجمه کمال بهروزنیا راهی بازار کتاب شده است.

«کتابک مقاومت» این هفته برای سی و یکمین بار منتشر شد. انتشارات براق این کتاب ۴۰ صفحه‌ای را به چاپ رسانده است.

«اخلاق آپارتمان‌نشینی» از محمدرضا سیفی، کتاب پرشماره این هفته بود. این کتاب با شمارگان ۱۰ هزار نسخه از نشر قدسیان وارد بازار شده. در مقابل این کتاب «نیکلا کوچولو و بادکنک» با ۵۰۰ نسخه کم‌ترین شمارگان هفته را به خود اختصاص داد. این کتاب با ترجمه نیلوفر اکبری و از سوی نشر ایران‌بان منتشر شده است.

بیشترین صفحات این هفته در کتاب «فراموشم نکن» دیده می‌شد. این کتاب ۳۲۳ صفحه‌ای، نوشته مریم امینی است و از نشر پگاه وارد بازار شده. «هلو کجا رفت» نوشته مصطفی رحماندوست با  هشت صفحه، کتاب کم‌صفحه این هفته بود.

بیش فعالان!


بیژن شهرامی این هفته با هشت اثر، مولف پرکار هفته بود. 

انتشارات «ذکر» نیز در هفته‌ای که گذشت، با چاپ ۲۱ اثر، بیشترین کتاب چاپ نخست را وارد بازار کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط