سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
مطالعه طلوع اندیشه در درون انسان است

مولف کتاب «کلیدهایی در شرح فلسفی و عرفانی دعای مطالعه» گفت: در تدوین آثارم به بازخورد مخاطبان مانند لبخند زدن در هنگام مطالعه آ‌ن‌ها بسیار توجه می‌کنم و لبخند را معیار انتخاب خوب و بد کتاب می‌دانم، زیرا اعتقاد دارم مطالعه مایه طلوع اندیشه در درون انسان و بهجت است.-

محمد خیاط زنجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتاب «کلیدهایی در شرح فلسفی و عرفانی دعای مطالعه» اظهار کرد: «دعای مطالعه» یکی از ادعیه‌ای است که همه افراد به ویژه محصلان و دانشجویان می‌توانند روزمره از آن بهره ببرند، زیرا در اصلاح سبک زندگی آنان تاثیرگذار خواهد بود. من هم به این دلیل دعای مطالعه را موضوع نگارش این کتاب قرار دادم.

وی با بیان این‌که دعای مطالعه از جمله‌های مستند در مفاتیح‌الجنان است، عنوان کرد: تالیف و تدوین این نوشتار حدود چهار سال به طول انجامید و این کتاب حاصل جمع‌بندی یک دوره سخنرانی درباره شرح دعا و شیوه مطالعه است.

محقق حوزه دین و فلسفه درباره ویژگی نگارشی کتاب «کلیدهایی در شرح فلسفی و عرفانی دعای مطالعه» گفت: واقعیت این است که دعای مطالعه قدری مغفول مانده است و من این کتاب را برای معرفی دوباره دعای مطالعه به اهالی علم و فضل نوشته‌ام. همچنین در نگارش این اثر  شیوه جدیدی را به کار بستم. با توجه به این که اغلب دعاها صبغه عرفانی ـ‌ فلسفی دارند، من در این اثر کوشیده‌ام به جای شرح دعا، نکات کلیدی را به مخاطبان ارایه دهم تا خواننده این کتاب خود شارح دعا باشد. در حقیقت، این اثر دریچه‌ای بر دعای مطالعه است.

وی در پاسخ این پرسش که «مخاطبان کتاب کلیدهایی در شرح فلسفی و عرفانی دعای مطالعه چه کسانی‌اند؟» گفت: این کتاب به گونه‌ای نوشته شده است که برای طیف‌های مختلف جامعه قابل استفاده باشد. البته برخی مباحث به طور تخصصی مطرح و بعضی دیگر به طور عمومی عرضه شده‌اند.

خیاط زنجانی درباره شیوه نگارش این کتاب عنوان کرد: شیوه نگارش این کتاب، شیوه‌ای جدید است. البته برخی بزرگان دین تعلیقه‌ها و تحشی‌هایی بر این پایه نوشته‌اند اما تاکنون کتابی که به شیوه ارایه نکات کلیدی به جای شرح دعا بپردازد، نداشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال «نقطه قوت و ضعف این کتاب را در چه موضوعی می‌دانید؟» اظهار کرد: متن دعا بهانه‌ای برای عرضه کردن مباحث عرفانی و فلسفی است تا مخاطبان نگاهی معرفتی نسبت به دعا پیدا کنند. به نظرم این موضوع، نقطه قوت این نوشتار به شمار می‌آید.

این نویسنده حوزه دین درباره نقطه ضعف کتاب «کلیدهایی در شرح فلسفی و عرفانی دعای مطالعه» توضیح داد: بهترین شیوه نگارش این‌گونه آثار تفسیر بیان معصوم به بیان معصوم است. اگر فرازهای این دعا را با استفاده از ادعیه تدوین می‌کردم، کتابی جامع‌تر حاصل می‌شد و از امکان تفسیر به رای هم جلوگیری می‌شد. 

خیاط زنجانی در پاسخ به این سوال که «آیا آثار دیگری در دست نگارش دارید؟» اظهار کرد: اکنون به تالیف و تدوین کتاب‌هایی با عنوان «تصحیح، ترجمه و کلیدهای شرح کتاب التمهید فی شرح القواعد التوحید»، «پدیده تورم فرهنگی و مقابله با آن»، مجموعه «مهارت‌های کار در اندیشه بزرگان» ویژه علامه جعفری و «شرح نامه 31 حضرت امیر(ع)» در سه مجلد مشغولم. همچنین درنظر دارم کتاب‌هایی را با محتوای ارایه نکات کلیدی با محور زیارت حضرت زهرا(س) و همچنین دعای عهد به رشته تحریر درآورم، اینک دوره مباحثه و سخنرانی این ادعیه در حال برگزاری است.

بر اساس مطالب کتاب، در کتاب‌های شریف «مفاتیح الجنان» و «خلاصه الاذكار و اطمینان القلوب» آمده است که وقت مطالعه این دعا را بخوانید: «اَللّهُمَّ اَخْرِجْنى مِنْ ظُلُماتِ الْوَهْمِ وَ اَكْرِمْنى بِنُورِ الْفَهْمِ اَللّهُمَّ افْتَحْ عَلَيْنا اَبْوابَ رَحْمَتِكَ وَانْشُرْ عَلَيْنا خَزائِنَ عُلُومِكَ بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ» به این معنا که «خدايا مرا بيرون آور از تاريكی‏هاى‏ وهم و به نور فهم گرامی‌ام بدار، خدايا درهاى رحمتت را به روى ما بگشا و گنجینه‌های دانشت را برای ما منتشر کن به مهربانی‌ات اى مهربان‏ترين مهربانان».

نخستین چاپ کتاب «کلیدهایی در شرح فلسفی و عرفانی دعای مطالعه» با شمارگان یک هزار نسخه، در 80 صفحه  به بهای 50 هزار ريال به تازگی از سوی نشر یاس نبی قم روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط