دکتر محمدعلی پیوند در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: مطالبی که به موضوعات و دغدغههای دستاندرکاران حوزههای مختلف روابط عمومی میپردازد برای فعالان این حوزه کاربرد بسیاری خواهد داشت.
وی افزود: علاوه بر آنها کتابهای آکادمیک و دانشگاهی نیز با بهرهمندی از غنای مطالب خوب و مناسب برای دانشجویان مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی و بالاتر کاربرد دارد.
پیوند با اشاره به قدمت رشته روابط عمومی در ایران و جهان عنوان کرد: با نگاهی به تاریخچه شکلگیری روابط عمومی در کشور آمریکا و پس از آن در شرکت نفت ایران تا به امروز متوجه تغییرات و تحولات بسیاری در سرفصلها و موضوعهای مختلف این رشته شدهایم که چگونه علوم مختلف را در برمیگیرد.
وی با بیان اینکه در گذشته، روابط عمومی به شیوه سنتی در مراکز مختلف فعالیت میکرد، ادامه داد: اکنون انجمنها و تشکلهای بسیاری در کشور ما به حوزه روابط عمومی میپردازند، همچنین سمینارها و همایشهای مختلف به پاسداشت این رشته در حال برگزاری است و معتقدم در کنار آنها توجه به منابع مکتوب نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
به گفته پیوند، با گسترش دامنه روابط عمومی در حوزههای دیجیتال و آنلاین، باید کتابهایی متناسب با این تغییرات نیز نگاشته شود تا به نیاز جامعه هدف در بخشهای مختلف نیز پاسخ داده شود.
نویسنده کتاب «آسیبشناسی وسایل ارتباط جمعی»، یادآور شد: نویسندگانی که در حوزه روابط عمومی قلم به دست میگیرند نباید به تکنیکها و روشهای مختلف رایج در این حوزه بسنده کنند، بلکه باید راهکارهای جدید و نوآورانه ارایه دهند تا تحولی در این بخش ایجاد شود.
به گفته وی، خوشبختانه کتابهایی که در دو حوزه ترجمه و تالیف در رشته روابط عمومی وجود دارند به خوبی پاسخگوی نیاز مخاطبان هستند و میتوانند اطلاعات آنان را در بُعدهای مختلف ارتقا دهند.
این استاد رشته ارتباطات با بیان اینکه مباحث دروس دانشگاهی باید کاربردی نوشته شوند، عنوان کرد: نباید در این بخش فقط به مباحث تئوری بسنده کرد بلکه باید مباحث و فصول به گونهای نوشته شوند که دانشجو ملزم به انجام کار عملی شود.
پیوند با بیان اینکه کتابهای حوزه روابط عمومی نباید فقط آکادمیک و دانشگاهی باشند گفت: برای جامعه و کارمندان بخش روابط عمومی ادارهها و سازمانهای مختلف نیز باید کتابهایی با زبانی ساده و کاربردی نوشته شود تا فعالان این حوزه نیز از آثار خوب و مناسب برای مطالعه بهرهمند باشند.
به گفته وی، البته کتابهایی برای کارمندان روابط عمومی نیز در بازار وجود دارد ولی شرط ماندگاری این آثار مطالعه آنها توسط فعالان این حوزه و به کار بستن توصیههاست.
پیوند اظهار کرد: از سوی دیگر کتابهای بخش ترجمه نیز باید متنی روان داشته و صریح و شفاف نوشته شوند تا مخاطب و دانشجو بتواند با مطالعه آنها به دانش خود بیفزاید.
هفته روابط عمومی در ایران از 27 اردیبهشت آغاز و تا دوم خرداد ماه ادامه دارد.
شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹
نظر شما