عبدالناصر ناظمبکایی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: توجه به موضوع آموزش همواره در راس برنامههای مدیران و دست اندرکاران صنعت نشر قرار دارد.
وی با اشاره به اولویت این موضوع برای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، افزود: کمیسیون آموزش اتحادیه از سال 1377 گامهایی را برای ارتقای سطح علمی همکاران در صنعت نشر برداشت که در قالب دورههای آموزشی مختلف برگزار شد.
بکایی ادامه داد: سه دوره آموزش ویراستاری، چهار دوره آموزش حسابداری نشر، دو دوره آموزش اقتصاد نشر، یک دوره آموزش نسخهپردازی، دو دوره آموزش کتابفروشی، سه دوره کارگاه تخصصی نشر با همکاری آکادمی نمایشگاه فرانکفورت، دو دوره آموزش کتابپردازی و هشت دوره آموزش صنعت نشر تاکنون توسط کمیسیون آموزش برگزار شده است.
وی با اشاره به نگرش کمیسیون در دوره جدید فعالیتهای آموزشی، عنوان کرد: آموزش تجربهای مبنی بر یادگیری و با هدف ایجاد تغییرات تدریجی و نسبتا ماندگار در فرد است تا بتواند توانایی خود را برای انجام کارها بهبود بخشد.
به گفته بکایی، دورههای جدید با همکاری استادان و متخصصان حوزه نشر تدوین شدهاند که موضوعهای تجارت الکترونیک و صنعت، نشر الکترونیک و صنعت نشر، اخلاق حرفهای در صنعت نشر، فرایند اثرگذاری در نشر آثار، نظارت بر چاپ، حروفچینی و صفحهآرایی با نرمافزار کامپیوتر، سبک نگارش و مقدمهنویسی، آشنایی با قوانین و مقررات صنعت نشر، کتابفروشی، مشتریمداری در عرضه کتاب، نمونهخوانی و ویراستاری، تنظیم و ثبت دفاتر مالیاتی، آموزش کتابپردازی و آموزش صنعت نشر را شامل میشوند.
رییس کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اظهار کرد: با توجه به ضرورت توسعه آموزشهای کاربردی در صنعت نشر مقدمات برگزاری دورههای تخصصی در مراکز استانها نیز فراهم شده تا بتوانیم تمرکززدایی داشته باشیم.
به گفته وی، این آموزشها با همکاری تعاونیها، اتحادیهها و تشکلهای صنعت نشر استانها برگزار میشود و در این زمینه تعاملات و رایزنیهایی انجام شده است.
بکایی یادآور شد: اوایل خردادماه اطلاعرسانی برای ثبتنام علاقهمندان در این حوزههای آموزشی انجام میشود و از اواسط همان ماه کلاسها آغاز خواهند شد.
چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
نظر شما