امیرعباس تقیپور در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: تا 10 سال پیش که روابطعمومی دهه پنجم فعالیت خود را آغاز کرد، تنها 60 جلد کتاب در حوزه روابط عمومی در بازار بود که از میان آنها آثار تالیفی به تعداد انگشتان دو دست هم نمیرسید اما در 10 سال اخیر با توجه به رشد فناوریها و تاثیر مستقیم آن در علم روابط عمومی، کتابهای این حوزه به سوی کاربردی شدن حرکت کرده و بیشتر آثار به سمت تالیف سوق داده شدهاند.
مدیرمسوول ماهنامه تخصصی «مدیریت ارتباطات» با اشاره به شصتمین سال فعالیت روابط عمومی در ایران، گفت: در سالهای اخیر پس از فارغالتحصیل شدن دانشجویان و حضور فعال آنان در روابط عمومی سازمانها و نهادها تعداد کتابهای این حوزه به 120 جلد رسیده و تقریبا دو برابر شده است، زیرا آنها با تکیه بر تجارب و دانشی که اندوختهاند در این حوزه دست به قلم شدهاند.
وی اظهار کرد: از ویژگی کتابهای سالهای اخیر علاوه بر افزایش کمیت، ارتقای مباحث کیفی و مهارتی شدن آنها است، البته نمیتوان ادعا کرد که تمام آنها تالیفی هستند، زیرا بخش عمده این آثار با کپیبرداری از کتابهای دیگران منتشر میشوند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه کتابهای روابط عمومی رشد بسیار خوبی داشتهایم، گفت: به نظر میرسد یکی از دلایل ناکارآمدی روابط عمومی در ایران، کمبود کتابهای علمی و کاربردی در این حوزه است، کتابهایی که نیازمند مطالعه و پژوهش دقیق از سوی محققان است.
تقیپور با اشاره به تحقیقی که در ماهنامه مدیریت ارتباطات درباره کتابهای روابط عمومی انجام شده است، توضیح داد: نتایج این تحقیق نشان داد که تاکنون 17 عنوان کتاب درباره «اصول و مبانی روابط عمومی» منتشر شده که اغلب آنها کپیبرداری بودند، همچنین در حوزه «مدیریت روابط عمومی» 11 عنوان کتاب روانه بازار شده است.
به گفته وی، در موضوع «روابط عمومی در عمل» هشت عنوان کتاب، «برنامهریزی در روابط عمومی» سه عنوان، «ارتباطات با رسانهها در روابط عمومی» هفت عنوان، «نظریههای روابط عمومی» سه عنوان و «روابط عمومی الکترونیک» 9 عنوان تا سال 90 منتشر شدهاند.
مدیرمسوول ماهنامه تخصصی «مدیریت ارتباطات» با بیان اینکه اگر 10 سال اخیر را مبنای کتابهای تخصصی در حوزه روابط عمومی بدانیم، میتوان آینده خوبی را برای کتابهای این بخش ترسیم کرد.
این کارشناس و فعال حوزه ارتباطات گفت: ناشرانی که به صورت تخصصی در حوزه روابط عمومی و رسانه فعالیت میکنند، در حال رشد هستند و این موضوع نشانگر جدی گرفته شدن این موضوع توسط ناشران و تخصصی شدن موضوع روابط عمومی برای آنان است.
تقیپور همچنین درباره استقبال دانشجویان و فعالان روابط عمومی از کتابهای این حوزه در سالهای اخیر، عنوان کرد: توجه و علاقهمندی دانشجویان رشتههای کارشناسی و مدیریتی به این رشته زیاد شده است و به طور کلی جامعه اقبال مناسبتری از این آثار دارد.
وی یادآور شد: در این میان نباید فراموش کرد که نهادهای تخصصی اقدامات مناسبی را برای معرفی توانمندی روابط عمومی به جامعه داشتهاند و مجموع این اقدامات به ما اطمینان میدهد که در آینده صاحبنظران و نویسندگان خوبی به نگارش موضوعهای تخصصی روابط عمومی روی بیاورند.
تقیپور همچنین بر تقویت و هدایت نویسندگان به نگارش کتابهای روابط عمومی تاکید کرد و گفت: زمانی که آثار کاربردی و حرفهای در این حوزه نوشته شوند، به مرور جامعه هدف این آثار به سمت حرفهای شدن در شغل خود حرکت میکنند و میتوانیم شاهد تحولی در فعالیت روابطعمومیها باشیم.
هفته روابط عمومی در ایران از 27 اردیبهشت آغاز شد و تا دوم خرداد ماه ادامه دارد.
سهشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
نظر شما