چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳
تحلیل معلولیت در سینما

کتاب «سفید مثل مادر» با پژوهش مزدا مرادعباسی منتشر می‌شود. وی گفت که این کتاب درباره موضوع معلولیت در سینما و نگاه ویژه برخی فیلم‌ها به این طیف از جامعه انسانی است و این مساله از ابتدای تاریخ سینما، یعنی از سال 1896 که برادران لومیر در آثارشان به نوعی به این مساله پرداختند، تحلیل شده است._

مرادعباسی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: کتاب «سفید مثل مادر» پژوهشی درباره مساله معلولیت و سینماست و مهم‌ترین مبحث آن چگونگی به تصویر کشیدن کم‌توانان جسمی و ذهنی در فیلم‌ها از آغاز سینما تا به امروز است. در این اثر سعی شده المان‌ها و ویژگی‌هایی که در سینمای معلولیت به آن‌ها پرداخته شده، مورد توجه قرار گیرد. 

وی افزود: بخشی از این پژوهش به بررسی موضوعی این جریان در سینمای جهان می‌پردازد و بخش دیگر هم به سینمای ایران و آثاری که متاثر از این مقوله بوده‌اند. من در پژوهش روی سینمای ایران به این نتیجه رسیدم که در سینمای ایران آثار اندکی ساخته شده که قهرمانان و نقش اول آن‌ها، انسان‌های کم‌توان جسمی و روحی بوده‌اند و خانم پوران درخشنده تنها فیلمسازی است که در این حوزه چهار فیلم دارد. 

مرادعباسی در ادامه با اشاره به این نکته که در این کتاب آثار درخشنده مورد توجه قرار گرفته، گفت: بخش دوم این کتاب بررسی سیمای کم‌توانان در سینمای خانم پوران درخشنده است. همچنین در این کتاب، گفت‌وگویی نیز با این فیلمساز درباره روند کاری‌اش از آغاز دوران فیلمسازی تاکنون و در ادامه درباره فیلم‌های خاص او در این حوزه درج شده است. 

این محقق و پژوهشگر افزود: نقدهای که بر آثار درخشنده نوشته و منتشر شده بود در این کتاب لحاظ شده و همچنین فیلم‌های خاص ایشان با موضوع کم‌توانی در یک فصل جداگانه تحلیل شده است.

مرادعباسی درباره نگاه به معلولان در سینمای جهانی گفت: این مساله از ابتدای تاریخ سینما، یعنی از سال 1896 که برادران لومیر در آثارشان به نوعی به این مساله پرداختند، تا آثار دهه اخیر، مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین چرایی قرار گرفتن معلولان در آثار لومیرها به عنوان مضحکه و البته نگاه انسانی‌ آثار امروز به این طیف از جامعه در این پژوهش بررسی شده است. لازم به ذکر است که سینما در این دو دهه اخیر به کمک کم‌توانان جوامع آمده و سبب شده تا لوایح قانونی به نفع آنان و برای زندگی بهتر آنان در مجالس کشورها تصویب شود.
 
مرادعباسی در پایان گفت: «من سام هستم» ساخته جسی نلسون، «پای چپ من» ساخته جیم شرایدن، «دریای درون» ساخته آلخاندرو آمنابار، «فرزندان خدای کهتر» ساخته رندا هینز، نام برخی از فیلم‌های شاخصی است که در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است.

مزدا مرادعباسی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس است و تاکنون به قلم او کتاب‌های «واژه در قاب؛ ساختارشناسی جریان اقتباس ادبی در سینمای ایران» و «رویاهاتو از دست نده؛ بررسی سینمای کودک و نوجوان محمدعلی طالبی» به ترتیب از سوی انتشارات سوره مهر و بنیاد سینمایی فارابی منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط