چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳
زندگینامه حجازی منتشر می‌شود

همسر شادروان ناصر حجازی با اشاره به این‌که برای زنده نگه داشتن نام سنگربان فقید فوتبال ایران از باشگاه استقلال کمکی دریافت نشده است، از انتشار کتاب زندگینامه وی از سوی انتشارات راویان مهر خبر داد.-

بهناز شفیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ اظهار کرد: سال گذشته کتابچه‌ای با عنوان «ناصر حجازی» از سوی موسسه آموزشی شهر منتشر شد که دربرگیرنده زندگینامه و خاطرات همسرم بود. هنگامی که برای نوشتن قرارداد این اثر، همراه دامادم (سعید رمضانی) در موسسه آموزشی شهر حاضر شدم، اعلام کردم که خانواده حجازی چشم‌داشتی به عواید حاصل از فروش این زندگینامه ندارد و همین اتفاق هم افتاد. 

وی با بیان این‌که هدف خانواده مرحوم حجازی از انتشار چنین آثاری، ایجاد کتابی شایسته و درخور نام سنگربان اسطوره‌ای فوتبال کشورمان است، افزود: برای این‌که اثری زیبنده نام بزرگ حجازی را منتشر کنیم، با ناشران متعددی وارد مذاکره شدیم و در نهایت قرار شد انتشارات راویان مهر چاپ و توزیع کتاب زندگینامه اسطوره فوتبال ایران را بر عهده بگیرد. باید اضافه کنم که این بار هم هیچ نگاهی به جنبه مالی انتشار کتاب نخواهیم داشت. 

شفیعی افزود: این اثر در مراحل پایانی انتشار قرار دارد اما هنوز اسمی برایش انتخاب نشده است. قرار بود زندگینامه حجازی در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌الملللی کتاب رونمایی شود که متاسفانه به دلیل مشکلاتی که ناشر با آن‌ها مواجه شد، چنین اتفاقی نیفتاد. 

همسر دروازه‌بان فقید فوتبال ایران در پاسخ به این پرسش که «آیا معاونت فرهنگی باشگاه استقلال هم از انتشار زندگی‌نامه حجازی حمایت کرده است؟» توضیح داد: به یقین اگر احتیاج به کمکی از سوی باشگاه استقلال داشتیم، با مسوولان این باشگاه صحبت می‌کردیم و شک ندارم که باشگاه هم از هیچ تلاشی برای اعتلای نام اسطوره‌اش فروگذار نمی‌کرد اما از آن‌جایی که ناصر حجازی شخصیت بزرگ و برجسته‌ای در کشورمان بود، نیاز به چنین کاری نداشتیم. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت متوجه خواهیم شد که نوشته‌ها و منابع متعددی درباره این شخصیت ورزشی کشورمان در فضای مجازی وجود دارد. 

وی درباره دیگر اقدامات فرهنگی که با موضوع گرامیداشت یاد و نام ناصر حجازی انجام خواهد شد، افزود: مدتی پیش ساخت فیلم مستندی درباره ناصر حجازی بر اساس خاطراتش آغاز شد و قرار بود با ایفای نقش هنرمندان در قالب شخصیت حجازی مقابل دوربین برود که البته این نقش‌‌آفرینی با مخالفت شدید من مواجه شد و در نهایت، به صورت فیلمی مستند درآمد. 

شفیعی با اشاره به این‌که هنوز فیلمنامه این اثر را نخوانده است، اضافه کرد:‌ این فیلم با کارگردانی سام کلانتری و تهیه‌کنندگی مصطفی رزاق کریمی مراحل تولید را پشت‌سر می‌گذارد و به احتمال زیاد شهریورماه امسال آماده اکران می‌شود. 

ناصر حجازی متولد 23 آذر 1328، دروازه‌بان فقید فوتبال کشورمان است. وی مرد شماره یک تیم ملی فوتبال ایران در دهه ۱۳۵۰ بود و دو بار با این تیم فاتح جام ملت‌های آسیا شد. حجازی همچنین سنگربان اصلی ایران در رقابت‌های جام جهانی 1978 آرژانتین بود و با پیراهن استقلال (تاج سابق) به عنوان قهرمانی باشگاه‌های آسیا هم دست یافت. وی دوم خرداد 1390 به دلیل بیماری سرطان ریه در بیمارستان کسرای تهران چشم از جهان فرو بست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط