دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۳
رسالت ما اطلاع‌رسانی و نقد و بررسی کتاب‌های حوزه دین است

سردبیر کتاب ماه دین بیان کرد: رسالت ما در کتاب ماه دین، تبلیغ نیست بلکه اطلاع‌رسانی و نقد و بررسی کتاب‌های حوزه دین است.-

دکتر سید‌هدایت جلیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: تفاوت کتاب ماه دین با دیگر مجله‌های این حوزه، نقد و بررسی کتاب است نه نقد و بررسی ادیان. در واقع، دفاع از یک دین و انتقاد از دیگر ادیان، اساس کار این نشریه نیست. هدف ما در این مجله، نقد و بررسی کتاب‌ها و آثار حوزه دین به معنای عام آن است. 

جلیلی محتوا و مضمون و جهت‌گیری اصلی مجله ماه دین را معطوف به مباحث کتابی و نقد کتاب دانست و افزود: این محتوا در قالب‌های مختلف از قبیل گفت‌و‌گو، نگاه ویژه، پرونده و گاهی به‌طور صریح درباره بررسی کتاب است. 

سردبیر کتاب ماه دین گفت: سیاست کلی مجله بر دو محور تعریف می‌شود؛ یکی این‌که معطوف به کتاب است و دوم  این‌که تلقی ما از دین به معنای محدود آن نیست. 

جلیلی در این‌ باره افزود: سعی داریم تا ذیل این عنوان بتوانیم حق مطلب را ادا کنیم. بنابراین، مباحث را محدود به یک دین نکرده‌ایم و آن را در گستره عام آن درنظر گرفته‌ایم. در کنار دین اسلام که محور اصلی کار مجله است، کتاب‌ها و مطالعات سایر ادیان مانند مسیحیت و یهودیت و حتی زرتشت و ادیان در هند و برخی کشورهای دیگر هم وجهه همت ماست و به آن‌ها پرداخته می‌شود. 

وی گفت: نکته مهم دیگر این‌که در این مجله فقط به کتاب‌های منتشر شده در زبان فارسی توجه نمی‌شود، بلکه اگر در جهان عرب یا دیگر کشورها هم کتاب خوبی به زبان‌هایی نظیر عربی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه در حوزه دین منتشر شوند، ما آن‌ها را رصد می‌کنیم و درباره آن به بحث می‌نشینیم. 

سردبیر مجله کتاب ماه درباره رویکرد این نشریه درباره ادیان مختلف بیان کرد: تفاوتی نمی‌کند کتاب‌هایی که بررسی می‌شوند درباره کدام دین باشند. ما کتاب را بدون توجه به نوع دین، نقد یا نقاط مثبت آن ‌را معرفی می‌کنیم. در واقع، ما در کتاب ماه دین به کتاب‌های بسیاری در قلمروی دیگر ادیان هم می‌پردازیم. 

جلیلی درباره رویه اصلی کار این نشریه گفت: در هر شماره یک گفت‌و‌گوی اصلی داریم و در شماره‌هایی که تاکنون به چاپ رسیده‌اند، پرونده‌های بسیاری گشوده شده که محور اصلی بحث، پژوهشگران و الهی‌دانان و فیلسوفان ایرانی و خارجی در قلمرو دین بوده‌اند. 

وی بیان کرد: به عنوان نمونه، در کتاب ماه دین ویژه اردیبهشت ماه که هفته آینده منتشر می‌شود، گفت‌و‌گوی اصلی با هانس کونگ، الهی‌دان آلمانی است و گفت‌و‌گوی دوم در این شماره با لوی فتوحی است که مطالعات بسیاری در قلمروی قرآن‌پژوهی انجام داده، کتاب‌های بسیاری در این زمینه تالیف کرده و بیش از 40 مقاله به زبان‌های انگلیسی و عربی ارایه کرده است. وی صاحب دیدگاه‌های جدیدی است که در شماره آینده مجله این دیدگاه‌ها را به بحث می‌نشینیم. 

