ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
حقوق تربیتی کودکان به معنایی که آن را در زمره حقوق فطری قرار میدهد، از جمله حقوق بشر است. امروزه در تقسیم های حقوق بشر، از نسلهای سهگانه حقوق بشر سخن به میان میآید: نسل اول حقوق بشر را حقوق و آزادیهای مدنی ـ سیاسی تشکیل میدهد و اموری همچون حق آزادی بیان، حق مصونیت از بازداشت خودسرانه و بدون دلیل از جمله حقوق این نسل محسوب میشوند. نسل دوم حقوق بشر، حقوق اقتصادی ـ اجتماعی است که از جمله آنها حق بهرهمندی از آموزش و پرورش است. نسل اول حقوق بشر نوعاً بر عدم مداخله دولتها و دیگر افراد تأکید دارد، در حالی که نسل دوم مستلزم مداخله و حمایت دولتهاست؛ با وجود این، وجه اشتراک این دو نسل در آن است که هر دو، ماهیتی فردی دارند در حالی که نسل سوم حقوق بشر ماهیتی جمعگرایانه دارد، مانند حق محیط زیست سالم و حق صلح. بنابراین، حقوق تربیتی آن دسته از حقوق بشری است که ضمن آنکه افراد حق مطالبه آن را دارند، دولتها و دیگران موظف به انجام اعمالی در جهت رعایت آن هستند و به همین جهت گاه از آن به «حقوق مثبت» تعبیر میشود.
صفحه 29 / حقوق تربیتی کودک در اسلام/ دکتر محمدعلی حاجی دهآبادی/ انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/ چاپ اول/ سال 1391/ 176 صفحه/ 3000 تومان
نظر شما