رشد نامحدود و مصرف عنان گسیخته دیگر نه عقلایی و نه قابل دوام است، انسانها باید از منظر نوینی به جهان بنگرند و رویکردی اتخاذ کنند که علاوه بر بقای خود ادامه حیات طبیعت و بقای زیست کره را نیز تضمین کنند. هشدارها وعلائمی که ما را الزاما به سوی مدیریت سبز سوق میدهند از موضوعات اصلی کتاب «مدیریت سبز» است.-
در تعریف مدیریت سبز میخوانیم: «مدیریت سبز مدیریتی است که داناییها و اندوختههای علمی را با مهارتهای تجربی میآمیزد و در جهت تولید و ارایه کالاها و خدمات سالمتر، پاکتر، بیخطرتر و با کیفیت تر میکوشد». فلسفه اساسی و زیربنایی مدیریت سبز، لزوم همخوانی با طبیعت است.
بیتوجهی به قانونمندیهای طبیعت، موجب تخریب منابع ارزشمند طبیعی و عدم تعادل در زمینههای اساسی توسعه میشود. در حالی که توسعه متوازن در چهار قلمرو اقتصادی، اجتماعی، فناوری و زیست محیطی، هدف غایی کلیه کشورهای جهان است.
نویسنده در این کتاب، مدیریت سبز را در هفت فصل مورد بررسی قرار داده است. تعریف مدیریت سبز، استراتژی سبز و طراحی سبز،کارایی اکولوژیکی، کاهش ردپای محیطی، مدیریت پسماند و مسوولیت شهروندان در مدیریت سبز مطالب عنوان شده در این کتابند.
مولف کتاب «مدیریت سبز» با بیان اینکه برای ادامه حیات، ضرورت ایجاد تغییر در نگرش ها و رفتارهای انسانها شدیدا احساس می شود گفت: «باید نوع نگاه به طبیعت تغییر کند. نگرش سلطه و هجمه باید به نگرش احیا و سازگاری با طبیعت تبدیل شود.»
وی در پیوست کتاب نمونههایی از مدیریت سبز در جهان را شرح داده است.
«مدیریت سبز» نوشته شمسالسادات زاهدی از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در 158 صفحه با شمارگان هزار نسخه در سالجاری روانه بازار نشر شده است.
نظر شما