شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
انتشار 196 عنوان کتاب در نیمه خرداد

حوزه نشر کودک و نوجوان برای دومین هفته پیاپی رشد کمی آثار خود را تجربه کرد. این هفته 196 عنوان کتاب برای بچه‌های کشور منتشر شد که افزایش 4/26 درصدی را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد. این در حالی است که برای دومین بار در دو هفته جاری تعداد کتاب‌های چاپ نخست، بیش‌تر از کتاب‌های تجدید چاپ بود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این هفته 196 عنوان اثر، سهم بازار کتاب کودک و نوجوان بود. کتاب‌های کودک و نوجوان، این هفته در رقابت با سایر حوزه‌های نشر، پیروز میدان بودند و با 196 اثر بر سکوی نخست حوزه‌های نشر کتاب، ایستادند. پس از حوزه کودک و نوجوان، حوزه‌های دین و علوم عملی به ترتیب با 135 و 126 در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. هفته گذشته، 155 اثر برای بچه‌ها منتشر شده بود.

رشد کتاب‌های تالیفی در بازار کتاب کودک و نوجوان 

از میان 196 عنوان کتاب منتشر شده در هفته‌ای که گذشت، سهم مولفان 134 اثر بود. کتاب‌های تالیفی نسبت به کتاب‌های دو هفته قبل، رشد
 30/2 درصدی را تجربه کردند و با 41 اثر افزایش، سهم زیادی در بالا بردن تعداد کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته داشتند. مترجمان این هفته 62 کتاب وارد بازار کردند تا نسبت به هفته گذشته، دو گام رو به عقب برداشته باشند. 

تجدید چاپ زیر چرخ‌های چاپ نخست!

برای دومین بار پیاپی، این هفته تعداد کتاب‌های چاپ نخست، بیش‌تر از کتاب‌های تجدید چاپ بود. 122 اثر چاپ نخست، در کنار 74 اثر تجدید چاپ شده، بخشی از 196 کتاب منتشر شده این حوزه بودند. این برای دومین بار در یک ماه اخیر است که کتاب‌های چاپ نخست، از تجدید چاپی‌ها پیشی می‌گیرند. در حالی که در 9 ماه گذشته، تنها دو بار کتاب‌های چاپ نخست از کتاب‌های تجدید چاپ شده پیشی گرفته بودند.

189 کتاب برای تهرانی‌ها

ناشران مرکز سیاسی کشور، این هفته 189 اثر منتشر کردند و به تنهایی 4/96 درصد کتاب‌های هفته را به خود اختصاص دادند. تمامی ناشران کشور به جز تهران، این هفته فقط هفت عنوان کتاب برای بچه‌ها منتشر کردند. 

سقوط متوسط‌ها!

متوسط شمارگان کتاب‌های این هفته، دو هزار و 629 اثر بود. این رقم از میانگین متوسط شمارگان کتاب پایین‌تر بود. متوسط شمارگان کتاب‌های کودک به طور معمول میان سه هزار تا سه هزار و 500 نسخه در نوسان است.

متوسط صفحه‌های کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته 48 صفحه بود. 

ترین‌ها!

«یاسمن نازنازی میره به باغ وحش» نوشته لیلا دارابی، این هفته با بهای یک هزار تومان، ارزان‌ترین کتاب هفته بود و کتاب «چرا، چگونه،‌کجا» این هفته با 25 هزار تومان، در نقطه مقابل «یاسمن نازنازی میره به باغ وحش» قرار گرفت. 

«دنیای شادی» از نشر هستان، این هفته برای چهل‌ویکمین بار به زیر چاپ رفت و بیشترین نوبت چاپ را در میان کتاب‌های هفته به خود اختصاص داد. 

کتاب «Let's go» این هفته با 20 هزار نسخه، کتاب پر شماره هفته بود. در مقابل این کتاب، «چرا، چگونه، کجا» با 500 نسخه کتاب کم‌شماره هفته به شمار آمد.

«چرا، چگونه، کجا» نیز با 512 صفحه، پر صفحه‌ترین کتاب هفته بود. «نی نی خیس و خندون» نیز با 12 صفحه در مقابل این کتاب، لاغرترین کتاب هفته شد. 

بیش‌فعالان هفته!

آرزو عقابی، این هفته با 22 عنوان اثری که از او وارد بازار شد،‌ پرکارترین نویسنده کودک و نوجوان بود. مهناز عسگری نیز با 6 عنوان ترجمه همتای مترجم عقابی لقب گرفت. 

انتشارات فردین، این هفته با 22 عنوان کتاب، بیش‌ترین کتاب‌های چاپ نخست را به سوی قفسه‌ها فرستاد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط