به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حمیدرضا حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با علی ابراهیم، معاون وزیر تربیت کشور عراق امروز (چهارم تیرماه) در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش دیدار کرد.
حاجیبابایی در این نشست خبری با اشاره به انعقاد تفاهم نامه صورت گرفته میان کشور ایران و عراق گفت: این تفاهمنامه برای تأثیرگذاری متقابل است، اما میزان انتقال و تاثیر این تفاهمنامه بین دو کشور، به میزان پیشرفت، رشد و توسعه کشورها برمیگردد و عراق به عنوان یک کشور همسایه و دوست سیاستهای نزدیکی با کشور جمهوری اسلامی ایران دارد.
وی با بیان اینکه این همکاری تاثیر بسیار زیادی در روابط بین دو کشور دارد افزود: امضای تفاهمنامه میان وزارت آموزش و پرورش دو کشور به معنای نزدیکی ملتها و دانشآموزان آنها و همچنین تحقق آرمانها و آرزوهای دینی مشترک میان دو کشور ایران و عراق است.
حاجیبابایی درباره اولویت های مهم میان دو کشور ایران و عراق در زمینه آموزش و پرورش گفت: تالیف کتاب، انتقال تکنولوژی و فناوری و همچنین توانمندسازی نیروی انسانی از جمله سرفصلهای مهمی است که در این دیدار مورد توجه قرار گرفت.
وی با بیان این که همکاری نزدیک میان آموزش و پرورش کشورها میتواند زمینه اقتدار فرهنگ و امنیت را در دو کشور تقویت کند گفت: امروز رکن اساسی امنیت، آگاهی نیروی انسانی است و هرقدر نیروی انسانی آگاهتر، مقتدرتر و هوشیارتر باشد، آن ملت اهمیت بیشتری دارد و به همان نسبت، سیاست، اقتصاد و فرهنگ در آن کشور رشد میکند.
وزیر آموزش و پرورش ایران با بیان این که تاکنون در چهار شهر نجف، کربلا، کاظمین و بغداد مدارسی از سوی کشور ایران تأسیس شده است، عنوان کرد: تلاش میکنیم در شهرهایی مانند اربیل و سلمانیه برای دانشآموزان ایرانی مدرسه تاسیس کنیم اما این امر به دلیل مشکلات ناشی از حضور عوامل بیگانه در این کشور محقق نشده است.
حاجی بابایی درباره تبادل نیروی انسانی و استفاده از معلمان کشور عراق برای بهره گیری در بخش تدریس درس عربی گفت: درس عربی به عنوان کتاب عمومی در نظام آموزشی تدریس میشود و از این نظر با کشور عراق تبادلی نخواهیم داشت.
معاون وزیر تربیت کشور عراق نیز با بیان اینکه بخش قابل توجهی از بودجه 120 میلیارد دلاری کشور عراق به آموزشو پرورش این کشور اختصاص مییابد، گفت: نسبت کادر اداری این کشور به کادر آموزشی بسیار بالاست، به طوری که به ازای هرهشت کلاس 60 معلم در این کشور وجود دارند اما به دلیل مشکلاتی که پس از حضور کشورهای بیگانه در کشورمان بوجود آمد نتوانستیم مدارسی متناسب با تعداد معلمان و دانش آموزان تاسیس کنیم.
سهشنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴
نظر شما