حسینعلی قبادی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در نشست تخصصی چهارمین کنگره ادبیات پایداری گفت: آیا اینکه هفتهزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر شد، مایه خوشوقتی است؟ باید دانست که این آثار برای چه مخاطبانی تولید میشود؟ باید توازنی میان کمیت و کیفیت آنها برقرار کرد._
بصیری به عنوان دبیر این نشست با بیان اینکه «هدف از برگزاری کنگره ادبیات پایداری مشاهده اثربخشی مبانی ادبیات پایداری در جامعه فرهیخته کشور است» اظهار کرد: این کنگره در انتظار تغییر در علاقهها، سلیقهها و در نهایت کاربردی کردن موضوع ادبیات پایداری در کشور است.
وی سپس با یادآوری طرح موضوعی از سوی علیرضا کمری با عنوان «ادبیات و شناخت» در چهارمین کنگره ادبیات پایداری در دانشگاه شهید باهنر کرمان ، از وی خواست تا ادامه آن موضوع را در این نشست پیگیری کند و علیرضا کمری با توجه به فرصت یک ساعته جلسه، ادامه دادن این بحث در زمان محدود جلسه را جایز ندانست.
حسینعلی قبادی دیگر سخنران این نشست بود که برگزاری چنین نشستهایی را در راستای آرمانهای شهیدان دانست و افزود: این نشست تخصصی ناظر به اهداف کنگره، وضعیت پژوهشهای دفاع مقدس و مناظرههایی است که امروز برگزار شد. این امر یکی از بهترین میدانهای پیدایش متدولوژی جنگ است.
وی در ادامه با بیان اینکه «تمام دنیا در چنین موقعیتی در پی راه حلی هستند و آن راه حل را با آینده پژوهی یا برنامهای استراتژیک دنبال میکنند» گفت: در نظر گرفتن پیشفرض محیطی و تحلیل نقاط ضعف و قدرت از راهبردهای برنامهریزی استراتژیک است که من این بحث را در دو بخش «کلیات ادبیات دفاع مقدس» و «روشها و سیاستها» پی میگیرم و با توجه به زمان اندک برنامه، از ورود به ساختار که بخش سوم این برنامهریزی است عبور میکنم.
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در نخستین حوزه برنامهریزی استراتژیک در زمینه دفاع مقدس از «نیاز به مساله»، «کشف کلان مسالهها»، «ایجاد توازن میان کمیت و کیفیت»، «فاصلهنگرفتن از اصول نقد ادبی»، «بازشناسی مفاهیم»، «استفاده از پتانسیل ایرانی ـ اسلامی» و «اصالت بخشی به رویکردها در زمینه دفاع مقدس» به عنوان هفت نکته با اهمیت در برنامهریزی این حوزه یاد کرد و ادامه داد: آیا اینکه هفتهزار جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر شد، مایه خوشوقتی است؟ باید دانست که این آثار برای چه مخاطبانی تولید میشود؟ باید توازنی میان کمیت و کیفیت برقرار کرد.
این استاد دانشگاه از نشناختن مفاهیم اساسی در دفاع مقدس ابراز تاسف کرد و پرسید: آیا بانک اطلاعاتی ویژه این امر را در اختیار داریم؟ گاه به صورت مماس و گاه موازی با این مفاهیم حرکت میکنیم. باید وبگاهی در اینزمینه تشکیل شود. همچنین باید دانست که هیچ جامعهای به تعادل پایدار نمیرسد مگر آنکه نخبگان حقیقی آن که پلی میان حقیقت، علم و مردمند، نقشی مستمر در جامعه داشته باشند.
قبادی درباره مرحله دوم برنامهریزی استراتژیک از درونی کردن ادبیات دفاع مقدس، نهادینه سازی گفتوگوهای علمی، بهرهگیری از سرمایه نامحسوس و سرمایههای اجتماعی و انسانی، فراهمسازی فضای انسانی و مودتگرا و زمینه تحقیق بین رشتهای و تشکیل اتاق فکر به عنوان راهکارهایی در این بخش از برنامهریزی نام برد.
وی گفت: اگر قصد ساختن تمدن را داریم، باید اجازه دهیم که بنا به فرمایش امام علی (ع) علم حرف آخر را بزند و در برابر علم خاشع باشیم. چقدر به گفتوگوها اصالت میدهیم؟ بدون گفتمان هیچ جامعهای به توسعه دست نیافته است. گفتمان محصول انباشت اندیشههاست و فراهم آمدن زمینه نقد سالم دانش است.
محبوبه عارفی هم در سخنانی به اهمیت بحث معرفتشناسی ادبیات پایداری پرداخت و گفت: باید دقیقا منظور از ادبیات پایداری مشخص شود و اینکه در بحث فرهنگ، جایگاه آن چیست؟ همچنین آسیبشناسی ادبیات پایداری باید انجام شود و دانشآموزان و دانشجویان را به این موضوع علاقهمند کرد و بهجای تقویت حافظه به پرورش استعداد جوانان پرداخت.
وی سپس به اهمیت بحث نیازسنجی اشاره کرد و افزود: در ادبیات پایداری فقط به موفقیتها پرداخته میشود، در حالی که پرداختن به جنبههای دیگر روحیه نقدپذیری را بالا میبرد.
محمدرضا صرفی هم در نشست تخصصی ادبیات پایداری در سالن موزه دفاع مقدس کرمان به موضوع نقش زمان در تغییر نگاه به واقعیت پرداخت و ادامه داد: باید بدانیم که چگونه میخواهیم واقعیتهای جنگ را به نسل آینده منتقل کنیم. بسیاری از آثار حوزه دفاع مقدس مانند رمانهای روسی یا آمریکای لاتین نوشته شده و به دنیا از منظر رئالیسم نگاه میکند. باید زندگی شهیدان و منطق جبهه رفتن را درک کرد و سپس با رئالیسم بومی به زندگی شهیدان پرداخت.
چهارمین کنگره سراسری ادبیات پایداری، نهم اسفندماه 1391 در شهر کرمان با همکاری مشترک دانشگاه شهید باهنر و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس آغاز شد.
نظر شما