غلامحسین ابراهیمی دینانی گفت: بین پژوهشگر فلسفه و کسی که تصوف میکند، تفاوت بنیادی وجود دارد. من پزوهشگر و محقق فلسفه نیستم. از نظر من فلسفه، سلوک و فیلسوف، سالک راه است. فیلسوف با نظر، سلوک میکند و عارف با عمل ولی اگر همین عارف همراه با عملش نظر نداشته باشد، سلوک نمیکند.-
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در آغاز این مراسم پیدایش یک دغدغه درونی را هدف اصلی خود در تالیف کتاب دانست و بیان کرد: من کتاب نمینویسم برای اینکه کتاب بنویسم. مسالهای برای دغدغه درونی میشود و به سراغ آن میروم که ببینم چگونه میتوان با آن مواجه شد و با این مساله چه باید کرد. درباره این کتاب هم باید بگویم که دغدغهای بود که به صورت کتاب درآمد.
وی با مهم دانستن تاریخ در بین علوم و معارف انسانی عنوان کرد: ما ایرانیها کمتر با تاریخ انس داریم. تاریخ اختصاص به بشر دارد. هر علم دیگری به ویژه علوم امروزی را میتوان بدون تاریخ آموخت اما فیلسوف نمیتواند بگوید تاریخ فلسفه را نمیدانم اما با خواندن یک کتاب درباره ملاصدرا فیلسوف شدهام. چنین شخصی فلسفه را نفهمیده است. فلسفه تفکر است و تفکر تاریخ دارد. فلسفه با تاریخش عجین شده است. تاریخ فلسفه و سلوک فکری اگر نباشد، فیلسوف شدن ممکن نیست.
ابراهیمی دینانی در ادامه سخنانش اظهار کرد: امروز در فلسفه غربی تفکیک و دره عمیقی بین وجودشناسی و شناختشناسی وجود دارد. ابنسینا یک فیلسوف وجودشناس است و از ذهن و عین صحبت میکند و به گونهای این مساله را حل کرده که شاید در تاریخ فلسفه هیچ شخص دیگری مانند وی این کار را نکرده است. دنیای امروز ابنسینا را نشناخته است، وگرنه این همه به زحمت نمیافتاد. ابنسینا فیلسوفی است که غربیها بیش از خود ما قدر و عظمت او را میشناسند.
این اندیشمند حوزه فلسفه درباره چالشهای فلسفه در دانشگاههای ایران بیان کرد: در سالهای گذشته فیلسوف باید در خفا درباره فلسفه کار میکرد و ما حتی در دوره جوانی کتاب فلسفه را پنهان می کردیم، زیرا نگاهها به فلسفه منفی بود، در حالی که در غرب بعد از رنسانس فلسفه آزادانه رشد خود را ادامه داد و فلاسفه در یک فضای آزاد علمی کار میکردند.
وی ادامه داد: اگر ارسطو در تاریخ غرب فیلسوف بینظیری است، در جهان اسلام و به طور کلی در شرق تا به امروز مانند بوعلی سینا هیچ فیلسوفی پا به عرصه وجود نگذاشته است. ما باید این فیلسوف بزرگ را بهتر بشناسیم.
متفکر حوزه فلسفه در پایان افزود: به جز چند کتاب از این فیلسوف بزرگ شرق، کتابهای بسیاری از وی هنوز تالیف و خوانده نشدهاند. اگر کتاب 20 جلدی «الانصاف» اثر ابنسینا که در حمله مسعود غزنوی در آتشسوزی کتابخانه اصفهان از بین رفت وجود داشت، امروز دنیای ما دنیای دیگری میشد. کتابی که امروز رونمایی شد، یک سیاحت اجمالی است و هنوز حرفهای ناگفته بسیاری درباره ابنسینا باقی مانده است. جا دارد کتابهای بسیاری درباره نکتههای ناگفته در اندیشههای ابنسینا تالیف شود.
دکتر اسماعیلی از دیگر کارشناسان حاضر در نشست درباره کتاب «سخن ابنسینا و کلام بهمنیار» عنوان کرد: این کتاب در حقیقت، شناختی تازه از آرا و اندیشههای ابنسینا را به فارسیزبانان ارایه داده است. نکتهای که کمتر درباره این کتاب به آن توجه شده، این است که این شیوه نگاه به ابنسینا و ارزیابی ابنسینا متفاوت از شیوه های گذشته است.
دکتر عبدالله نصری، پژوهشگر فلسفه هم در این جلسه در تحلیل کتاب استاد ابراهیمی دینانی بیان کرد: ابراهیمی دینانی میخواهد که کار متفکرانه انجام دهد، نه کار محققانه. دکتر ابراهیمی دینانی همواره روی تفکر و پرسش تاکید بسیار دارد. او در خلوت تفکر خود با پرسشهایی که در ذهنش ایجاد میشوند، مباحث را فصل به فصل مطرح میکند.
وی افزود: استاد ابراهیمی دینانی در کارهایش یک ذهن تداعیکننده دارند و اینطور نیست که بخواهد از یک نقطه شروع کند و به یک نقطه پایانی برسد. استاد ابراهیمی دینانی به خاطر تسلطی که روی تاریخ فلسفه دارد، وقتی نکتهای به نظرش برسد، بلافاصله به آن اشاره میکند.
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه اظهار کرد: این تداعیها برای کسی که اهل اندیشه است، خیلی مهماند، به این ترتیب ارتباط اندیشه متفکران را درمییابد و لابهلای این نکتهها برای خواننده دقیق یک تلنگر فکری است.
دکتر نصری در پایان عنوان کرد: در این اثر هم استاد ابراهیم دینانی مانند سایر آثارش ریشههای تاریخی برخی مباحث فلسفی را مطرح و تاثیرات بعدی را بیان کرده است.
در پایان این مراسم از کتاب «سخن ابنسینا و کلام بهمنیار» توسط استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی رونمایی شد.
مراسم رونمایی از کتاب «سخن ابن سینا و کلام بهمنیار» از ساعت 11 و 45 دقیقه تا 13 در سرای اصلی اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب واقع در طبقه دوم شبستان مصلی تهران برگزار شد.
بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت در مصلای تهران برپاست.
نظر شما