پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۴
مرادعباسی: «رویاهاتو از دست نده» نخستین کتاب در تحلیل سینمای کودک است

کتاب «رویاهاتو از دست نده» با عنوان فرعی «بررسی سینمای کودک و نوجوان محمدعلی طالبی» به قلم مزدا مرادعباسی منتشر شد. به باور مولف، این کتاب نخستین کتابی است که سینمای کودک و نوجوان ایران را بررسی می‌کند._

مرادعباسی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: «رویاهاتو از دست نده» نخستین کتابی است که مسیر سینمای کودک در ایران را به طور اجمالی بررسی کرده است، همچنین این نخستین کتاب درباره سینمای محمدعلی طالبی هم به حساب می‌آید. 

وی افزود: مقاله نخست این کتاب با عنوان «کودک و نوجوان در قاب سینمای ایران» مسیری را که سینمای کودک و نوجوان تا امروز طی کرده  همراه با آثار شاخص در این حوزه، معرفی می‌کند و در نهایت به این نتیجه می‌رسد که محمدعلی طالبی فیلمسازی است که علاقه‌اش را به این ژانر در طول دوره فیلمسازی خود حفظ کرده و همچنین گونه‌های مختلف این نوع از سینما اعم از عروسکی و مستند داستانی را تجربه کرده است. 

مرادعباسی در ادامه به معرفی دیگر بخش‌های کتاب پرداخت و گفت: بخش دوم کتاب با گفت‌وگویی با هوشنگ مرادی کرمانی شروع و در آن سینمای کودک ایران و سینمای محمدعلی طالبی بررسی می‌شود. مرادی کرمانی در سه فیلم «چکمه»، «تیک‌تاک» و «کیسه برنج» با طالبی همکاری داشت. در ادامه نیز گفت‌وگویی با محمدعلی طالبی درباره زندگی، کار حرفه‌ای و دغدغه‌هایی که درباره این نوع از سینما دارد منتشر شده است. 

مرادعباسی گفت: همچنین در این کتاب هشت فیلم از کارنامه سینمایی طالبی با نام‌های «چکمه»، «تیک‌تاک»، «کیسه برنج»، «بید و باد»، «تو آزادی»، «علفزار» و «باد و مه» بررسی و تحلیل شده است. همچنین تنها فیلم عروسکی طالبی با عنوان «شهر موش‌ها» که پرفروش‌ترین فیلم در زمان خودش بود و مجموعه تلویزیونی «گل پامچال» به دلیل مشابهت مضمونی و محتوایی در مجموع آثار بررسی شده در این کتاب قرار دارند. 

مرادعباسی در ادامه با اشاره به مدت زمانی که صرف نگارش این کتاب کرده است، گفت: این کتاب یک سال و نیم طول کشید تا تکمیل شد، چرا که باید راجع به هر فیلم با آقای طالبی گفت‌وگوهایی مجزا انجام می‌شد و البته بسیاری از فیلم‌ها در دسترس نبود، اما باید آن‌ها را تهیه و بازبینی می‌کردم و نیز زمان زیادی هم صرف جمع‌آوی عکس‌های کتاب شد. همچنین پس از پایان کار را دوبار هم بازنویسی کردیم. 

مرادعباسی در ادامه به مفاهیمی که سینمای محمدعلی طالبی با خود به همراه دارد، اشاره کرد و گفت: یکی از عناصر معنایی فیلم‌های طالبی، مساله «امید به آینده» است و طالبی امید را برای مخاطب کودک و نوجوان به عنوان عنصر مهمی در زندگی مطرح می‌کند. 

وی افزود: معمولا در فیلم‌های طالبی بچه‌ها در موقعیتی گرفتار می‌شوند که این گرفتاری توسط بزرگترها رفع و رجوع نمی‌شود، بلکه خود بچه‌ها تصمیم می‌گیرند تا با دوستی با همدیگر و کمک به هم مشکل را برطرف کنند. بنابراین طالبی به بچه‌ها آموزش می‌دهد که در مشکلات و گرفتاری‌ها ناامید نشده و با ایستادن روی پای خود به طرف حل مشکلات پیش بروند. 

مرادعباسی در پاسخ به این‌که از چه رویکردی در تحلیل فیلم‌ها استفاده کرده، گفت: در تحلیل سعی کردم به همه ابعاد فیلم هم از لحاظ ساختاری و هم از منظر محتوایی پرداخته شود و نگاه و هدفی را که فیلمساز داشته تحلیل و عیان کنم. 

وی در پاسخ به این سوال که چه مسایلی باعث شد تا تصمیم به نگارش این کتاب بگیرد، گفت: تاکنون در ادبیات سینمایی ایران به مقوله تحلیل اهمیت چندانی نداده‌اند. همچنین سینما امروزه مخاطبان کودک و نوجوان را فراموش کرده است، در صورتی که سینمای کودک در دهه 60 و اوایل دهه 70 دوران اوج داشت. مهمترین دلایل من برای نگارش این کتاب همین دو موضوع بود. شاید این کتاب باعث شود تا کارگردان‌ها دوباره به سمت ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان ترغیب شوند. البته باید بیان کنم که تا قبل از انتشار این کتاب، کتابی مستقل که به طور اختصاصی به بررسی سینمای کودک و نوجوان بپردازد کار نشده بود. نمی‌توانم بگویم که کتاب من خوب و کامل است، اما به هر حال می‌تواند یک نقطه شروع باشد. 

همچنین مرادعباسی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا شخص محمدعلی طالبی کتاب را خوانده است یا خیر گفت: بله آقا طالبی کتاب را خوانده و بسیار هم از آن تعریف کرده‌اند. جالب است که معمولا تحلیل آثار را یکی از هم‌نسل‌های کارگردان انجام می‌دهد، اما من مخاطب فیلم‌های طالبی بودم و کل خاطرات سینمایی نسل ما با فیلم‌های طالبی عجین بوده است. 

کتاب «رویاهاتو از دست نده» با عنوان فرعی «بررسی سینمای کودک و نوجوان محمدعلی طالبی» نوشته مزدا مرادعباسی است که انتشارات بنیاد سینمایی فارابی آن را در 224 صفحه و به بهای چهار هزار و 500 تومان منتشر کرده است. 

مزدا مرادعباسی کارشناسی ارشد ادبیات نمایش از دانشگاه تربیت مدرس است. نخستین کتاب مرادعباسی «واژه در قاب؛ ساختارشناسی جریان اقتباس ادبی در سینمای ایران»، توسط انتشارات سوره مهر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت و در سومین مراسم کتاب سال سینمای ایران نامزد قلم زرین بهترین تالیف شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها