پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
نمایشگاه‌های استانی کتاب، تمرکززدایی می‌کنند

مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران استان اصفهان با اشاره به ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های استانی گفت: این نمایشگاه‌ها موجب‌ تمرکززدایی در حوزه خرید و توزیع کتاب می‌شوند و مخاطبان استانی و شهرستانی نیز می‌توانند از تازه‌های نشر سراسر کشور بهره‌مند شوند._

مهرانگیز بیدمشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، افزود: یکی از نتایج مثبت برپایی این نمایشگاه‌ها، فروش کتاب ناشران در سطح ملی و کشوری است که موجب می‌شود کتاب ناشران در سراسر کشور توزیع شود و امکان خرید آن برای همه وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: نمایشگاه‌های استانی همچنین باعث می‌شوند تا مردم استان‌ها و شهرستان‌ها که نمی‌توانند اردیبهشت ماه به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیایند، از این فرصت استفاده و کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری ‌کنند.

بیدمشکی با بیان این‌که کتاب‌های ناشران معمولا طی سال در پایتخت یا شهر هر ناشر به فروش می‌رسند، گفت: در این میان، برپایی نمایشگاه‌های استانی این فرصت را فراهم کرده است تا کتاب‌ها علاوه بر تهران در دیگر شهرها نیز به فروش برسند.

مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران استان اصفهان با اشاره به اثربخشی نمایشگاه‌های استانی برای کتابخانه‌ها و مردم اظهار کرد: مسوولان کتابخانه‌ها می‌توانند به صورت مستقیم به این نمایشگاه‌ها بیایند و از تخفیف‌های ویژه آن برای تامین منابع و مخازن خود استفاده کنند.

وی از بازدید مستقیم دانش‌آموزان و مردم به عنوان دیگر ویژگی‌های این نمایشگاه نام برد و عنوان کرد: هر سال شاهدیم که مردم با شور و شعف خاصی در نمایشگاه کتاب استانی حاضر می‌شوند و کتاب خریداری می‌کنند. این موضوع موجب شده است که کتاب از حالت نمایشی و تزئینی خارج و به جایگاه واقعی خود به عنوان کالاهای ضروری در زندگی نزدیک شود.

بیدمشکی یادآور شد: برپایی نمایشگاه در روزهای پایانی سال نیز به لحاظ اقتصادی برای ناشران خوب است، زیرا بخشی از نقدینگی و سرمایه‌گذاری‌شان به حساب آنان بازمی‌گردد.

وی همچنین در عین حال با گلایه از زمان برپایی نمایشگاه استانی اصفهان، عنوان کرد: شهر اصفهان دانشگاه‌های بزرگ بسیاری را را در دل خود جای داده است و دانشجویان بسیاری در این شهر رفت و آمد می‌کنند که نیازمند کتاب‌های درسی و دانشگاهی‌اند. اگر زمان برگزاری نمایشگاه در ماه‌های مهر یا آبان بود، به یقین ناشران بخش دانشگاهی با فروش بهتر و مناسب‌تری روبه‌رو بودند، زیرا دانشجویان برای خرید کتاب‌هایشان به نمایشگاه می‌آمدند و فروش دانشجویی کتاب می‌تواند در علاقه‌مندی ناشران به حضور در نمایشگاه‌های استانی نقش بسزایی داشته باشد.

مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران استان اصفهان با بیان این‌که مردم نیز اقبال بهتر و مناسب‌تری نسبت به این نمایشگاه در ماه‌های دیگر سال خواهند داشت، گفت: دغدغه اغلب مردم در این دوره از سال، خرید مایحتاج عمومی و خریدهای عیدانه است. اگرچه معتقدم کتاب هم باید در این خریدها وجود داشته باشد تا در اوقات فراغت عید مطالعه شود اما این کار نیازمند فرهنگسازی گسترده‌ای از سوی مسوولان فرهنگی کشور است.

بیدمشکی با بیان این‌که ضررهای بی‌توجهی به خرید کتاب، به صورت غیرمستقیم روی مردم تاثیر می‌گذارد،‌ اظهار کرد: آن‌ها شاید فکر کنند که اگر یک دست لباس نو داشته باشند، بهتر است و سود کرده‌اند تا یک جلد کتاب اما ضرر این‌ بی‌توجهی به مطالعه را در آینده‌ای نه چندان دور خواهند دید و به همین دلیل می‌گویم که نیازمند توجه مسوولان برای فرهنگسازی در این حوزه‌ایم.

وی در بخش دیگر سخنان خود به برخی از برنامه‌های این انجمن در نمایشگاه کتاب اصفهان اشاره کرد و یادآور شد: برای آشنایی با ناشران استانی و دعوت از آنان برای حضور در انجمن و همچنین افزایش تعاملات و ارتباطات با ناشران کشوری، در این نمایشگاه برنامه‌هایی داریم.

به گفته مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران استان اصفهان، تعامل و رایزنی با مسوولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تسریع در روند صدور مجوز و ممیزی‌ کتاب در قالب نشست، از دیگر برنامه‌های انجمن در نمایشگاه به شمار می‌آید.

انجمن فرهنگی ناشران استان اصفهان از سال 1390 تاسیس شده است و اکنون حدود 30 ناشر عضو دارد.

هشتمین نمایشگاه استانی کتاب اصفهان که از دهم فعالیت خود را آغاز کرده، تا 15 اسفند در محل دایمی نمایشگاه‌های شهر اصفهان برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط