چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
شابک و شابم به نمایشگاه کتاب آمده‌اند

شابک (شماره استاندارد بین‌المللی کتاب) و شابم (شماره استاندارد بین‌المللی موسیقی) که از موسسه خانه‌کتاب ارایه می‌شوند در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران غرفه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.-

روح‌الله سلطانی، مدیر شابک موسسه‌ خانه‌کتاب با بیان این مطلب به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: موسسه خانه کتاب با هدف آشنایی هرچه بیشتر ناشران با شماره استاندارد بین‌المللی کتاب، و شماره استاندارد بین‌المللی موسیقی در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران شرکت کرده‌اند.

وی اظهار کرد: شماره استاندارد بین‌المللی کتاب (شابک) شناسنامه‌‌ای منحصر به فرد در سطح بین‌المللی و نماینده‌ای برای سایر مشخصات کتاب در سیستم‌های مکانیزه است. این شماره ابزاری اساسی برای تولید،‌ توزیع و نظام‌های ذخیره‌سازی داده‌های کتابشناختی در داده‌های کتاب است و فرصتی مناسب برای بهینه‌ سازی تجارت کتاب پدید می‌آورد.

سلطانی ادامه داد: با استفاده از شابک می‌توان کتابی را در میان انبوه کتاب‌ها بدون نیاز به سایر مشخصات پیدا کرد. به این ترتیب از اشتباهاتی که در نتیجه یکسان بودن عنوان، نویسنده، ناشر و قطع‌های مختلف کتاب به وجود می‌آید جلوگیری می‌شود.

وی درباره شماره استاندارد بین‌المللی موسیقی (شابم) گفت: این شماره شناسنامه‌ای منحصر به فرد در سطح بین‌المللی است که برای پردازش و مدیریت موسیقی‌‌های چاپی، داده‌های کتابشناختی حوزه موسیقی و تبادل اطلاعات به کار می‌رود. این شماره ابزاری موثر برای هدایت تمام فرایندهای تولید، انتشار، فروش و امانت انتشارات موسیقی است که ناشران، تجار و کتابداران حوزه موسیقی از آن در حوزه کاری خود بهره‌مند می‌شوند.

مدیر شابک موسسه خانه کتاب از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی شابک به نشانی www.ISBN.ir خبر داد و گفت: موسسه خانه کتاب حدود یکسال این سامانه را با هدف از میان برداشتن فاصله زمانی و مکانی میان مراجعان و این موسسه راه‌اندازی کرده‌ است.

سلطانی در ادامه سخنانش گفت: از زمان راه‌اندازی این سامانه تاکنون حدود 2100 ناشر به عضویت درآمده‌اند و افزون بر هزار نفر ناشر مولف از طریق این سایت درخواست شابک کرده‌اند.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از چهارشنبه (11 اردیبهشت) در مصلی امام خمینی (ره) برپاشده است. این نمایشگاه به مدت 10 روز (شنبه 21 اردیبهشت) از ساعت 10 تا ساعت 20 میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود. روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 9 تا ساعت 21 درهای نمایشگاه به روی بازدیدکنندگان گشوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط