دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۰
موسسه آفرینش‌های آستانه قدس رضوی،حلقه اتصال بین مدرن و سنت است

مراسم رونمایی از کتاب دو سالانه «نیایش» شامل 180 اثر برتر راه يافته به بخش دوسالانه نيايش، عصر امروز (دوشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه) با حضور علی ثابت‌نیا، مدیرعامل موسسه آفرینش‌های آستانه قدس رضوی، علی هاشمی شهرکی، مدیر عامل انجمن فرهنگی هنری تصویرگران و چند تن از اصحاب رسانه برگزار شد.-

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل ستاد خبري بيست و ششمين نمايشگاه كتاب تهران، در این مراسم مدیرعامل موسسه آفرینش‌های آستانه قدس رضوی با بیان این‌که حرم رضوی یک موزه زنده است که بیش از یک هزار سال قدمت دارد، افزود: علاقه‌مندان به امام رضا(ع) از دوران سلجوقی، صفوی و قاجار تاکنون در آرایه‌های معماری آثاری به صورت کاشیکاری وقف این حرم کرده‌اند.
 
وی عنوان کرد: موسسه آفرینش‌های آستانه قدس رضوی تلاش می‌کند حلقه اتصال میان هنرهای سنتی و مدرن باشد. از این رو، به تولید فیلم‌های مستند، فایل های تصویری، آوایی، انیمیشن و دیگر رشته‌های هنری می‌پردازد. 

ثابت‌نیا گفت: امسال رونمایی از یکی از نفیس‌ترین قرآن‌های جهان را برای علاقه‌مندان هنرهای اسلامی ایرانی انجام خواهیم داد. این اثر با همکاری کتابخانه مرکزی آستانه و موسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی به چاپ می‌رسد. 

وی با بیان این‌که زمان این رونمایی احتمالا اوایل ماه مبارک رمضان یا نیمه دوم سال خواهد بود، توضیح داد: این اثر فاخر متعلق به ابراهیم سلطان پسر دوم گوهرشاد آغا و شاهرخ تیموری است که سال 829 هجری قمری نگارش شده و به دست ابراهیم سلطان وقف حرم رضوی شده است. 

مدیرعامل موسسه آفرینش‌های آستانه قدس رضوی یادآور شد: این اثر 600 سال در گنجینه آستان قدس رضوی محافظت و نگهداری شد و ما موفق شدیم  آن را که شامل 12 سوره از قرآن کریم در 10 رنگ است، به چاپ رسانیم. 

هاشمی شهرکی در ادامه این مراسم بیان کرد: انجمن تصویرگران در پی آن بود که جشنواره‌ای را برای تصویرگری مذهبی کشور تاسیس کند اما پشتوانه مالی برای انجام این کار نداشت. با تعاملی که میان این انجمن و آستان قدس صورت گرفت، مقرر شد هر دو سال یک بار جشنواره‌ای در این باره برپا شود. 

مدیرعامل انجمن فرهنگی هنری تصویرگران با بیان این‌که تصویرگری مذهبی در زمان پیش و پس از انقلاب به صورت حرفه‌ای انجام نمی‌شد، تاکید کرد: در این زمینه ما دچار تکرار فرم‌ها و نمادها شده بودیم. جشنواره‌هایی با عنوان مذهبی برگزار می‌شدند که بیشتر به معنا می‌پرداختند تا طرح و فرم مذهبی. بنابراین، جشنواره نیایش تصمیم گرفت با جدیت خاصی در این عرصه وارد شود و به صورت حرفه‌ای این فعالیت را پیش برد. 

وی ادامه داد: در دوره نخست آثاری به جشنواره ارسال شد که تا حدی اندازه‌ای قابل قبول بود اما در دوره بعد آثار ارسالی به لحاظ کمیت و کیفیت به هیچ عنوان با آثار قبلی قابل مقایسه نبودند و اکنون متقاضیان فراوانی برای برگزاری جشنواره سوم اعلام آمادگی کرده‌اند. 

هاشمی شهرکی با اشاره به این‌که دوره دوم جشنواره دوسالانه نیایش با حضور 490 هنرمند برگزار شد، عنوان کرد: از این تعدا شرکت کننده، 72 تن زن و 411 نفر زن بودند. 

در پایان این مراسم از مجموعه دوسالانه نیایش رونمایی شد. 

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تا 21 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط