شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
نگاهی به نقش فیس‌بوک در کتاب «مطالعه شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان»

کتاب «مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان» پژوهش محمدصادق افراسیابی با نگاهی به رابطه میان عضویت در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی مانند فیس‌بوک و مای‌اسپیس با سبک زندگی جوانان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب با روش نظرسنجی و مطالعه پیمایشی، نظرات کاربران شبکه‌های اجتماعی را در زمینه تاثیر شبکه‌های اجتماعی گردآوری کرده است.

دکتر حسن بشیر، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در دیباچه کتاب شبکه‌های اجتماعی را انعکاس نیاز انسان به تحقق نیاز درونی وی برای اجتماعی شدن تعبیر کرده و نوشته است: «انسان منفرد شده، انسان رها شده در عرصه‌های مزدحم زندگی مادی و انسان الینه شده در صنعت‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی، از تحقق نیاز درونی خود در اجتما‌ع‌پذیری به دور افکنده شده است. دنیای سایبر، نوعی خروج از این بن‌بست روانی است. انسان اجتماعی، نیازمند گرایش‌های اجتماعی است و این گرایش به هر شکلی که محقق شود می‌تواند نوعی خروج از انزوا و پیوستن به شیوه‌ای از جمع‌گرایی تلقی شود که این پیوستن می‌تواند واقعی یا مجازی باشد.»

افراسیابی، نویسنده کتاب نیز در پیشگفتار این اثر، دنیای امروز را دنیایی بر پایه ارتباطات دانسته و آورده است: «شبکه‌های اجتماعی اینترنتی به زبانی ساده، صفحات اینترنتی است که افراد با عضویت در این شبکه‌ها می‌توانند دوست‌یابی کنند، به بحث و تبادل نظر بپردازند، تصاویر و فیلم‌هایی را که دوست دارند با دیگران به اشتراک بگذارند و این فرصت را می‌یابند تا درباره علاقه‌مندی‌ها و مطالب دیگران اظهارنظر کرده و خودشان نیز مطالبی را مطابق با سلیقه و نظر خود منتشر کنند و حتی در دنیای مجازی این شبکه‌ها، تصویری خیالی از خود ارایه کنند.»

آشنایی با شبکه‌های اجتماعی نخستین بخش کتاب است که در آن به نمونه‌های مختلف آن مانند فیس‌بوک، اورکات، مای اسپیس، تگد و کلوب اشاره شده است.

دومین بخش کتاب تاریخچه شبکه‌های اجتماعی نام دارد، نویسنده در این بخش به مفهوم شبکه‌های اجتماعی در ایران در سال 1383 اشاره می‌کند که با شبکه خارجی اورکات در میان کاربران ایرانی رواج پیدا کرد، به‌گونه‌ای که بعد از برزیل و آمریکا، ایران سومین کشور حاضر در اورکات شد.

سبک زندگی از نگاه اندیشمندان، به عنوان سومین فصل کتاب به ارایه نمونه‌هایی از مفهوم سبک زندگی از نگاه افرادی مانند کلاکهون، زیمل، بوردیو، ونزل، دیوید چنی، ‌فدراستو، لسلی و آسابرگر می‌پردازد.

در بخش شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان، به عنوان چهارمین فصل کتاب، به تاثیر شبکه‌های اجتماعی اینترنتی بر همه ابعاد زندگی می‌پردازد و مطرح می‌کند که چگونه شبکه‌های اجتماعی اینترنتی باعث تغییر سبک زندگی افراد می‌شود.

در فصل «شبکه‌های اجتماعی از نگاه مردم» نتایج نظرسنجی پیمایشی درباره شبکه‌های اجتماعی استخراج و بیان شده است. نخستین موضوع مربوط به نحوه استفاده اعضای شبکه اجتماعی کلوب از سایر شبکه‌های اجتماعی اینترنتی است که به همراه جدول و نمودار بیان شده است.

چاپ نخست کتاب «مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان» در 108 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 9 هزار تومان به همت انتشارات سیمای شرق منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها