ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
نص به اقوال بر امامت امیرالمؤمنین(ع) دوگونه است:
1. نصّ جلی: همان است که شنوندگان آن از رسول خدا(ص)، به قطع و یقین، مراد حضرتش را مییافتند، گرچه ثبوت آن در این زمان با استدلال معلوم میشود؛ نظیر این سخنان پیامبر(ص):
ـ سلّموا عَلی عَلیّ بإمرة المؤمنین: بر علی به عنوان «امیرالمؤمنین» سلام کنید.
ـ هذا خلیفتی فیکم من بعدی، فاسمعوا له و أطیعوا. این (اشاره به امیرالمؤمنین) جانشین من در بین شما بعد از من است؛ پس سخن او را بشنوید و اطاعتش کنید.
2. نص خفی: سخنی است که شنوندگان آن از رسول خدا (ص) به قطع و جزم، نصّ بودنش را بر امامت، به دست نمیآورند و به نظر ما، با توجّه به اعتبار دلالت روایت، اشکالی ندارد که نصّ بر امامت را به طریق استدلال، از آن سخنان به دست آورند. و ما نیز ثبوتش و مراد از آن را جز به استدلال نمیدانیم؛ همانند این سخنان پیامبر:
أنت منّی بمنزلة هارون من موسی ألاً أنّه لا نبیّ بعدی: تو نزد من، به منزلت هارون نسبت به موسی هستی؛ مگر اینکه پس از من پیامبری نیست.
صفحه 27 و 28/ گفتمان اندیشه امامت/ ابوالفتح محمد بنعلی کراجکی / ترجمه حمید سلیم گندمی/ انتشارات ابصار/ چاپ اول/ سال1391/ 80 صفحه/ 2000 تومان
نظر شما