جلیلی آسیب‌شناسی را یکی دیگر از اولویت‌های کاری کتاب ماه دین دانست و یادآور شد: ما فقط به آن‌چه که هست نمی‌پردازیم، بلکه به نوعی آسیب‌شناسی هم انجام می‌دهیم و سعی در پوشش دادن خلاءها داریم. تلاش می‌کنیم نقش یک پنجره گشوده شده به سمت آثار منتشر شده در جهان عرب و جهان غرب را داشته باشیم. ما به اولویت‌ها، خلاها و آسیب‌هایی که قلمرو نشر دینی به آن دچار است، توجه نشان می‌دهیم و آن‌ها را آسیب‌شناسی می‌کنیم. 

سردبیر این مجله افزود: در بسیاری از مواقع به موضوعاتی می‌پردازیم که پیشینه ناچیزی در زبان فارسی دارند یا اصلا پیشینه‌ای ندارند و سعی داریم به سهم خود این خلاءها را پر کرده، مولفان و مخاطبان را به سمت آن قسمت از پژوهش‌ها توجه دهیم. این نشریه توجه خاصی به موضوعات، مسایل و افق‌های جدید دین‌پژوهی دارد. بسیاری از پرونده‌های ما از لحاظ موضوع و محتوا در کشور بی‌سابقه‌اند و ما به نوعی آغازگر آن بحث‌ها بوده‌ایم.

جلیلی نوع ارتباط بین کتاب ماه دین و عرصه نشر را یک رابطه تعاملی دانست و گفت: ما از یک جهت تابعی از نشریم و از یک سو، بر نشر تاثیر‌گذاریم. نوعی تعامل و تاثیر و تاثر بین ما و عرصه نشر برقرار است. از یک‌سو، کارها و آثار حوزه نشر در مجله بررسی و معرفی می‌شوند و از سوی دیگر، نقد و تحلیل‌های علمی ما بر عرصه نشر تاثیر می‌گذارد. 

وی افزود: ما در قبال مطالب چاپ شده در مجله فقط منفعل نیستیم و برعکس، فعال هم هستیم. بر اساس مسایل و موضوعات روز نشر در کشور و آثار جدید چاپ شده، نیاز‌سنجی می‌کنیم و به نویسندگان موضوع و سفارش مقاله می‌دهیم و به بررسی و نقد کتاب‌ها و آثار می‌پردازیم. 

سردبیر کتاب ماه دین در ادامه چگونگی خواندن کتاب را یک مهارت دانست و بیان کرد: درک این موضوعات که کتاب را باید از چه زاویه‌ای خواند، پیام کانونی آن در چه قسمت‌هایی است، محتوای آن با کدام کتاب‌های دیگر مرتبط است، چه پیشینه‌ای دارد، چه دستاوردهای جدیدی دارد و نقاط قوت و ضعف آن چیست، یک مهارت است. 

جلیلی در تشریح این مهارت توضیح داد: در واقع، ما خواننده کتاب را در بهتر خواندن و بهتر درک کردن و نقد بهتر کمک می‌کنیم، به صورتی‌که آن‌چه را مطالعه کرده است، برایش مفید و رضایت خاطرش را فراهم کرده باشد. 

وی در پایان یادآور شد: آن‌چه که در ارتباط با خوانندگان نشریه وظیفه داریم، این است که نمی‌خواهیم چیزی منتشر کنیم که جایگزین کتاب باشد؛ به عنوان مثال، این‌که خلاصه یک کتاب را در اختیار مخاطب بگذاریم و دیگر وظیفه‌ای نداشته باشیم، بلکه تلاش داریم تا به خواننده کمک کنیم وقتی کتابی را مطالعه می‌کند، بداند چگونه آن‌ را بخواند و چه ملاحظاتی درباره کتاب داشته باشد. 

دکتر سید‌هدایت جلیلی از شماره 126 یعنی به مدت پنج سال و 60 شماره، سردبیری کتاب ماه دین را برعهده دارد. 

کتاب ماه دین در شانزدهمین سال انتشار خود تا کنون 186 پله را طی کرده است و هفته آینده یک پله دیگر صعود می‌کند. آخرین شماره منتشر شده مجله ماه دین در فروردین ماه 92، ششمین شماره انتشار یافته از این نشریه در شانزدهمین سال تولدش از سوی خانه کتاب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها