دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
«حقوق تربیتی کودک در اسلام» بر پیشخان کتابفروشی‌ها نشست

کتاب «حقوق تربیتی کودک در اسلام» را دکتر محمدعلی حاجی‌ده‌آبادی به رشته تحریر در آورده است. این کتاب از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نوشتار از منابع کمک درسی برای دانشجویان رشته علوم تربیتی و حقوق در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد محسوب می‌شود.

کتاب «حقوق تربیتی کودک در اسلام» در سه فصل به محتوای «ماهیت و قلمرو حقوق تربیتی کودکان و تضمین‌های ناظر به آن»، «مبانی حقوق تربیتی» و «حقوق کودک در حیطه‌های گوناگون تربیتی با نگاه به مبانی خاص آن‌ها» می‌پردازد.

فصل نخست این اثر به مباحث مفهوم‌شناسی، حقوق، تربیت، قلمرو حقوق تربیتی کودکان، ماهیت حقوقی حقوق تربیت کودکان و تضمین‌های ناظر به حقوق تربیتی کودکان توجه دارد.

مخاطبان اثر حاضر در فصل دوم با مبانی مفهوم‌شناسی، مبانی عام حقوق تربیتی کودکان، شأن کودک در برخورداری از آزادی حقیقی، ضرورت تامین مصالح اجتماعی و تربیت کودکان، هدفمندی خداوند در خلقت کودکان و فطرت پاک کودکان آشنا می‌شوند.

فصل آخر کتاب «حقوق تربیتی کودک در اسلام» به موضوعاتی نظیر حقوق کودک در زمینه تربیت جسمی، مهم‌ترین مصادیق حق تربیت جسمی کودک در متون اسلامی، حقوق کودک در زمنیه تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، حقوق کودک در زمینه تربیت جنسی، حقوق کودک در حیطه تربیت اجتماعی، حقوق کودک در حیطه تربیت دینی و مذهبی،‌ حقوق کودک در حیطه تربیت اخلاقی، حقوق کودک در حیطه تربیت دینی، حقوق کودک در حیطه تربیت عاطفی و حق کودک در فراگیری قرآن و مفاهیم قرآنی می‌پردازد.

در بخشی از کتاب «حقوق تربیتی کودک در اسلام» نوشته شده است: «امروزه کودکان به عنوان آینده‌سازان و سرمایه مهمی از جامعه کنونی بشری به حساب می‌آیند که دارای حقوق خاصی هستند؛ این حقوق از سویی موجبات حیات مادی، معنوی و تکامل کودکان را فراهم می‌آورد و از سوی دیگر موجب پیشرفت، ترقی و تکامل جامعه می‌شوند. در این میان، حقوق تربیتی کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اساسا تربیت صحیح امکان شکوفایی استعدادهای گوناگون آدمی را فراهم می‌آورد و انسانیت انسان در گرو آن است. بدیهی است در این معنا، تربیت تنها محدود به آموزش و مدرسه رفتن نمی‌شود، بلکه هر آنچه در جامعه بشری می‌گذرد و به نوعی در تربیت کودکان سهیم می‌شود و از این‌رو، حق کودکان بر تربیت به مثابه معیار و سنجه‌ای است که می توان در ارزیابی امور موجود در جامعه مورد استفاده قرار داد.»

نخستین چاپ کتاب «حقوق تربیتی کودک در اسلام» با شمارگان هزار و 500 نسخه، در 176 صفحه و به بهای 30 هزار ريال از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط